הביקוש לעובדי ננו-טכנולוגיה בישראל נבלם - אבל לפחות הפיטורים עדיין בהיקף נמוך

כך עולה מסקר קבוצת נישה, העוסקת בהשמה בתחומי הטכנולוגיה, שנערך לקראת שבוע "ננו-ישראל 2009", שיתקיים בשיתוף "גלובס" ; הסיבה לכך היא שהרבה מהחברות הן עדיין סטארט-אפים וקיים עדיין איזון בין המשרות, הפיטורים וההיצע של המועמדים

הגידול המשמעותי בביקוש לעובדים בתחום הננו-טכנולוגיה שהחל ב-2007 נעצר באוקטובר האחרון ומאז לא התאושש. יחד עם זאת, למרות המשבר בשווקים, חברות הננו-טכנולוגיה כמעט שאינן מפטרות עובדים. כך עולה מסקר קבוצת נישה, העוסקת בהשמה בתחומי הטכנולוגיה, שנערך לקראת שבוע "ננו-ישראל 2009", שיתקיים בשיתוף "גלובס" במלון ענבל בירושלים ב-30-31 במארס.

לדברי ליזי שוב-לונדון, מנהלת-שותפה בנישה-ביוטק, "אין נכון להיום עלייה או ירידה בהיקף הפיטורים בשוק הננו-טכנולוגיה. הסיבה לכך היא שהרבה מהחברות הן עדיין סטארט-אפים וקיים עדיין איזון בין המשרות, הפיטורים וההיצע של המועמדים". עורכי הסקר, שהתבססו על פעילותן של כ-100 חברות ננו-טכנולוגיה בישראל, מציינים כי מבחינת מאפייניהן ומבנן הארגוני, דומות החברות הללו כמעט לחלוטין לחברות טכנולוגיות אחרות בישראל.

הסקר אף מצא שבשנתיים האחרונות נרשם גידול של 10% בביקוש לכימאים ולמהנדסי כימיה ומו"פ. לדברי שוב-לונדון, אובחן קושי אמיתי לאתר מועמדים מנוסים בתחומים האלו. "כשחברה מחפשת עובד, היא מחפשת את ההתמחות המאוד מדויקת שלו. למשל, אם היא מחפשת מועמד עם 5 שנות ניסיון היא לא תתפשר על מועמד בעל 3 שנות ניסיון".

הביקוש לכימאים בחברות הננו-טכנולוגיה הוא בעיקר לכימאים אנליטיים, מנהלי פרויקטים ומהנדסי חומרים. הביקוש למהנדסי חומרה ותוכנה בשוק הננו נשאר קבוע בשנים האחרונות ושמר על יציבות, עם גידול שולי של עד 5% בהתאם להתפתחות החברה.

שוב-לונדון מוסיפה, שעובדים שפוטרו יתקשו למצוא עבודה, בגלל שלכל חברה יש את הדרישות הספציפיות שלה. "עובד בתחום הננו-טכנולוגיה ימצא עבודה יותר מהר מעובד בתחום אחר, אולם עדיין לא יחטפו אותו", היא אומרת.

מבחינת השכר, בהשוואה לשנים עברו, חל במהלך השנה האחרונה גידול של עד 5% והחל מאוקטובר 2008, מגמת הגידול בשכר נעצרה כליל ויש ירידה ברמות השכר המוצעות למועמדים. לדברי שוב-לונדון, "החברות מצפות שהשכר יהיה יותר נמוך, בגלל שיש הרבה מפוטרים במשק. בפועל, מכיוון שקשה למצוא עובדים עם דרישות ספציפיות, אותם עובדים לא מוכנים להתפשר על נושא השכר. זו לא אותה סיטואציה אותה אנו מכירים ממגזרים אחרים".

הניסיון קובע

כך, כימאי מתחיל מרוויח לרוב משכורת הנעה בין 7,000-9,000 שקל ברוטו לחודש, כימאים עם עד שלוש שנות ניסיון מרוויחים 10,000-16,000 שקל לחודש (ברוטו). מהנדסי כימיה וחומרים מתחילים מרוויחים עד 10,000 שקל, כאשר המנוסים שבהם, עם עד שלוש שנות ניסיון, ירוויחו יותר מ-12,000 שקל לחודש.

כמו-כן, הביקוש למהנדסי מכונות בתחום הננו בשנתיים האחרונות היה גבוה מאוד, לעומת היצע נמוך יחסית של מועמדים, כאשר ההתמחויות הנפוצות המבוקשות הן לרוב פלסטיקה ואופטיקה. באשר לרמות השכר, מהנדס מכונות עם שנתיים ניסיון ירוויח בין 15,000-20,000 שקל ברוטו לחודש וכשיהיו לו חמש שנות ניסיון הוא ירוויח 20,000-25,000 שקל. השכר בשנתיים האחרונות בפלח זה נותר ללא שינוי מהותי ושומר על יציבות.

היו"רים המשותפים של "ננו-ישראל 2009" הם נאוה סברסקי סופר, מנכ"לית חברת יישום של האוניברסיטה העברית; דן וילנסקי, מנהל INNI - מיזם הננו-טכנולוגיה הלאומי הישראלי ופרופ' אורי בנין, דירקטור המרכז לננו-מדע וננו-טכנולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים.