רפי לבל, מנכ"ל פריגו ישראל: "כשהמשבר יחלוף, נהיה חזקים הרבה יותר"

גלובס tv לבל התייחס לירידה ברווח שרשמה החברה ברבעון הפיסקלי השני, ולהורדת תחזית הרווח השנתית ; "גם היום אנו צופים גידול של 11%-20% ברווח ב-2009, רובו אורגני; אנחנו נמצאים במקום הנכון ובחברה הנכונה"

בשבוע שעבר פרסמה חברת התרופות פריגו את דו"חות הרבעון הפיסקאלי השני שלה והנמיכה את תחזית הרווח השנתית, ומאז מנייתה ירדה בכ-16%. היום, במפגש שערכה החברה עם אנליסטים ועיתונאים, הסביר מנכ"ל פריגו ישראל, רפי לבל, את הגורמים לירידה ברווח.

"האתגר הגדול הוא הצורך להגדיל את כושר הייצור שלנו על רקע הגידול בביקושים, שנובעים גם מהיחלשות של מתחרים", אמר לבל. "הרכישות שביצענו לאחרונה יסייעו לנו בהגדלת הייצור, אבל בינתיים, כדי לענות על הביקושים, אנחנו מייצרים מוצרים מתחומי הוויטמינים והתוספים אצל קבלני משנה. במקביל, הייתה גם עלייה במחירי התשומות. חומרי הגלם מגיעים בחלקם הגדול מסין, ויש שם מעין קרטל, אך אנחנו מנסים להסמיך ספקים נוספים", ציין.

פריגו מתמחה בעיקר ב-OTC, תרופות ומוצרים פרמצבטיים שנמכרים ללא מרשם רופא, והיא נסחרת בנאסד"ק ובתל-אביב בשווי של 2.25 מיליארד דולר. כחברת תרופות, פריגו אמנם חשופה פחות למיתון, אך לבל מצטט מחקר שהראה לראשונה על ירידה בצריכת התרופות בארה"ב. "זאת תופעה מאוד מצערת, אך בדרך כלל ב-OTC המחיר נמוך יותר ולא רואים את התופעה הזאת", הוא אומר. לדבריו, יחד עם הגידול בתרופות Store Brand - תרופות הנמכרות תחת מותג של הרשת הקמעונאית - פריגו ממשיכה לצמוח.

פוטנציאל התחרות גדל

בהקשר זה, נשאל לבל האם פריגו נתקלת בבקשות להורדת מחירים מצד הקמעונאיות, ובראשן וול מארט. "וול מארט מוכרת מוצרים של פריגו בהיקף של למעלה ממיליארד דולר בשנה. קמעונאית חכמה מבינה שצריך לשלם לנו מחיר הוגן", אמר לבל. "ראינו שכשמשלמים מחירים זולים יותר, לא תמיד מקבלים עמידה באיכות בהתאם לכללי ה-FDA, ולדוגמה ליינר פשטה רגל ונעלמה מהשוק - זה סיכון לקמעונאית".

ליינר, המתחרה האמריקנית של פריגו שפשטה את הרגל, לא משאירה ואקום בשוק, ולבל מציין כי פוטנציאל התחרות מצד ד"ר רדי ההודית, גדל.

בחודשים האחרונים רכשה פריגו שלוש חברות תמורת 122 מיליון דולר. באופן כללי, ישנה קונסולידציה בתחום התרופות, ופריגו מרגישה את ההשפעה במכירות ה-API, החומרים הפעילים (חומרי גלם). "הקונסולידציה בשנים האחרונות הקטינה את כמות הלקוחות הפוטנציאליים של פריגו", אמר לבל. "שתיים מהלקוחות הכי גדולות שלנו היו אייווקס ובאר שטבע רכשה. טבע היא גם אחת הלקוחות שלנו, אך נמכור פחות. גם מיילן רכשה חברות, ומנסה להעביר את ה-API לייצור עצמי". לדברי לבל, פריגו מתמודדת עם התופעה באמצעות התמחות במוצרים ספציפיים, והגדלת האינטגרציה הוורטיקלית בתוך החברה. כיום, רק שיעור חד ספרתי מייצור ה-API של פריגו 'נמכר' לפריגו עצמה.

כשנשאל אילו תרופות פריגו צפויה להשיק בעתיד, העדיף לבל לא לנקוב בשמות. עם זאת, הוא ציין את התרופה Alli של גלקסו סמית'קליין להפחתת משקל, כהזדמנות לחברה.

לבל התייחס היום גם לשתי מחיקות שביצעה פריגו בדו"חות הכספיים הקשורות, מן הסתם, למשבר הכלכלי. הראשונה, בסך 15 מיליון דולר, הייתה הפחתה של ערך השקעה בליהמן ברדרס. השנייה, בסך כ-3 מיליון דולר, נרשמה בגין הפסדים בקופות הפיצויים של עובדי החברה בישראל כתוצאה מהירידות בשוק ההון.

ומה לגבי העתיד? לבל אופטימי. "כשהמשבר יחלוף, נהיה חברה חזקה הרבה יותר. כבר היום אנחנו צופים גידול של 11%-20% ברווח, רובו אורגני, וזה לגמרי לא פשוט. אנחנו נמצאים במקום הנכון ובחברה הנכונה". *