מנכ"ל חברת החשמל: "הרפורמה תידחה לשנת 2010; למדליפים מתוך החברה יש עמוד שדרה של חילזון"

לסקר הציג למנהלים את תוכנית העבודה לשנה הקרובה: "נידרש להתמודד עם המשבר הפיננסי ולהבטיח את מקורות הגז הטבעי" ; לדבריו, למרות מציאת הגז הטבעי בתמר יש להמשיך לקדם את התחנה הפחמית באשקלון

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, הציג אתמול את עיקרי תוכנית העבודה של החברה לשנת 2009 במהלך כנס פנימי עם מנהלי המחלקות בחברה בתחנת הכוח בחדרה.

ל"גלובס" נודע, כי תוכנית העבודה כוללת את יישום תוכנית ההתייעלות "מצפן", הגברת היזמות העסקית ומקורות ההכנסה שלא ממכירת חשמל, אבטחת מקורות הגז הטבעי לשנים הקרובות, התמודדות עם המשבר הפיננסי, קידום תוכניות הפיתוח ותוכנית החירום ומעבר לעבודה במתכונת של ניהול פרויקטים בדומה למגזר הפרטי.

בהתייחסו לשינוי המבני בחברה, העריך לסקר כי רישיונות החברה שאמורים לפוג בקיץ יוארכו ע"י הממשלה בשנה נוספת והרפורמה תידחה לפחות לשנת 2010. לדבריו, הדבר ייתן תוקף להאצת המו"מ ליישום השינוי הארגוני (מצפן) ותוכנית ההתייעלות בחברה. "אם השינוי המבני היה נכנס ב-2008 הוא היה משולב עם תוכנית מצפן. להערכתי, בגלל הבחירות רק בשנה הבאה הממשלה תתפנה לטפל בשינוי המבני", אמר לסקר.

המו"מ לא מתקדם

לסקר הוסיף בהתייחסו לדרישת הממונה על השכר לקצץ חצי מיליארד שקל בהטבות לעובדים כי "אנחנו מעדיפים שלא יפגעו בשכר, אבל זה לא תלוי בי. אעשה הכול על מנת שמה שהיה הוא שיהיה. את נושא השכר והפנסיה אפשר יהיה לפתור רק בעסקת חבילה כחלק מהשינוי המבני".

בהתייחסו למו"מ על תוכנית ההתייעלות תקף לסקר את ועד העובדים, והאשימו ב"גרירת רגליים". הוא ציין כי לנוכח העובדה שהמו"מ לא מתקדם הנהלת החברה תתכנס ב-15 בפברואר ותשקול את המשך צעדיה. לדבריו, "ארגון העובדים בינתיים רק מנסה למשוך זמן. הארגון הפר את ההבנות שהושגו בביהמ"ש ונוהג בחוסר תום לב במו"מ".

לסקר הדגיש כי על רקע המשבר הכלכלי, החברה חייבת להגדיל את ההכנסות שלא ממכירת חשמל לצרכנים באמצעות הרחבת היזמות העסקית. לדבריו, הוא מקווה שבתוך כמה שנים 15% מההכנסות יהיו מיזמות עסקית.

הוא הודה כי "היזמות העסקית בארץ לא התקדמה בקצב שרצינו בגלל היעדר אישורים מהרגולטור בגלל העיכוב בשינוי המבני ". לסקר הגיב בעקיפין גם לחשיפת "גלובס" אודות ההפסדים בפרויקטים בחו"ל.

לדבריו, "יש בהחלט התקדמות. אבל כל אחד מבין שבהתחלה מפסידים ורק אחר כך מתחילים להרוויח".

בהתייחסו למשבר הפיננסי הוא ציין כי "כנראה שצריכת החשמל במשק תרד ואתה גם ההכנסות של החברה. לעומת זאת, גם מחירי התשומות ועלות הציוד מספקים יירדו דבר שיקזז במעט את השפעת המשבר".

"למדליפים עמוד שדרה של חילזון"

לסקר ציין כי לאחר השלמת תוכנית החירום היקף השימוש בגז טבעי יגיע ל-40%-50% מיכולת ייצור החשמל, לעומת 20% כיום.

הוא הדגיש כי "לנוכח יישום תוכנית החירום, לחברה חשוב מאוד להבטיח את מקורות הגז הטבעי עוד ב-2009". לדבריו, מציאת הגז הטבעי בתמר לא תשנה את תמהיל הדלקים ויש להמשיך ולקדם את התחנה הפחמית באשקלון.

לדבריו, היקף הייצור מפחם יירד בהתאמה דבר שיאפשר לחברה להשלים את הפרויקטים הסביבתיים להפחתת הפליטות מהתחנות הפחמיות עד 2017. לדבריו, הרזרבה המתוכננת בשנת 2009 תעמוד על 2.3% בלבד מעל שיא הביקוש וב-2010 תגדל ל-9% עם השלמת השלב הראשון בתוכנית החירום.

בהתייחסו למערכת היחסים המתוחה מול הרשות לחשמל ציין לסקר כי החברה מקווה שבשנת 2009 ייקבע בסיס התעריפים החדש במקטע הייצור, ובהמשך ייקבעו גם התעריפים למקטע ההולכה והחלוקה.

בנוגע לדרישת הרשות להגביל את העברת הכספים לפנסיה, אמר לסקר כי "בחודשים הקרובים יהיה ויכוח לא קל עם הרשות בנוגע לקרן הפנסיה והמחויבות האקטוארית".

לסקר לא היסס במהלך הכנס לסגור חשבון עם מבקריו מתוך החברה, והאשים כי ההדלפות מונעות מנקמנות אישית, "יש בחברה מי שרוצה לפגוע אז הם מדליפים. למדליפים יש עמוד שדרה של חילזון ואנחנו נגיע אליהם".

כשנשאל ע"י אחד ממנהלי המחלקות מדוע לא ניתן ליצור איתו קשר בבלוג שפתח, השיב לסקר כי "לצערי זה ערוץ תקשורת שלא כל כך צלח". *