האם כי"ל ומכתשים אגן ינצלו את מצוקת המזומנים של המתחרה האמריקאית שלהן?

חברת כמטורה שנמצאת במצוקת מזומנים מתכוונת למכור חלק מתחומי הפעילות שלה, ושתי החברות הישראליות הן מועמדות פוטנציאליות לרכישה ; כמטורה היא יצרנית הברום השלישית בגודלה בעולם

האם כי"ל ומכתשים אגן ינצלו את החולשה של אחת ממתחרותיהן כדי להתרחב? חברת התעשייה האמריקאית כמטורה, העוסקת בין היתר באגרוכימיה נמצאת בימים אלה בבעיה חמורה. החברה התמנפה לא מעט בשנות הגאות, וכעת היא צריכה לפרוע בשנה הקרובה אג"ח בהיקף של כ-370 מיליון דולר.

אתמול הודיעה כמטורה כי כדי שתוכל לעמוד בתשלומי האג"ח בכוונתה לממש נכסים, וכי היא כבר נמצאת בתהליך של בדיקת נאותות עם רוכשות פוטנציאליות. החברה כבר הודיעה בשנה שעברה כי ברצונה למכור חלק מהפעילויות, אך אז היא לא הצליחה להשיג את המחירים שרצתה. כעת הסיכוי שהעסקאות ייצאו לפועל גדול יותר, שכן מצבה של החברה קשה יותר, והיא נמצאת במירוץ להשגת מזומנים.

אמיר אדר, מנהל מחלקת מחקר Sell Side בהראל פיננסים מעריך כי כי"ל ומכתשים אגן הן מועמדות פוטנציאליות לרכישת חלק מהפעילויות של החברה.

כמטורה היא יצרנית הברום השלישית בגודלה בעולם (שתי היצרניות הגדולות ביותר הן כי"ל ואלבמרל), וברבעון הרביעי הניבה לה הפעילות הזו הכנסות של כ-286 מיליון דולר, ירידה של 35% לעומת הרבעון המקביל.

"פעילות הברום מהווה 44% מההכנסות של כמטורה בשנת 2008, ולכן, להערכתנו, מכירת הפעילות הזו תתבצע רק כמוצא אחרון, במקרה של להיות או לחדול", גורס אדר.

מגנים על הצומח

תעשיית הברום העולמית סבלה מקיפאון בתקופה האחרונה, בשל ההאטה בתעשיית המוליכים למחצה ובשל שחיקת מחירים שמקורה ביצרנים בסין. בעוד שבכי"ל תחום הברום אינו הפעילות המרכזית - ולכן יכלה החברה לספוג את ההאטה - בכמטורה, שם כאמור מדובר במוקד הכנסות מרכזי, נפגעו מכך בצורה קשה.

"בנוסף לפעילות הברום, כי"ל עשויה להתעניין גם בחברות בנות נוספות של כמטורה בתחום מוצרי הצריכה והמוצרים המיוחדים", מציין אדר, לא לפני שהוא מוסיף כי רכישת פעילות הברום על-ידי כי"ל היא אינה טריוויאלית משום שהיא צריכה לעבור את אישור הרגולטורים, בשל הריכוזיות המאפיינת את פעילות השחקנים בענף.

כאמור, גם יצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן עשויה להתעניין בחלק מהפעילויות של כמטורה, מה עוד שבחברה ציינו לא אחת כי הם מעוניינים לרכוש חברות לצורך התרחבות.

הפעילות להגנת הצומח של כמטורה ייצרה לה הכנסות של קרוב ל-400 מיליון דולר בשנה שעברה, ואלו היוו 11% מסך ההכנסות של החברה. בפעילות הזאת מתמקדת החברה בעיקר בתחום הנישה, ולא בחומרי ההדברה לגידולים הרגילים. שיעור הרווח התפעולי של הפעילות הזו עומד על כ-20%, שנחשב גבוה מהממוצע בענף.

"פעילות הגנת הצומח של כמטורה מתאימה לזו של מכתשים אגן. מכתשים יכולה להרשות לעצמה רכישת פעילות בסדר גודל שכזה, ופעילות זו מגלמת פוטנציאל נאה לצמיחה", אומר אדר.

ענף האגרוכימיה נהנה בשנים האחרונות מגאות חסרת תקדים, וחלק מהחברות ניצלו את המצב והתמנפו בהיקפים גבוהים למדי. כעת, כאשר מחירי הסחורות צנחו והמיתון העולמי מכביד על העסקים, הדבר הפך לבעיה, וכך חלק מהחברות עוברות תהליך של מכירת חלקים מפעילותן, כדי להקטין את רמות המינוף. לאחרונה, למשל, מכרה חברת ריו-טינטו את פעילות האשלג שלה, וכעת גם כמטורה צפויה למכור חלק מהפעילויות שלה.

"חברות כמו כי"ל שנהנות ממינוף נמוך ומתזרים מזומנים חזק, יכולות לנצל את המצב הקשה של חלק מהמתחרות כדי לבצע רכישות ולבנות עצמן לעתיד", מסכם אדר.