פוקס מגיבה לכתב האישום: נגלגל על הצרכן את עלויות סימון המחירים

רשת האופנה ומנהלה הראל ויזל מבקשים מביהמ"ש לבטל את כתב האישום שהגיש נגדם משרד התמ"ת, בגין סימון מחירים במטבעות שונים שגרם להטעיית צרכנים

רשת האופנה פוקס ומנהלה, הראל ויזל, מבקשים מבית משפט השלום בראשון-לציון לבטל את כתב האישום שהגיש נגדם משרד התמ"ת, בגין סימון מחירים במטבעות שונים שגרם להטעיית צרכנים.

באחרונה הורשעו ונקנסו רשתות האופנה קסטרו והוניגמן בעשרות אלפי שקלים, בין היתר משום שבתוויות המחיר שעל הבגדים מופיעים (בנוסף למחיר בשקלים) מחירים במדינות אחרות במטבעות המקומיים.

חוק הגנת הצרכן מחייב בעל עסק להציג על כל מוצר (ואין די בתמחור בחלון הראווה) את מחירו, כאשר הצגת המחיר תהיה "של המחיר הכולל בלבד, ורק במטבע ישראלי". משרד התמ"ת מפרש את הסעיף באופן המתיר להציג רק מחיר בשקלים, ולפיכך הצגת מחיר גם במטבע זר מהווה עבירה על החוק.

אל המשרד הגיעו תלונות לקוחות, שהוטעו לחשוב שהמחיר הנמוך המופיע על התג הוא התקף, אלא שבקופה הם נדרשו לשלם את המחיר הגבוה, בנימוק שהמחיר הנמוך חל רק במדינה אחרת.

יש להדגיש כי פרשנות משרד התמ"ת בנוגע להצגת המחירים במדינות העולם טרם הועמדה למבחן משפטי. זאת משום שהוניגמן וקסטרו הודו במכלול כתב האישום שהוגש נגדן, במסגרת הסדר טיעון.

רשת פוקס טוענת, באמצעות עו"ד חיים פיצ'ון, ממשרד צלטנר, הלפרין, פיצ'ון, כי כל החברות הרב-לאומיות בתחום האופנה הפועלות בעולם נוהגות להציג את המחירים במדינות השונות, וכי נקיבת המחירים בחו"ל אינה מהווה "הצגת מחיר" של המוצר בישראל.

לדברי פוקס, תוויות המחיר מיוצרות בצורה אחידה על כל המוצרים, מה שמאפשר את הוזלת מחיר המוצר ושקיפות מלאה באשר למחירו במדינות השונות. "תייר המגיע לישראל יכול להציץ בתווית המופיעה על המוצר, ולראות מהו מחירו של אותו מוצר בדיוק במדינתו. כך הוא רגיל גם בעת רכישת מוצרים בארצו, וכך גם הוא יכול להשוות אם המחיר נוח לו אם לאו". בכל מקרה, טוענת פוקס, בישראל ניתן לשלם על המוצר רק במטבע ישראלי, והמחיר בשקלים מופיע בבירור על התווית.

לטענתה, אם היא תפתח קו ייצור מיוחד אך ורק לישראל, וקו ייצור אחר לשאר העולם, עלול הדבר לפגוע בצרכנים, מאחר שעלות ההיערכות הלוגיסטית והכלכלית שתגיע למיליוני שקלים, תגולגל על הצרכן. (ת.פ. 4162/08).