חברות התרופות דוחפות מחלה לא ברורה

רופאים וחולים טוענים שיצרניות התרופות מחנכות את הממסד הרפואי בנוגע למחלה, אולם המבקרים טוענים שהחברות יוצרות הייפ חשוד. מה שבטוח, ההייפ משתלם

שתי חברות תרופות הוציאו מליוני דולרים בשנה שעברה על הגברת המודעות למחלה מעורפלת, במטרה להאיץ את המכירות של תרופותיהן. זאת, כאשר לא ברור האם מדובר במחלה אמיתית.

אלי לילי ופייזר תרמו בשלושת הרבעים הראשונים של 2008 יותר מ-6 מיליון דולר לקבוצות צדקה, ועידות רפואיות וקמפיינים חינוכיים העוסקים במחלת הפיברומיאלגיה (דאבת השרירים) המתאפיינת בכאבי שרירים ועייפות, כך עולה מבדיקת סוכנות הידיעות AP. הסכום שתרמו החברות גדול ממה שתרמו למחלות מוכרות יותר כמו סכרת ואלצהיימר. רק לאיידס ולסרטן תרמו שתי החברות סכום גדול יותר.

מסתבר שהתרומות משתלמות. מאז הרבעון הראשון של 2007 ועד הרבעון האחרון של 2008, גדלו מכירות תרופת לייריקה של פייזר מ-395 מיליון דולר ל-702 מיליון דולר, ומכירות הקימבלטה של אלי לילי גדלו מ-442 מיליון דולר ל-721 מיליון דולר.

פיברומיאלגיה מעוררת ספקות מכמה סיבות. גורם המחלה לא ידוע, אין דיאגנוזה מאושרת למחלה ורבים מהחולים מתאימים לקריטריונים של מחלות אחרות. מומחים אינם מטילים ספק בכך שהחולים סובלים מכאבים, אולם הם חלוקים בשאלה כיצד לקרוא למחלה ואיך לטפל בה.

רופאים וחולים רבים אומרים שיצרניות התרופות מחנכות את הממסד הרפואי ביחס למחלה שאינה מוכרת מספיק, אולם המבקרים טוענים שהחברות יוצרות הייפ סביב המחלה, ושהמענקים הם דוגמא לאופן שבו הן משפיעות על הרופאים.