לשכת רואי החשבון תבחן הצעה: הנשיא ייבחר ע"י מוסדות נבחרים ולא באופן אישי

רו"ח אלכס הילמן, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון וחבר הוועד המרכזי בלשכה, מציע לבטל את שיטת הבחירות הפרסונאלית לנשיאות הלשכה - בטענה כי השיטה הנוכחית תלווה הן במאבקים אישיים והן בעלויות אדירות

הוועד המרכזי של לשכת רואי החשבון החליט להקים ועדה בראשות פרופ' יורם עדן, שתבחן את הצעתו של רו"ח אלכס הילמן, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון וחבר הוועד המרכזי בלשכה, לפיה תבוטל שיטת הבחירות הפרסונאלית לנשיאות הלשכה.

לדברי הילמן, השיטה הנוכחית תלווה הן במאבקים אישיים והן בעלויות אדירות - עד מיליון שקל - לכל אחד מהמתמודדים. הילמן מציע כחלופה כי נשיא הלשכה ייבחר על-ידי טריבונל מקרב חברי הוועד המרכזי והגופים הנבחרים בלשכת רואי החשבון - המחוזות והסניפים.

הילמן הציע ליישם את השיטה כבר בבחירות הקרובות, ואולם הוועד המרכזי של הלשכה דחה את ההצעה ברוב של 11 מתוך 17 והחליט על הקמת הוועדה שתבחן אם יש מקום ליישמה בבחירות שלאחר מכן. רו"ח דורון קופמן, המתמודד על נשיאות הלשכה, וכן רו"ח עופר מנירב, לשעבר נשיא הלשכה, ביקשו להוריד את ההצעה מסדר היום.

הילמן מציע כי מערכת הבחירות תתמקד בבחירת הוועד המרכזי, הוועדים המחוזיים והסניפים, ומקרבם ייבחר הטריבונל הבוחר. לפי הצעתו של הילמן, בד בבד עם בחירת הנשיא, ייבחר על-ידי הגוף הבוחר גם הנשיא המיועד - הנשיא שיכהן אחרי הנשיא הנבחר. לפי ההצעה, הנשיא המיועד ישמש בתקופת כהונת הנשיא הנבחר כמשנה שלו. הקדנציה של נשיאות תימשך שנתיים או שלוש.

הרס התדמית

הילמן טוען כי יישום הצעתו יוריד את המתח וינטרל מאבקים אישיים המלווים מערכת בחירות לנשיאות הלשכה. "מערכת בחירות שתרד לפסים אישיים עלולה להיות הרסנית ללשכה ולתדמיתה המקצועית בציבור, ובעיקר בקרב רוב החברים שאינם מעורבים בפעילות הפוליטית בלשכה. לכך תהיה ללא ספק השפעה על הרצון להימנות בכלל על חברי הלשכה", טוען הילמן.

בנוסף טוען הילמן כי העלות הכבדה עבור המתמודדים על נשיאות לשכת רואי החשבון מיותרת בגוף מקצועי כמו הלשכה, ועלולה להיות מחסום בפני מועמדים שאינם עתירי אמצעים כספיים מלהתמודד. בנוסף, לדבריו, הסכומים שיושקעו יעלו לדיון סוגיות כבדות משקל של אתיקה, שיטילו צל כבד על המתחרים ועל הלשכה.