חברי הפורום לשינוי שיטת הממשל: "זהות שר האוצר שימונה לא חשובה - שיטת הממשל לא מאפשרת דבר"

בכירי המשק החברים בפורום: אף ממשלה שתקום לא תצליח להוביל תוכנית לפתרון המשבר הכלכלי בשל השיטה הכושלת ; קוראים להקמת ממשלת אחדות שתשנה את השיטה

חברי הפורום לשינוי שיטת הממשל מסכימים: אף ממשלה שתוקם - בין אם מדובר בממשלת אחדות ובין אם ממשלה צרה - לא תוכל להוביל תוכנית רצינית לפתרון המשבר הכלכלי בשל שיטת הממשל. לכן, זהות שר האוצר לא משנה בכלל. לכולם ברור: הבחירות הבאות תוך שנה-שנתיים.

לנוכח תוצאות הבחירות מביעים בכירים במשק דאגה כי חוסר היציבות הפוליטית רק יחמיר את המשבר הכלכלי. בשיחה עם "גלובס", הציגו חברי הפורום לייצוב הממשל שנוסד על-ידי המרכז להעצמת האזרח תחזית קודרת לאור המציאות הפוליטית וצפו שהבחירות הבאות יתקיימו בתוך שנה עד שנתיים. "כפי שזה נראה כרגע, אף ממשלה שתוקם לא תוכל להוביל תוכנית רצינית לפתרון המשבר הכלכלי" אומר יו"ר קבוצת שטראוס, מיכאל שטראוס.

"ממשלה צרה לא תוכל לקבל החלטות משמעותיות בנוגע למשבר הכלכלי", אומר יו"ר אל על הפורש, פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ, "רה"מ יאלץ ללכת בין הטיפות כדי להחזיק את הקואליציה. ומנגד, גם ממשלה רחבה לא תוכל לקבל החלטות משמעותיות בשל הניגודים הגדולים בין השותפות הקואליציוניות. שיטת הממשל הנוכחית הביאה אותנו למצב הזה, וחייבים לשנותה", מתריע. בורוביץ' חושש כי המצב לא ייפתר בקרוב: "כל העולם מסתדר, אפילו האמריקאים יוצאים עם תוכנית כלכלית ורק אצלנו הכל תקוע וגם מה שיש לא יחזיק לאורך זמן".

סגן נשיא מוטורולה העולמית, אלישע ינאי, מסכים איתו. "במשך חודשים שלמים אנחנו עוסקים בבחירות, ועכשיו בהקמת קואליציה, מישהו חושב שהשוק מחכה לנו? מישהו חושב שזה משנה מי רה"מ? זה טירוף מערכות. אין זמן לשליטים שלנו לשלוט. הם יותר מדי עסוקים בלשמור על כיסאם ובלרצות את הקואליציות שלהם".

שר אוצר? זה לא משנה מי

בעוד בורסת השמות באשר לשמו של שר האוצר הבא פורחת, סבורים ראשי המשק כי זהותו של מי שיישב בראש המשרד כלל לא משנה. לא משנה מי ימלא את התפקיד, בגלל השיטה אי אפשר יהיה לעשות שום דבר, הם אומרים. "שר אוצר יכול להצליח רק אם יש ראש ממשלה חזק. ללא יציבות פוליטית הוא לא יצליח וזו הבעיה הגדולה של שיטת הממשל" אומר שטראוס, "אריק שרון היה אחד מראשי הממשלה החזקים אי פעם, ואת חלק מהצלחתו הוא חייב לשר האוצר שלו, בנימין נתניהו. ראש ממשלה ושר אוצר טוב יכולים ללכת רחוק מאוד".

בורוביץ' מסכים: "אני לא חושב שזו בעיה של שר אלא של מערכת. מי יהיה שר האוצר זה לא חשוב בכלל, ממשלה זה כמו תזמורת כולם צריכים לנגן וצריך לבחור את הנגנים הטובים ביותר. שר אוצר לא עובד לבד, לידו נמצאים שר התחבורה והתמ"ת".

עם זאת, מאמין בורוביץ' כי שר אוצר מקצועי עדיף על שר אוצר מתוך המערכת הפוליטית. בניגוד לבורוביץ', ינאי חושב כי יש מספיק מועמדים מוכשרים גם מתוך המערכת הפוליטית. "זה לא משנה מי זה יהיה. כלום לא תלוי בבן אדם אחד. מספיק שמי שימונה לתפקיד יהיה ראש צוות טוב ויעבוד בשיתוף עם השרים הכלכליים האחרים".

בעד אחדות

שטראוס, בורוביץ' וינאי מסכימים כי רק ממשלת אחדות שתורכב מהליכוד, קדימה והעבודה, תוכל להביא לשינוי שיטת הממשל בכנסת החדשה. "ממשלת ימין קיצונית תשתק את המשק. החלום שלי ששלושת המפלגות הגדולות ינהיגו את המדינה. רק שלושתן יוכלו להכניס שינויים, זה מאוד קריטי יותר מאי פעם גם מבחינה כלכלית וגם מדינית", אומר שטראוס, "אהיה אופטימי אם תקום ממשלה חזקה. כרגע אני לא".

בורוביץ' מאמין שאם ישראל רוצה להישאר שחקנית בשוק הכלכלי הבינלאומי, עליה ללכת לממשלת אחדות. "האיום המיידי הוא המצב הכלכלי ובקונסטלציה פוליטית שנוצרה רק ממשלת אחדות תוכל לקבל החלטות. אני מכיר את מרבית השחקנים - בסוף הם יבינו שצריך להתאחד. כל יום שהאי וודאות הפוליטית נמשכת, ייקח יותר זמן לצאת מהמשבר".

ינאי לעומת חבריו מאמין בממשלת רוטציה. "לישראל היו הישגים מרשימים כשהיתה ממשלת רוטציה, כי היה לכולם זמן לעבוד. גם עכשיו צריכה לקום ממשלת רוטציה לפי הגושים שנוצרו, אם כי גם היא לא תהיה מספיקה, כי יש דרישות של מגזרים שונים שאי אפשר לעמוד בהם".

הפורום מגבש כמה פתרונות להתמודדות עם הבעיה. לדברי מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, יובל ליפקין, הפתרונות מבוססים על המלצות ועדת נשיא המדינה שבחנה את מבנה הממשל בישראל. "ההמלצה העיקרית היא לעבור לבחירות אזוריות, להעלות את אחוז החסימה ולעבור לתקציב רב-שנתי", הוא אומר. "כל אלה נועדו להגדיל את גושי המפלגות בכנסת, ולהעניק יציבות לממשלה".