הביקורת על פישר לא מאחרת לבוא - שלמה מעוז מאקסלנס: המהלך חוקי, אבל מסריח

מבכירי הכלכלנים בשוק ההון: בירושלים קצת מבולבלים ; הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה: משמעות המהלך - הדפסה היא של כסף ישראלי טהור"

"בנק ישראל החליט להדפיס כסף החל מהיום. על-פי החלטת הממשלה משנת 1985, אסור להדפיס כסף - אך הבנק המרכזי עושה שימוש בלקונה (חור או וואקום, א"פ) שמאפשרת לו לרכוש אג"ח ממשלתי ובכך עוקף ההחלטה משנת 1985 שבאה עקב היפראינפלציה במשק. לסיכום, הדבר חוקי אך מסריח" כך כותב היום שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה.

הביקורת של מעוז מצטרפת לזו של אחד מבכירי הכלכלנים במשק הישראלי שהרחיק לכת ומסר ל"גלובס" כי "בירושלים קצת מבולבלים. המהלך הזה מסוכן ומדובר בהפרה בוטה לחוק אי הדפסה - שכן בנק ישראל מדפיס כסף לממן את החוב הממשלתי של המדינה וזה אסור. "אין לנו נסיון טוב עם שימוש בכלים הללו. ועוד גרוע מזה, ישנה ספרות ענפה המסבירה בצורה מנומקת ומדויקת מדוע בנקים מרכזיים לא מסוגלים לשלוט בריבית הטווח הארוך, שזה בדיוק מה שבנק ישראל מנסה לעשות".

לדבריו, הדבר יגרום לעלייה משמעותית בציפיות לאינפלציה בשוק - וכתוצאה מכך, מחיר האג''ח בטווח הארוך ירד והתשואות יעלו - שזה ההפך ממה שבנק ישראל רוצה. לגבי השאלה מדוע ארה''ב מבצעת מהלך כזה, אם הוא כל כך שלילי, השיב הבכיר: "כפי שפישר אומר על בסיס יומי, עלינו לזכור כי ישראל אינה אמריקה, ולא כל מה שמותר לארה"ב - אפשרי בישראל. ארה''ב יכולה להדפיס דולרים ותמיד תמצא קונה, כי זה המטבע של העולם".

בחזרה לשלמה מעוז, הרי שזה האחרון סבור כי למעשה, כבר במרס 2008, עת החליט בנק ישראל לרכוש מט"ח תמורת שקלים, החל בנק ישראל בהדפסת כסף, אך "הדפסה זו יותר לגיטימית, מפני שמאחוריה יש נכסים של מדינות המערב - בעוד שבמקרה דהיום, ההדפסה היא של כסף ישראלי טהור".

מעוז טוען גם כי הצעד איננו אפקטיבי:" קצב ההשקעות במשק נמצא בירידה לא בגלל המשק הישראלי, אלא בגלל ירידה בביקוש העולמי לסחורות ונסיגה בסחר העולמי. עם כל הכבוד לבנק ישראל, הוא לא יכול לעודד עליה בהשקעות באין ביקוש עולמי - בעוד אנו בשפל הגרוע ביותר מזה שלושה דורות".

מעוז הוסיף: "גם אם הריבית לטווח ארוך תרד כפי שבנק ישראל מבקש, אין שום סיבה להשקיע במשק או בחו"ל כל עוד שני שלישים מהעולם במיתון". הכלכלן הראשי של אקסלנס צופה כי התוצאה של המהלך תהיה הרסנית: "התוצאה היא אינפלציה חריפה בתוך 9 חודשים ועד 16 חודשים, שתבוא דווקא בעת בה המשק הישראלי נכנס למיתון לקראת סוף השנה. מצב זה של אינפלציה ייתכן גם בזמן מיתון, קרי, מאמצע 2010 תירשם סטגפלציה במשק הישראלי - בדיוק כאשר ארה"ב תתחיל את היציאה מהמיתון".

רוצה לדעת כבר הלילה על מי ימליצו בכלל פיננסים מחר? הירשם למאני טיים ותהייה הראשון לדעת