נפילות באג"ח הממשלתיות במזרח אירופה: התשואה בהונגריה זינקה ל-11.4% - ועקפה את זו של איסלנד

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] המסחר בבורסת מוסקווה הופסק לאחר שמדד RTS איבד 9.4% ; התשואה השנתית לפדיון (ברוטו) של האג"ח הממשלתית הלא צמודה בפולין עומדת על 6.15%

מחזיקי האג"ח של ממשלות הונגריה, פולין וצ'כיה, בעלות הדירוג הגבוה ביותר מבין האג"ח של השווקים המתעוררים, הורידו את דירוגן של אותן אג"ח, כשביקשו תשואה גבוהה יותר מזו של אג"ח בעלות דירוג נמוך יותר.

כך למשל, על אג"ח של ממשלת הונגריה, המשקיעים מבקשים תשואה הגבוהה ב- 0.2% מזו שמעניקות אג"ח של ממשלת ברזיל. הסכנה לחדלות פרעון של אג"ח של פולין דומה לזו של אג"ח של סרביה.

התשואה השנתית לפדיון (ברוטו) של האג"ח הממשלתית הלא צמודה בהונגריה עומדת על 11.35%.

התשואה השנתית לפדיון (ברוטו) של האג"ח הממשלתית הלא צמודה בפולין עומדת על 6.148%.

התשואה השנתית לפדיון (ברוטו) של האג"ח הממשלתית הלא צמודה בצ'כיה עומדת על 4.865%.

התשואה השנתית לפדיון (ברוטו) של האג"ח הממשלתית הלא צמודה באיסלנד עומדת על 8.778%.

הכלכלה של מדינות מזרח אירופה בנויה על יצוא ואשראי - שני תחומים בעייתיים במיוחד בתקופה האחרונה. אם נוסיף לזה את ההסתייגות הנמשכת מהשקעה בשווקים מתעוררים, נקבל שילוב של גורמים שאינם מבשרים טובות לעתידה של מזרח אירופה.

בתוך כך, המסחר בבורסת רוסיה הופסק לאחר שמדד RTS , המבוסס על הדולר, איבד 9.4% בשל ירידה במחיר הנפט. בניו יורק, ETF וקטור רוסיה, העוקב אחרי הבורסה הרוסית, איבד אמש 14.4%. מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה במארס יורד כעת ב-0.06% ל-34.91 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

סוכנות הדירוג מודי'ס הזהירה שהמערכת הבנקאים המזרח אירופית חשופה יותר ל"האטה כלכלית חדה ומתמשכת" ושבנקים ממערב אירופה עם סניפים במזרח אירופה עשויים לחוות הורדת דירוג.

"הבנקים באזור האירו חוו את החשיפה הגדולה ביותר למרכז ומזרח אירופה, עם התחייבויות של יותר מ-1.5 טריליון דולר," המהווים "כ-90% מהחשיפה הכללית של בנקים זרים לאזור".

"מדינות מזרח אירופה נכנסו למצב של מיתון עמוק וארוך, כך שבנקים מערביים החשופים לבנקים במזרח אירופה עלולים להיפגע", נכתב בדו"ח של סוכנות הדירוג.

במודי'ס ציינו כי מבין הבנקים המערביים לסוסייטה ג'נרל , יוניקרדיט , קבוצת ארסטה , דויטשה בנק יש את החשיפה הגדולה ביותר למגזר הפיננסי של מזרח אירופה. במודי'ס העריכו כי בנקים מערביים יהיו קפדניים ביותר כאשר ייאלצו להחליט האם ולאילו חברות בת הם רוצים לעזור.

שר האוצר הגרמני פיר סטיינברוק אמר השבוע (ב') כי יתכן ומדינות תאלצנה לסייע פיננסית למדינות החברות באיחוד האירופי, אך מכיוון שאין מבנה יציב, תהיה זו משימה קשה מאוד לתכנן תכנית הצלה. ישנם חששות שהבנקים האירופים עוד יכריזו על מחיקת חובות מסיבית, והדבר מהווה סיכון לשווקים הפיננסים בעולם. עד שהכל יתפרסם והנכסים הרעילים יוסרו מהספרים של מוסדות פיננסיים, שנאת הסיכונים צפויה להתמיד.