אובמה תומך בקלינטק; בתחום מקווים שתמיכתו תשפיע על ניהול החשמל

אובמה: "התמריצים בחבילת הסיוע יעזרו להכפיל את השימוש באנרגיה מתחדשת בשלוש השנים הקרובות" ; האנרגיה מהווה רכיב משמעותי בחבילה - 38 מיליארד דולר מתוך סל של 787 מיליארד ועוד 20 מיליארד דולר בהקלות מיסים במשך 10 השנים הקרובות

"התמריצים הניתנים בחבילת הסיוע יעזרו להכפיל את השימוש באנרגיה מתחדשת בשלוש השנים הקרובות", כך אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה, עם החתימה הסופית על חבילת התמרוץ לכלכלה האמריקנית. האנרגיה מהווה רכיב משמעותי בחבילה - 38 מיליארד דולר מתוך סל של 787 מיליארד ועוד 20 מיליארד דולר בהקלות מיסים במשך 10 השנים הקרובות.

האנרגיה המתחדשת תפסה גם מקום משמעותי בנאום אובמה לגבי חבילת התמרוץ, כאשר בין היתר הוא אמר שתקוותו היא שהתוכניות של הממשלה בתחום זה, יתנו השראה לעם האמריקני כפי שעשתה ההכרזה של הנשיא קנדי בשנות ה-60 על מטרתו להעמיד אדם על הירח. ממש כך.

"אני מקווה כי ההשקעה הזו תצית מחדש את הדמיון שלנו ואת ההתלהבות ממדע, רפואה ואנרגיה, תחזק את הכלכלה, תשפר את הביטחון ותהפוך את כדור הארץ למקום בטוח יותר", אמר.

למרות התקווה שמביא אובמה, מסקר שערך באחרונה בנק ההשקעות RBC, שותפו האסטרטגי של בנק ההשקעות תמיר פישמן, יחד עם חברת הסקרים Changewave, עולה כי מנהלים מתחום התעשיות הירוקות בארה"ב עדיין מאמינים כי הגורם המשפיע ביותר על התחום ב-2009 יהיה המשבר הכלכלי. לדעתם, 2009 תאופיין בירידה בביקושים וברווחי החברות בגלל המשבר, למרות החדשות הטובות בתחום הרגולציה.

השפעת הרגולציה תורגש, לדעתם, רק לקראת סוף 2009 ותחילת 2010 ותהיה הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על התעשייה בעתיד הבינוני. זאת, לאחר שאיבדה התעשייה גורם צמיחה אחר לטווח הבינוני - מחירי הנפט שירדו מהותית בחודשים האחרונים, כך שמחירה של חבית נפט הוא פחות מ-35 דולר.

ההשפעה הגדולה ביותר של ממשל אובמה אמורה להיות על תחום הטכנולוגיות לניהול רשת החשמל. 74% מהנסקרים טענו כי תחום זה יצמח בשנה הקרובה בעקבות תקנות חדשות ורק 3% טענו כי הוא יירד. לדברי עורכי הסקר, מדובר באחד האינדיקטורים החזקים ביותר שנראו בסקרים מסוג זה בשנים האחרונות.

במקביל, תעשיית האנרגיה האמריקנית מאמינה ברוח. אמנם, 40% מן המרואיינים האמינו כי האנרגיה הסולארית היא סקטור האנרגיה המתחדשת שיצמח במידה הרבה ביותר בשנה הקרובה, אך זוהי ירידה לעומת שנים עברו. 30% מהם ציינו כי אנרגיית רוח תהיה הסקטור שיצמח במידה הרבה ביותר, עלייה משמעותית מאז בוצע לראשונה הסקר, בתחילת 2006.

גם במקרה של רוח, החסמים המשמעותיים לאימוץ הטכנולוגיה הם ההשקעה הדרושה בהון וכן הירידה במחירי האנרגיה הקלאסית, אולם כאן ציינו המנהלים כבעיה גם את חוסר ההתאמה של רשתות החשמל הקיימות לקליטת אנרגיה שמקורה ברוח.

גם חברת המחקר ורואי החשבון PWC המיוצגת בישראל על-ידי קסלמן וקסלמן, פרסמה דו"ח בנוגע להשפעות הממשל החדש על הקלינטק. הדו"ח שלה מיועד בעיקר עבור החברות צרכניות האנרגיה, ולא עבור חברות הקלינטק עצמן, והוא מתמקד בשינויים בחקיקה בתחום מניעת פליטת גזי חממה וגזים מזהמים.

הדו"ח מעודד את החברות למהר ולהיערך לשינויים במדיניות האנרגיה שלהן, לא רק כדי לעמוד בכללים אלא גם כדי לנצל הזדמנויות שמציעה חקיקה חדשה למימון השקעות גדולות בקלינטק, אשר יובילו בהמשך לחיסכון באנרגיה ובכסף ויפחיתו את התלות במחירי הנפט המשתנים.

כמו-כן, מסביר הדו"ח כי משקיעים מתעניינים היום יותר מבעבר בשאלה מה החברות עושות כדי לחסוך באנרגיה ובפליטת גזים מזהמים. לא רק מתוך מודעות סביבתית של המשקיעים, אלא מתוך רצון לוודא כי החברות לא ייפגעו מתקנות חדשות בתחום הירוק.

ב-PWC מציעים לחברות לערוך בדו"חות השנתיים שלהן נספח מיוחד שידון בעמידות החברות מול "סיכוני אנרגיה". לדברי פירמת רואי החשבון, גם ברכישות ובמיזוגים לוקחים הרוכשים בחשבון את סיכוני אנרגיה של החברה הנרכשת והסבירות כי היא תעמוד בתקינה עתידית.