המצרים לא נשארים אדישים לגילוי תגלית הגז ב'תמר 1': חתמו על הסכם עם EMG לעדכון מחירי הגז לישראל

ההערכה היא כי בעקבות חתימת ההסכם, EMG תחדש את המו"מ מול לקוחות פוטנציאליים ויצרני חשמל פרטיים בישראל לאחר שהמגעים הוקפאו לפני כחצי שנה

לאחר משא ומתן של מספר חודשים הודיעה היום אמפל אמריקן שבשליטת יוסי מימן, לבורסה בניו יורק כי ממשלת מצרים וספקית הגז EMG שאמפל מחזיקה בה 12.5% חתמו על הסכם חדש לעדכון מחירי הגז הטבעי שיסופק למשק הישראלי.

ההסכם אמור לקבל אישור סופי בצורת תוספת להסכם רכישת הגז בין EMG לחברת הגז המצרית. ההערכה היא כי בעקבות חתימת ההסכם, EMG תחדש את המו"מ מול לקוחות פוטנציאליים ויצרני חשמל פרטיים בישראל לאחר שהמגעים הוקפאו לפני כחצי שנה.

ההסכם שנחתם קובע מנגנון ברור לעדכון במחירי הגז במקרים של תנודות גבוהות במחירי הגז הטבעי בעולם ובכך לא יהיה צורך במו"מ נוסף בעתיד. יש לציין כי בפעם האחרונה שנקבע המחיר היתה בשנת 2000 מאז מחיר הגז עלה.

ב-EMG אומרים כי הם לא מוטרדים מגילוי שדה הגז ב'תמר' מאחר שהשוק הישראלי צפוי לצרוך כמויות גדולות מאוד ויזדקק ללפחות שני ספקים. מקורבים למו"מ עם המצרים ציינו כי "התחרות מול 'תמר' רק תמחיש את האטרקטיביות של מחיר הגז ממצרים ויותר לאה ניתן יהיה לבוא בטענות כי מדובר במונופול".

עדיין לא ברורות ההשלכות לגבי הספקת הגז הטבעי לחברת החשמל, אך כפי שפורסם ב"גלובס" המצרים החלו להיערך להגדלת כמויות הגז. כזכור, בחצי השנה אירעו מספר תקלות באספקת הגז לחברת החשמל, וכמות הגז המסופקת לחברת החשמל עמדה על כ-2/3 בלבד לעומת מה שנחתם בהסכם מול EMG.

ממשלת מצרים עדכנה את הפרלמנט בדבר ההסכם החדש וגם בכירים במשק האנרגיה בישראל עודכנו בדבר ההסכם. החתימה על ההסכם היא התפתחות חיובית במשק האנרגיה לאחר שבחצי השנה האחרונה דרשה מצרים להעלות את מחירי הגז הטבעי לחברת החשמל ולמשק הישראלי על רקע העלייה במחירי האנרגיה בעולם.

על רקע דרישת המצרים להעלות את מחירי הגז הטבעי הודיעה EMG כי היא מנהלת מו"מ עם ממשלת מצרים לקביעת מחיר חדש לאספקת הגז הטבעי - ההסכם החדש סולל את הדרך לפתרון המשבר עם שהיה לחברה עם אספקת הגז לחברת החשמל.

בעלי המניות ב-EMG הם איש העסקים המצרי, חוסין סאלם (28%), PTT - חברת הגז התאילנדית (25%), איל הנדל"ן, סם זל (12%), יוסי מימן באמצעות אמפל ומרחב (20%) ומשקיעים מוסדיים (4.4%).

בקבוצת מרחב סירבו להתייחס לידיעה.