גיא איזיקיאל: "מכרנו את ונטור ללא בנק השקעות"

ונטור שרפה רק 13 מיליון דולר עד מכירתה והעסיקה 24 עובדים ; משקיעי החברה ואיזיקיאל טוענים כי התרבות הזו התחילה כבר ביזם פרופ' אהוד שוומנטל ובצוות הראשוני שהביא איתו

אחרי האישור הרשמי של עסקת Ventor, יוצאים המשקיעים ומנהלי החברה סוף סוף הבונקר ומדברים בגאווה על ההישג שלהם.

למדטרוניק היה כנראה חשוב מאוד לשמור על העסקה בסוד כדי להשלים בהצלחה את המהלך הכפול של רכישת ונטור, חברה עם טכנולוגיה עתידית מבטיחה בשוק השסתומים, בו זמנית עם חברת CoreValve, המובילה היום את השוק וכבר הגיעה למכירות משמעותיות באירופה.

"אנחנו רואים במוצר של וונטור את הטוב ביותר בקטגוריה שלו בעולם", אומר דניאל ביץ', דובר חברת מדטרוניק, בשיחה עם "גלובס". "כיום CoreValve מאפשרת לנו לתפוס עמדה מובילה מיידית בשוק ואילו וונטור מאפשרת לנו כבר לתכנן את הדור הבא".

ונטור היא חברה מיוחדת. בחמש שנות קיומה היא לא פעלה כלל לטובת יחסי ציבור, לא הפעילה אתר אינטרנט ולא החזיקה דוכן בתערוכות. ביום המכירה, כשהיא כבר מנהלת ניסוי בבני אדם במוצר המוביל שלה, החברה כללה 24 איש במשרדים לא מפוארים בנתניה.

את המו"מ למכירת החברה ניהל המנכ"ל גיא איזיקיאל, ללא בנק השקעות. מעולם לא היה לחברה סמנכ"ל משאבי אנוש. מותרות שכאלה.

משקיעי החברה ואיזיקיאל טוענים כי התרבות הזו התחילה כבר ביזם פרופ' אהוד שוומנטל ובצוות הראשוני שהביא איתו, יוסי תובל, היום סמנכ"ל הפיתוח והמהנדס רפי בנארי שגם הוא היה אחראי על הפיתוח בשלבים הראשונים. איזיקיאל מתאר חבורה פרפקציוניסטית, מכורה לעבודה. "על כל שקף בכל מצגת עבדו שלוש שעות". בת שבע אלרן, המשקיעה בחברה מטעם קרן מדיקה, מסכימה כי: "הם הראו לי את המצגת והיא הייתה מדהימה. כל כך מקצועית".

סוד קסם נוסף של החברה היה החיבור בין עיקרון פיזיקלי בן 200 שנה, עיקרון וונטורי, לבין הצרכים המאוד עכשיוויים של שוק השסתומים, אותם הכיר שוומנטל מעבודתו כקרדיולוג. שמעון אקהויז, המשקיע הראשון בשלב ה-seed של החברה, מסביר כי כאשר השסתום הטבעי של הלב לא פועל כראוי, נוצר עודף לחץ מתוך ניסיון של הלב להזרים יותר דם. כאשר מחליפים את השסתום, משתדלים שהפתח יהיה כמה שיותר גדול, שכן פתח צר יוצר מערבולות שגורמות למפל לחצים גדול בשסתום. אלא ששסתום גדול יותר הוא מסובך ובעייתי יותר להחדרה. העיקרון הוונטורי מגדר כי צינורות בעלי צורות מיוחדות, בעיקר צורות של קונוס, מאפשרות להימנע ממערבולות ולהפחית את הלחץ גם כשהפתח קטן יותר, ולכן כל השסתום יכול להיות קטן יותר.

אקהויז גייס לחברה את איזיקיאל, שהיה מנהל חטיבת ה-CT בחברת MedRad הישראלית. "הוא אמר לי - גיא, הגיע הזמן לחזור לארץ. היה לי נוח בארה"ב, למרות שאשתי תמיד רצתה לחזור, אבל ההצעה הזו הכריעה את הכף".

אקהויז השקיע תחילה לבד ואחר כך בסבב שני יחד עם קרן פיטנגו. "זו הייתה הקרן היחידה שפנינו אליה בסבב הזה, בזכות הקשרים האישיים". איזיקיאל מספר כי פיטנגו היא שהביאה לשולחן את מדטרוניק, וכי מייד נוצרה מערכת יחסים מעולה בין התאגיד לחברה הקטנה מנתניה. אף שהיו קשרים גם עם גופים אחרים, נבחרה מדטרוניק כשותפה ולאחר תהליך ארוך של בדיקת נאותות, בוצעה ההשקעה. גם מכירה החברה ערכה זמן רב, לפחות כחצי שנה.

אלרן, שהובילה את ההשקעה בחברה מטעם קרן מדיקה, פגשה את איזיקיאל בכנס כאשר מדטרוניק כבר הייתה עימה במו"מ, ורק לאחר שיחה ארוכה על הא ודא, גילו השניים כי מייצגים משקיע וסטארט אפ הפועלים באותו התחום. כבר למחרת נפגשו פגישה עסקית. "הייתי מוכנה לשים סכום מיידי משמעותי כדי להבטיח מקום בסבב", היא מספרת. איזיקיאל מוסיף כי אלרן הייתה אחת המשקיעות היחידות ששאלו "עוד כמה שאלות מלבד על הוולואציה". הסבב נערך לפי שווי של כמה עשרות מיליוני דולרים לחברה, שגדלו היום כאמור ביותר מפי 10, תוך שנה.

מדטרוניק מצהירה היום כי תמשיך להחזיק את מרכז הפיתוח של החברה בישראל ובאותו הרכב צוות. איזיקיאל מוסיף כי "אנחנו גאים היום להיות עובדי מדטרוניק".