2009 ממשיכה להאיר פנים לקרנות הנאמנות: גייסו יותר ממיליארד שקל בפברואר

8 הגופים הגדולים בתעשייה גייסו קרוב למיליארד שקל, למרות פדיונות של כמיליארד וחצי שקל בקרנות הכספיות ; מגדל והראל ניצבות בראש המגייסות החודש ; פסגות איבדה כ-900 מיליון שקל, למרות גיוסים של כמיליארד שקל בקרנות המסורתיות

מגמת הצמיחה בענף קרנות הנאמנות נמשכה גם בחודש פברואר. לאחר שינואר פתח את השנה ברגל ימין, עם תוספת של קרוב ל-7 מיליארד שקל בנכסי הענף, גם החודש צמח הענף בשיעור משמעותי, אם כי מתון יותר, של כ-2.6 מיליארד שקל. סך נכסי הקרנות מסתכמים כעת ב-107.2 מיליארד שקל.

מנתונים ראשוניים שהגיעו ל"גלובס" עולה כי מתחילת החודש רשמו שמונת מנהלי הקרנות הגדולים, שנכסיהם מהווים כ-80% מהענף, גיוסים של קרוב למיליארד שקל. מכך ניתן להסיק כי הענף כולו גייס יחד כ-1.2 מיליארד שקל מתחילת פברואר. כלומר, קצת פחות ממחצית מהגידול בנכסי הענף נובע מגיוסים נטו, כשהשאר נובע מהתשואה החיובית שהניב השוק, ובעיקר איגרות החוב הממשלתיות.

בכל הנוגע לקרנות הכספיות, לראשונה מאז השקתן (למעט בחודש יוני אשתקד), הן רושמות קיטון בנכסיהן, כאשר משמונת הגופים הגדולים נפדו כ-1.5 מיליארד שקל. יחד עם זאת, אותם מנהלים גייסו כ-2.5 מיליארד שקל בקרנות מסורתיות, בעיקר בקרנות האג"ח הממשלתיות במח"מ קצר.

מהנתונים עולה עוד כי מבין שמונת הגופים הגדולים, רק מגדל שוקי הון, הראל פיננסים, אי.בי.אי ואקסלנס הצליחו לגייס מתחילת החודש, גם בקרנות מסורתיות, בעיקר אג"ח מדינה, וגם בקרנות כספיות. הגיוסים של מגדל שוקי הון, אקסלנס והראל פיננסים בקרנות הכספיות, נובעים מכך שהקרנות שלהם אינן גובות דמי ניהול.

מגדל שוקי הון - המגייסת הגדולה

מגדל שוקי הון הוא המגייס הגדול ביותר בחודש פברואר עם 823 מיליון שקל שנוספו לקרנות שבניהולו. מתוך הסכום הזה, 343 מיליון שקל גויסו בקרנות מסורתיות, והיתר בקרנות כספיות. מגדל, כאמור, הוא אחד מבתי ההשקעות היחידים שאינם גובים דמי ניהול בקרנות הכספיות.

קרנות אקסלנס, בניהול גלעד שמעוני, גייסו מתחילת החודש כ-770 מלין שקל, מתוכם כ-600 מיליון שקל בקרנות הכספיות. כמו מגדל, גם אקסלנס אינה גובה דמי ניהול בקרנות הללו.

גיוסים נאים נרשמו מתחילת החודש גם בקרנות הראל פיננסים, בניהול סמי בבקוב. קרנות החברה גייסו 410 מיליון שקל בקרנות מסורתיות, והיתר בכספיות. גם הקרנות הכספיות של הראל פיננסים אינן גובות עדיין דמי ניהול.

קרנות אי.בי.אי, בניהול עודד גל, גייסו 179 מיליון שקל. אמנם בקרנות הכספיות של בית ההשקעות נרשמו פדיונות של 13 מיליון שקל, אך גיוסים של 192 מיליון שקל בקרנות מסורתיות חיפו על כך. הגיוסים בקרנות המסורתיות נרשמו בקרנות מק"מ ובקרנות אג"ח מדינה קצרות.

קרנות דש, בניהול אסף אלדר, אמנם גייסו 280 מיליון שקל מתחילת החודש, אך פדיונות של כ-290 מיליון שקל בקרנות הכספיות, גרמו לכך שהשורה התחתונה היא אובדן של 10 מיליון שקל.

קרנות פריזמה גייסו 27 מיליון שקל, אך סבלו מפדיונות של 87 מיליון שקל בקרנות הכספיות, וקרנות כלל פיננסים, בניהול גיא חכמי, גייסו 30 מיליון שקל במסורתיות, אך איבדו כ-500 מלין שקל כתוצאה מפדיונות בקרנות הכספיות.

השורה התחתונה של קרנות הנאמנות של פסגות אמנם מורה על פדיונות של 900 מיליון שקל, אך בקרנות המסורתיות שלה גייסה החברה סכום מרשים של כמיליארד שקל. הסכום הזה מהווה כמעט מחצית מהגיוסים החודש בענף כולו. השורה התחתונה השלילית נובעת מכך שקרנות החברה, בניהולו של רועי ורמוס, סבלו מפדיונות של 1.9 מיליארד בקרנות הכספיות, בהן מנהלת פסגות כעשרה מיליארד שקל. *

גרף