הכלכלה הבריטית ממשיכה להתכווץ: התמ"ג בבריטניה ירד ב-1.5% ברבעון הרביעי - הירידה החדה מאז 1980

הירידה נמוכה מהצפוי - ירידה של 1.6%, בהמשך לירידה של 1.5% ברבעון השלישי של 2008 ; בכיר במשרד האוצר הבריטי לשעבר: "הכלכלה הבריטית ללא ספק במיתון, אם לא בשפל כלכלי קטן"

הכלכלה הבריטית ממשיכה להתכווץ, כך עולה מנתוני המכון הסטטיסטי הלאומי בממלכה המאוחדת. התוצר המקומי הגולמי, התמ"ג, ירד ב-1.5% ברבעון הרביעי - הירידה החדה ברבעון האחרון לשנה מאז 1980. הירידה, כפי שנראה בהמשך, נובעת מהמשבר הכלכלי העולמי שנתן אותותיו על הצריכה הפרטים ועל הצטמקות המגזר העסקי במדינה.

ההוצאה הפרטית, אם כן, נסוגה אף היא ברבעון ב-0.7%. ועם זאת, נציין כי הירידה נמוכה מהצפוי, שכן ממוצע תחזיות האנליסטים צפה ירידה של 1.6%, בהמשך לירידה של 1.5% ברבעון השלישי של 2008. הנתון, אגב, זהה להפליא לתחזית של המכון הלאומי עצמו, אגב. ויחד עם זאת, מבט שנתי מגלה שהכלכלה הבריטית התכווצה ב-1.9% בשנה החולפת, גבוה מהציפיות שהסתכמו ב-1.8%, הזהה לקצב השנתי של ההתכווצות נכון לרבעון השלישי.

ניל מקינסון, כלכלן ראשי ב-ECU ובכיר במשרד האוצר הבריטי לשעבר צוטט בערוץ הטלוויזיה העסקי של סוכנות הידיעות "בלומברג" באומרו כי "הכלכלה הבריטית ללא ספק במיתון, אם לא בשפל כלכלי קטן". לדבריו, "המצב ודאי יחמיר לפני שישתפר".

החלטת הריבית הבאה של הבנק המרכזי בבריטניה מתוכננת ליום חמישי הבא, ה-5 במארס. כבר כיום היא מצויה ברמת שפל של 1% במונחים שנתיים, במה שמסמן את רצונם של קובעי המדיניות המוניטרית לקבל היתר להדפסת כסף כדי לסייע להמרצת הכלכלה.

נתונים שליליים - גם בגרמניה

הצריכה הפרטית בגרמניה ירדה ב-0.1% ברבעון הרביעי של 2008, לאחר שברבעון שקדם לו עלתה ב-0.3%. הביקוש המקומי ירד ב-1.3% באותה תקופה, בהשוואה לעליה באותו שיעור ברבעון השלישי.

משרד הסטטיסטיקה הגרמני פרסם גם כי ההשקעות בבנייה ירדו ב-0.1% ברבעון הרביעי, לאחר שברבעון השלישי עלו ב-0.3%. ההוצאה הממשלתית במדינה נותרה ללא שינוי ברבעון זה, לאחר שעלתה ברבעון השלישי ב-0.8%.

ואולם, היקף היבוא ירד בגרמניה ב-3.6% לאחר שברבעון השלישי עלה ב-3.8%. זאת, בשעה בה היקף היצוא ירד ב-7.6% לאחר שירד ברבעון שקדם לו ב-0.4%.