שר התקשורת בוחן קביעת תקנה שתחייב את זכייניות הטלוויזיה לדווח על עמלות היתר

התקנה תחייב את הזכייניות להעביר לרשות השנייה מידע מדויק לגבי הוצאותיהן - תוך הבחנה מדויקת בין עמלות בסיסיות, עמלות יתר והטבות והנחות הניתנות למפרסמים ולפרסומאים

משרד התקשורת נמצא בימים אלה בעיצומה של בדיקה בנושא עמלות היתר. במשרד נבחנת האפשרות לקבוע תקנה המחייבת את זכייניות הטלוויזיה לדווח לרשות השנייה מהו סך העמלות שהם משלמים למשרדי הפרסום. יודגש כי מדובר בסכום גלובלי ובאחוזים, ולא בפירוט של סוג ההתקשרות עם כל משרד ומשרד.

כזכור, הרעיון ליישם מהלך שכזה היה חלק מהדו"ח של דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, שנשכר על-ידי הרשות השנייה לפני כשנתיים לבצע בדיקה מעמיקה בנושא עמלות היתר שמקבלים משרדי הפרסום. הבדיקה יצאה לאחר שזכייניות הטלוויזיה טענו כי הן אינן יכולות לעמוד במחוייבויות התוכן שקיבלו על עצמן במהלך המכרזים. הבדיקה עוררה בזמנו סערה גדולה בענף הפרסום, בין היתר בגלל הקביעה של שטרום לגבי גובה עמלות היתר, וכן בשל החשש שימליץ על האופציה לחוקק חוק שיאסור מתן עמלות יתר ללא ידיעת המפרסם.

כחלק מההמלצות שאושררו מאוחר שיותר על-ידי מועצת הרשות השנייה, הוחלט לפעול לצורך יצירת שקיפות מלאה בין הזכיינים לבין הרשות בכל הקשור לתשלומי עמלות. על-פי ההחלטה יידרשו הזכיינים להעביר לרשות מידע מדויק לגבי הוצאותיהם, תוך כדי הבחנה מדויקת בין עמלות בסיסיות, עמלות יתר והטבות והנחות הניתנות על-ידי הזכיינים למפרסמים ולפרסומאים.

עוד הוחלט כי המועצה תשמור לעצמה את הזכות לקבוע רף של עמלות מוכרות: בידי הרשות תהא הסמכות שלא להכיר בעמלות, הנחות או זיכויים אחרים שניתנו או יינתנו על-ידי הזכייניות כסכומים בני-ניכוי, לצורך חישוב מחוייבויות הזכיינים לעמידה בדרישות התוכן וההפקות. עד שנת 2000 השתמשה הרשות בכלי, אך משעלה ערוץ 10 לאוויר - הוא בוטל. במהלך 2008 אמורה היתה המועצה לדון בנושא ולבחון האם יש צורך בקביעה מחודשת של רף לעמלות.

עם זאת, החלטה של הרשות השנייה אינה מספיקה, שכן כדי ליישם מהלך כזה דרושה קביעת תקנה שתצטרף לחוק הרשות השנייה. תיקון תקנה כזאת היא בסמכות השר הממונה - במקרה זה אריאל אטיאס, שר התקשורת.

דובר משרד התקשורת מסר בתגובה: "מדובר בנושא מורכב, בעל השלכות רבות ורחבות. הנושא מצוי בימים אלה בבחינת המשרד, אשר יעביר את המלצותיו בעניין לידי שר התקשורת".