התייקרות נוספת בחשמל? חברת החשמל דורשת תוספת של 2.5 מיליארד שקל לבסיס תעריפי החשמל

אם הדרישה תתקבל, המשמעות היא שבסיס התעריף לשנים 2008-2012 יתייקר בעוד 1% לפחות, ובסך-הכול בכ-2%-4% ; חברת החשמל: "החברה אינה נוהגת למסור פרטים מדיונים מול הרשות"

חברת החשמל דורשת מהרשות לחשמל להכיר לה בעלויות נוספות במקטע הייצור בסך של 2.5 מיליארד שקל, כך נודע ל"גלובס". זאת במסגרת הדיונים על קביעת הבסיס החדש של תעריפי החשמל במשק לשנים הקרובות.

חברת החשמל, בניהולו של עמוס לסקר, העבירה באחרונה לרשות את התייחסותה המפורטת לבסיס התעריפים החדש, זאת במסגרת שימוע המתקיים לכלל הצרכנים. בחברת החשמל מעריכים כי בסיס התעריפים המוצע יביא לגידול מסוים בהכנסות החברה מאחר וצפויה עלייה בתעריפים.

יחד עם זאת, בחברת החשמל טוענים כי בבסיס התעריפים המוצע אין כיסוי להשקעות שביצעה החברה בנכסים בהיקף כולל של 2.5 מיליארד שקל. מתוך כך, טוענת החברה קיים חוסר כיסוי תעריפי בסך של 1.5 מיליארד שקל להשקעות חדשות במקטע הייצור שטרם הסתיימו ועוד 1.1 מיליארד שקל להשקעות שכבר בוצעו בתחנות כוח.

כזכור, בסוף יולי הרשות לחשמל הודיעה כי בסיס תעריף החשמל לצרכן הביתי לשנים 2012-2008 צפוי להתייקר ב1% ולצרכן המסחרי-עסקי ב-3% בגלל התייקרות בעלויות לחברת החשמל מאז נקבע בסיס התעריפים הקודם ב-2002 לפי הערכות, אם הדרישות לבסיס התעריפים החדש יתקבלו, תעריפי החשמל יעלו בלפחות 1% נוספים.

ברשות ציינו כי על עף ההתייקרות הצפויה, הגברת השימוש בגז טבעי עשויה להביא בעתיד להוזלה של 10% בתעריפים החל מ-2009. יש לציין כי בסיס התעריף לא כולל בינתיים התייחסות למרכיב הפנסיה הנמצא בבדיקה נפרדת, וזאת על רקע גרעון אקטוארי בסך 4.4 מיליארד שקל.

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, אמר באחרונה בכנס פנימי של החברה כי הוא מקווה שב-2009 ייקבע בסיס התעריפים החדש במקטע הייצור ובהמשך ייקבעו גם התעריפים למקטע ההולכה והחלוקה. בנוגע לדרישת הרשות להגביל את העברת הכספים לפנסיה, אמר לסקר כי "בחודשים הקרובים יהיה ויכוח לא קל עם הרשות בנוגע לקרן הפנסיה והמחויבות האקטוארית".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "החברה מקיימת דיונים עם הרשות לשירותים ציבוריים חשמל בנושאים רבים ומגוונים והיא לא נוהגת למסור פרטים מתוך דיונים אלה". מהרשות לחשמל נמסר כי "הרשות יצאה לשימוע לכלל הצרכנים בנושא בסיס התעריף. השימוע טרם הסתיים ולכשתתקבל החלטה נפרסם אותה".