מע"צ: נטישת פרויקט המיחשוב שלנו מצד טלדור עלולה לגרום לקריסתנו

החברה הלאומית לדרכים מבקשת מביהמ"ש להורות לטלדור להמשיך ולהציב במשך כחודש עובדים מטעמה שיעניקו את השירותים למערכת ה-ERP, וזאת עד לסיום החפיפה עם העובדים החלופיים שמע"צ שכרה

החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) מבקשת מבית המשפט המחוזי בתל-אביב להורות לחברת טלדור להמשיך ולהציב במשך כחודש עובדים מטעמה שיעניקו את השירותים למערכת ה-ERP (מערכת תשתית ממוחשבת לניהול משאבי הארגון), וזאת עד לסיום החפיפה עם העובדים החלופיים שמע"צ שכרה.

מע"צ מזהירה כי נטישת הפרויקט באופן חד-צדדי על-ידי טלדור (בטענה לחילוקי דעות) עלולה לשתק אותה ולהביא לקריסתה ולקריסת מערך הניהול והתפעול של רשת הכבישים הבינעירונית (שמשמעותה סכנה בטיחותית לנוסעים בהם), ואף תיצור אנרכיה בתשלומים לספקים ולעובדים, שסופה בתגובת שרשרת שתביא לקריסת חברות תשתית פרטיות.

מע"צ וטלדור מאשימות זו את זו בהפרת ההסכם, כשמע"צ טוענת כי טלדור חייבת לה 20 מיליון שקל, ואילו טלדור טוענת כי מע"צ חייבת 30 מיליון שקל. ניסיונות ההידברות בין הצדדים נכשלו, ונראה כי שתי החברות יגישו תביעות כספיות הדדיות. השופט יהודה זפט קבע דיון במעמד הצדדים ל-2 במארס והורה למע"צ להגיש את תביעתה העיקרית יום קודם.

בסוף 2006 חתמו מע"צ וטלדור על הסכם להטעמת המערכת בפרויקט שהיקפו כ-35 מיליון שקל. באמצעות עו"ד דרור נאור ממשרד נאור-אפשטיין טוענת מע"צ כי הפרויקט נתקל בקשיים כבר מראשיתו, וכי טלדור גרמה נזקים של למעלה מ-10 מיליון שקל. ואולם, לפני 3 ימים, כשהפרויקט מצוי בשלב הקריטי, הודיעה טלדור כי היא מפסיקה לאלתר את עבודתה ויוצאת מהפרויקט. זאת, בשל חילוקי דעות על תשלומים בגין שינויים ותוספות שביקשה מע"צ.

סכנה לנוסעים

מע"צ מציינת כי במסגרת פרויקט ה-ERP מוותר הארגון על דפוסי עבודתו הקודמים, לרבות בסיסי נתונים ונהלי עבודה קודמים, ולפיכך יכולתו לשוב לאחור כמעט אינה קיימת עוד.

החברה מזהירה כי עזיבה חד-צדדית של טלדור תשתק את מע"צ, משום שתקציבה השנתי (כ-4 מיליארד שקל) מנוהל באמצעות המערכת, והצורך לעבור לתהליכי גיבויי ידניים ושיחזור בסיסי הנתונים עלול לגרום לתשלומים לא תקינים לספקים, עצירת תשלומים, ניהול תזרים מזומנים לקוי, חסימת חשבונות בבנקים ועוד, ולפיכך קבלנים וספקים עלולים להתמוטט.

מע"צ טוענת כי עיכוב כספים לקבלנים יגרום, מעבר לסכנה למשק הישראלי בכללותו, גם לנזק בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשל תביעות קבלנים לריביות בגין איחורים בתשלומים.

לדבריה, אי-ביצוע תשלומים לספקים ולקבלנים עלול להביא להפסקה או לעיכוב עבודות בטיחותיות בכבישים. התקלות בתפעול המיחשובי של המוקד לבקרת התנועה ואי-סדרים ותקלות בדיווחי מפגעים, אף יסכנו את הנוסעים בדרכים.

בהודעה לבורסה שפרסמה טלדור נאמר כי מע"צ היא שהפרה את החוזה וכי התנהלותה מנעה ממנה להשלים את משימותיה לפי ההסכם. בדו"חותיה לרבעון השלישי של 2008 דיווחה כי פרויקט ERP במגזר הציבורי מוכר כעת כהפסד בחברה ופגע ברווח הגולמי, וכי היא מנהלת משא-ומתן לגבי התמורה שתקבל. (בש"א 5023/09).