צ'אבס שלח צבא להשתלט על מפעלי אורז בוונצואלה ולהלאים אותם

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] "הוריתי על התערבות מיידית של הממשלה המהפכנית בכל מגזרי התעשייה החקלאית", אמר נשיא וונצואלה במהלך נאום שנשא לרגל יום השנה למהומות הדמים שפרצו בוונצואלה בשל מחירי המזון הגבוהים לפני 20 שנה

[רוצה לעשות עסקים בדרום אמריקה? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, שלח אתמול (שבת) כוחות צבא להשתלט על מפעלים לעיבוד אורז במדינה. הצעד התקיף הוא ההתפתחות האחרונה במחלוקת על מחיר האורז, אחד ממוצרי המזון הבסיסיים בוונצואלה.

"הוריתי על התערבות מיידית של הממשלה המהפכנית בכל מגזרי התעשייה החקלאית", אמר צ'אבס במהלך נאום שנשא לרגל יום השנה למהומות הדמים שפרצו בוונצואלה בשל מחירי המזון הגבוהים לפני עשרים שנה. צ'אבס טען שהחברות משבשות את שרשרת ההיצע, משום שהן מסרבות לייצר אורז במחירים שקבעה הממשלה.

אתמול בצהריים נכנסו פקידי ממשלה למפעל שנמצא בבעלות יצרנית המזון הגדולה ביותר בוונצואלה, גרופו פולאר, והכריזו כי יגדילו בן לילה את התפוקה שלו . התאחדות מפעלי האורז בוונצואלה מסרה שהחברות החברות בה מייצרות בתפוקה מלאה, על בסיס מלאי הגרעינים הזמין, ושהן לא קיבלו הודעה רשמית על הוראתו של צ'אבס. מקורות במדינה אומרים כי ייתכן שחלק מהמפעלים שצ'אבס הורה להשתלט עליהם נמצאים בבעלות ענקית המזון האמריקנית קרגיל.

בפברואר זכה צ'אבס במשאל עם שיאפשר לו להמשיך ולכהן כנשיא המדינה ללא הגבלה, כל עוד הוא יבחר להתמודד על התפקיד. הנשיא הסוציאליסטי, ששולט בוונצואלה זה עשר שנים, נוטה להקצין את מדיניותו לאחר ניצחונות אלקטוראליים, ובשנים האחרונות הוא הלאים חלקים גדולים מכלכלת ונצואלה.

צ'אבס הזהיר כי ילאים את תעשיית האורז אם ינסו החברות להתערב שוב בהיצע האורז. "אני אלאים אותן. אין לי בעיה עם זה, ואני אשלם להן באג"ח. אל תצפו שאשלם במזומן". בעבר שילם צ'אבס פיצוי סביר תמורת החברות שעליהן השתלט, אך צניחת מחירי הנפט הגבילה את יכולתו לממן מהלכים כאלה.

ממשלת ונצואלה מפקחת על מחיריהם של מוצרים בסיסיים, ולעתים קרובות היא מאשימה חברות פרטיות באגירת מזון. ונצואלה מגדלת מספיק אורז לצריכה מקומית, ואף מייצאת חלק קטן מיבול האורז שלה.