הודו: המדינה אינה במצב המאפשר לה להתחייב ליעדים להפחתת פליטות גזי חממה

"אם מדינות המערב יתנו הפחתות בפליטות גזי החממה שלהן בהתחייבות על יעדי הפחתה מצד המדינות המתפתחות, שיחות המו"מ בפסגה בקופנהגן בדצמבר הקרוב לא יובילו לתוצאות"

ציר שינוי האקלים של הודו אמר בסוף השבוע כי הוא מברך על מדיניותו של אובמה, אך הזהיר כי לא יושג הסכם גלובלי בנושא שינוי האקלים אם המדינות העשירות יתעקשו על יעדי פליטה לכולן.

שיאם סארן אמר כי אם מדינות המערב יתנו הפחתות בפליטות גזי החממה שלהן בהתחייבות על יעדי הפחתה מצד המדינות המתפתחות, שיחות המו"מ בפסגה בקופנהגן בדצמבר הקרוב לא יובילו לתוצאות.

מדינות מתפתחות רוצות שהמדינות העשירות יציבו תנאים משופרים להפחתת פליטות עד ל-2020, בהשוואה לרמה שנמדדה ב-1990, כאות להתחייבותן למאבק בהתחממות הגלובלית. סארן חזר על עמדתה של הודו כי היא אינה במצב המאפשר לה להתחייב ליעדים להפחתת פליטות.

כ-190 מדינות מנסות לנסח אמנת אקלים מורחבת עד לפסגה בקופנהגן, שתחליף את פרוטוקול קיוטו, התקף רק למדינות המפותחות ורק עד 2012. תחת אותו פרוטוקול, מדינות מתפתחות, כדוגמת הודו וסין, שנמנות עם המזהמות הגדולות ביותר בעולם, פטורות מהתחייבות ליעדי פליטה, משום שבכדי להוציא נתחים עצומים מהאוכלוסיות שלהן מעוני, הן צריכות לשרוף דלקים מאובנים - שריפתם משחררת גזי חממה.

בחירתו של אובמה לנשיאות ארה"ב הגבירה את התקוות להשגת הסכם. הוא אמר כי הוא יפחית את פליטות גזי החממה של ארה"ב לרמות של 1990 עד 2020, ולאחר מכן הפחתות חדות בהרבה בפליטות. תוכניותיו שאפתניות בהרבה מאלו של בוש, וכוללות חבילה של 150 מיליארד דולר לאנרגיות מתחדשות.

יחד עם זאת, השאיפות האופטימיות להשגת הסכם על אמנה חדשה בקופנגן עומדות בניגוד לדברי מומחים, הגורסים כי המשבר הפיננסי הגלובלי פגע בנכונותן ויכולתן של חלק מהמדינות לפעול לצמצום בפליטות.