מחירי האנרגיה הגבוהים יחזרו

הביקוש עוד יעלה, ההיצע לא: חיפושי הנפט נעצרו ופיתוח שדות הוקפא

אותם הגורמים שהביאו לעליית מחיר הנפט ל-147 דולר לחבית לא נעלמו. הביקוש אומנם ירד בעקבות המיתון, אך עם ההתאוששות - תבוא גם האמרת מחירים

בני אדם הם יצורים צפויים, הנוטים לחכות למשבר לפני שהם עושים משהו בנידון. קחו למשל את מחירי הנפט. לא מזמן עמד מחירה של חבית נפט על 147 דולר. באותה עת עלתה קריאה לפיתוח מקורות אנרגיה נוספים - מפיתוח שדות נפט חדשים דרך עידוד ייצור אנרגיה חלופית ועד בניית כורים גרעיניים.

כיום, כאשר מחיר חבית הנפט נע סביב 40 דולר, התמונה שונה לגמרי. לכאורה, כבר אין צורך במציאת מקורות אנרגיה נוספים. אבל, הבעיה לא נעלמה. המיתון העולמי השפיע באופן חמור על הביקוש לאנרגיה, אולם זה רק זמני. הגורמים שהובילו את מחיר הנפט ל--147 דולר לחבית לא נעלמו.

הביקוש לאנרגיה ימשיך לגדול במדינות המתפתחות, במיוחד בסין ובהודו. לעומת זאת, מצד ההיצע, כמעט ולא נרשמה עליה בשנה האחרונה. חיפושי הנפט נעצרו, ופיתוחי שדות חדשים נעצרו כמעט לחלוטין, וגם ההשקעה במקורות אנרגיה חלופית נפסקה. המשמעות היא, שכאשר הכלכלה העולמית תתאושש, גם מחירי הנפט יעלו עימה. מחיר של 300 דולר לחבית יכול להיות במרחק של שנה אחת או שלוש שנים מאיתנו, אבל לא יותר מכך.

לא תמיד יש לנו הזדמנות לתקן טעויות שעשינו בעבר, אבל הפעם אנחנו יכולים. הנפילה במחירי הנפט נותנת לנו הזדמנות נוספת לנצל תמחור שלא יחזור על עצמו. רבות מחברות הזיקוק, הקידוח וגילוי הנפט, שהפגינו ביצועים טובים במהלך גל העליות הקודם, צפויות לעשות זאת שוב.

מניותיהן של חברות מפתח בתחום הנפט התכווצו וכעת הן מציעות נקודת כניסה מפתה. מניית אקסון מובייל היא אחת הבחירות הטובות מבין החברות המובילות, ובין חברות הקידוח אני ממליץ על האליבורטון (HAL ), אולם ישנן חברות טובות רבות אחרות.

כמו כן, גם חברות האנרגיה האלטרנטיבית, הנסחרות בשבריר ממחירם לפני שנה, צפויות לזנק יחד עם מחיר הנפט הגולמי. אמנם, התנודתיות תהיה גבוהה, אבל כדאי לשמור על חשיפה למניות האנרגיה החלופית.

מחירי האנרגיה הגבוהים יחזרו, ועימם גם הכאב למי שלא יהיה מוכן.