השותפים של ברונפמן באיקאה נפרדים מהדיבידנד: ימכרו את חלקם לברונפמן תמורת כ-98 מיליון שקל

ברונפמן החזיק עד כה ב-85% מהמניות באיקאה, ויתרת המניות הוחזקה בחלקים שווים בידי גיל אונגר, שלמה זהר, רון הדסי, שלומי גבאי, אלישע כהן ודני ברוכמן ; מחזור המכירות של איקאה עומד על כחצי מיליארד שקל בשנה

מתיו ברונפמן רוכש את יתרת השליטה באיקאה (15%) לפי שווי של 650 מיליון שקל, ו-6 השותפים הנוספים יאלצו להיפרד ממיליוני השקלים ששולמו לכל אחד מהם מדי שנה כדיבידנד.

מחזור המכירות השנתי של איקאה עומד על כחצי מיליארד שקל, וההערכה היא כי בשורה התחתונה רושמת איקאה רווח שנתי של לא פחות מ-50 מיליון שקל.

כיום מחזיק ברונפמן ב-85% מהחברה, ואילו יתרת המניות (15%) מוחזקת בחלקים שווים בידי גיל אונגר, שלמה זהר, רון הדסי, שלומי גבאי, אלישע כהן ודני ברוכמן. בכך מממש ברונפמן למעשה את האופציה שהייתה נתונה לו כבר ברכישת הזיכיון לאיקאה ב-2005, לרכוש את יתרת המניות מהשותפים. ההסכם כלל גם את שיטת חישוב שווי החברה, שהנו הן על בסיס הפעילות הנוכחית והן על בסיס הפוטנציאל העתידי.

יצויין כי האופציות למניות הוענקו לשותפים על-ידי ברונפמן עצמו, ומימושן - שנעשה על-ידי כולם בסמוך לרכישה - היה תמורת תשלום סמלי. להדסי ושלמה זהר, המכהן כיו"ר בנק דיסקונט, הוענקו האופציות בתוקף היותם מנהלים בכירים בקבוצת ברונפמן-פישר (שולם פישר עצמו אינו מחזיק במניות איקאה), ואילו אונגר, גבאי, כהן וברוכמן קיבלו את האופציות בשל תיווכם בעסקה.

בעוד שהדסי, זהר וגבאי נושאים בתפקידים בקבוצת ברונפמן-פישר-הדסי כיו"ר איקאה ופעיל בחברות נוספות, זהר כיו"ר בנק דיסקונט וגבאי כמנכ"ל איקאה - כל יתר השותפים סיימו את תפקידם בחברה.

בעוד שפעילות החנות בנתניה נוחלת הצלחה רבה, פתיחת החנות בראשון-לציון מתעכבת לפי שעה. בתוך 3 שנים צפויה החברה לחנוך חנות נוספת בצפון הארץ, ויש להניח כי בשלב זה איקאה תכפיל לכל הפחות את המחזור מכירותיה.

שווי החברה בעסקה נקבע הן על בסיס פעילות החנות הנוכחית בנתניה והן על סמך הפוטנציאל העתידי של המותג בארץ. לפי שעה, פתיחת החנות בראשון-לציון מתעכבת בשל קיומם של הליכים משפטיים אודות ההיתרים החוקיים לפתיחתה. לפי תוכנית ההתרחבות העתידית, איקאה צפויה לפתוח חנות נוספת בצפון בטווח של 3 שנים מהיום.

יצויין כי ברונפמן ויתר השותפים רכשו את הזיכיון לאיקאה בשנת 2005, לפי שווי של 216 מיליון שקל.