בדיקת "גלובס": פערים משמעותיים במחירי הדלק בין התחנות השונות

לפי נתוני מנוע ההשוואה fulltank, סונול כפר-יונה גובה על כל ליטר בנזין 22 אגורות פחות מפז טופז ברמת-השרון - והפערים במחירי הסולר גבוהים אף יותר ; אולי הגיע הזמן לבחור את התחנה לא רק לפי העיתון שהיא מחלקת

"מחיר חבית נפט" הוא מושג מוכר לכל מי שמאזין לחדשות הכלכלה. גם אם מעטים יידעו לנקוב במחיר החבית האקטואלי, כל מי שמתעניין מעט יידע להגיד שצניחת מחירי הנפט בחודשים האחרונים הביאה לירידה במחירי הדלקים ולהוזלת מחירי הטיסות. גם העובדות שמחירי דלק 95 אוקטן בישראל מפוקחים על-ידי משרד התשתיות ושמחירי הדלק נקבעים אחת לחודש בהתאם למחירי הנפט בעולם אינן זרות לצרכנים. אלא שלא רבים מודעים לכמה עובדות: האחת, שבניגוד למחיר הדלק 95 אוקטן מחירי הסולר אינם מפוקחים. השנייה, שהתחרות בין התחנות מביאה להנחה שמגיעה ליותר מ-30 אג' לליטר בנזין (כ-12 שקל לתדלוק מיכל דלק ממוצע בנפח 40 ליטר), ול-3.13 שקל לליטר סולר (הפרש היכול להגיע ל-120 שקל ויותר לתדלוק מיכל בנפח 40 ליטר). השלישית, בתחנות שונות של אותה חברה ייתכנו הפרשי מחירים דרמטיים.

כך למשל, ביום שני השבוע (2 במארס) נמכר בתחנת דיזול עפולה בנזין 95 אוקטן במחיר 4.72 שקל - 30 אגורות פחות ממחיר המקסימום, ואת הסולר הזול ביותר (4.44 שקל לליטר) ניתן היה למצוא בתחנת פז זיו און בת"א, לעומת 7.57 שקל לליטר בתחנת דלק של חברת דלק בגלילות - זאת על-פי נתונים שדווחו על-ידי אתר www.fulltank.co.il, המבצע השוואות מחירים בין תחנות הדלק.

באתר מדווחים באופן שוטף מחירי בנזין 95 אוקטן וסולר ב-600 מתוך 1,000 תחנות הדלק בישראל. הנתונים מדווחים להנהלת האתר על-ידי בעלי תחנות הדלק ונבדקים על-ידי צוות של כ-100 נאמנים (דווחים), המעדכנים אותו בזמן אמת. הקמת האתר, שמספק גם מידע על שירותים נלווים ומבצעים בתחנות, הייתה יוזמה של שני סטודנטים בטכניון: רומן לוין ויונתן מור. לדברי מור, אחרי עיסוק אינטנסיבי במחירי הדלק בחודשים האחרונים, הוא הגיע למסקנה שהצרכנים כמעט ולא מודעים לתחרות בשוק: "הרבה אנשים בטוחים שמחיר הדלק והסולר קבוע. משרד התשתיות אכן מפרסם מדי חודש את המחיר המרבי לליטר בנזין 95, ומגביל את התחנות בתוספת של 13 אג' לליטר עבור שירות מלא, אולם תחנות הדלק רשאיות להוזיל את המחיר ולהעניק תנאים טובים בהרבה. אנ שים לא ממש שמים לב לשלטים של ההנחות".

לדברי חן בר יוסף, ראש מינהל הדלק במשרד התשתיות, באזורים צפופי תחנות, כמו אזור ראש פינה או אזור התעשייה בנתניה, קיימת תחרות אדירה בין התחנות: "לכן יש חשיבות לכך שהצרכנים ישימו לב למחירים ולא יקנו בתחנות שגובות מחירים גבוהים".

מור מציין כי כשמדובר ברכב משפחתי, מדובר בחיסכון של מאות שקלים בשנה, וכשמדובר ברכבי סולר או ברכבי שטח, אפשר לחסוך אלפי שקלים בשנה: "מחירי הסולר לא מפוקחים ונעים בין 4.60 ל-9 שקל לליטר בשירות מלא בתחנה יקרה. המחירים הגבוהים נגבים לרוב במרכז הארץ, באזורים כמו הרצלייה, רמת השרון וכפר סבא, והנמוכים באזורים מרוחקים יותר. עוד למדנו שרשתות קטנות של תחנות דלק דוגמת דיזול או סדש מעניקות הנחות גדולות יותר ו"סוחבות" את התחנות אחרות לתחרות".

תחרות גם על הטבות

ההשוואה בין מחירי הדלק בתחנות השונות אינה פשוטה. הבעיה העיקרית, האמורה להיפתר כבר בשבועות הקרובים, היא שהתחנות אינן מציגות את מחיר הדלק/סולר הסופי לצרכן, אלא רק את ה"הנחה" שהן מעניקות. כשמדובר במחירי הדלק מצוינת לרוב ההנחה מהמחיר המרבי שנקבע על-ידי משרד התשתיות, אולם בכל הנוגע למחירי הסולר מצוינת "הנחה" ממחיר לא מפוקח, כך שלרוב הנהג לא יכול לדעת איזה מחיר יהיה עליו לשלם תמורת ליטר. תקנות חדשות שהתקבלו בוועדת הכלכלה של הכנסת, וייכנסו לתוקף עד סוף אפריל, יחייבו את התחנות לפרסם מחוץ לתחנה את מחיר הדלק והסולר הסופי לצרכן.

בעיה אחרת העומדת בפני מי שמבקש להשוות מחירים בין התחנות היא הנגישות, שכן קשה להאמין שיש מי שיסתובב בין תחנות שונות רק כדי למצוא תדלוק מוזל, וכאן בא לידי ביטוי יתרונו הגדול של האתר fulltank. מור מספר כי בחודשים בהם פועל האתר נרשמות בו עשרות אלפי כניסות ידי חודש, ורשומים בו כ-6,000 חברים רשומים שנהנים מכלים מתקדמים ללא תשלום: מחשבון שמשקלל נתונים כמו אורך הדרך מחיר הדלק ונפח מנוע ונותן הערכה מדויקת של עלות הנסיעה ועדכון מחירים לדואר האלקטרוני. בנוסף זכאים החברים הרשומים ליהנות מקופונים סלולריים ובהם הטבות ייעודיות לגולשים.

התחרות בין התחנות אינה עוצרת רק במחירי הדלק. טור של כלי רכב המשתרכים בתור בתחנות המחלקות עיתון ביום שישי הוא תמונה נפוצה, בתחנות אחרות ינסו לפתות אתכם לתדלק אצלן במתן שטיפה חיצונית לרכב, ובאחרות יציעו לכם קפה ומאפה בחנות הנוחות הממוקמת בתוך התחנה, כך שאולי בדרך תרכשו לעצמכם גם ספר או דיסק להנעמת הדרך.

תחרות גם ביו תחנות השייכות לאותה חברה

גם בתחנות דלק שונות של אותה חברה נמצאים הפרשים משמעותיים במחירים. מלבד אלמנט התחרות בין תחנות באותו אזור גיאוגרפי, נגזרים ההפרשים במחירים גם מהעובדה שחלק מהתחנות מופעלות על-ידי מפעילים (זכיינים) ולא על-ידי חברת הדלק ישירות. בתחנות אלה שמפעילים זכיינים, אין לחברת הדלק אפשרות להתערב במחירים. גורמים בענף מציינים כי זו כנראה הסיבה לכך שחברות הדלק הגדולות עושות בשנים האחרונות מאמצים גדולים לרכוש ממפעילים תחנות דלק ולהפעיל אותן עצמאית.

"השוק דינמי והתחרות בו מתחדדת כל הזמן", אומר רביב ברוקמאייר, מנכ"ל חברת הדלק "טן", המפעילה 38 תחנות (כולן בבעלותה). "החברות הגדולות בשוק מחויבות לתחשיבי רווח והפסד. כל החברות הגדולות מתחרות על תנאי התדלוק של ציי רכב, ושם ניתנות ההנחות הגדולות. כשמדובר במכירת דלק או סולר לצרכן הפרטי שלא שייך לצי רכב ורוצה לתדלק את רכבו, ההנחות ניתנות רק כשיש לחץ. אנחנו כחברה קטנה שלא מספקת שירותי תדלוק לציי רכב יכולים לגלות יותר גמישות, לתת הנחות יותר גדולות ולא לגבות תוספת על שירות מלא. למרות זאת, אנו חשופים למלחמה מהמתחרים, שמתאימים את עצמם למחירים שלנו כל הזמן".

ישראל יניב, מנכ"ל חברת דור המפעילה כ-180 תחנות דלק (כ-150 מהן בבעלות מלאה), מוסיף: "עיקר הבעיה שלנו עם מפעילים היא כשאנחנו חושבים שהם גובים מחירים גבוהים מדי ואין לנו שום סנקציה שאנחנו יכולים להפעיל עליהם".

בנזין

לא תמיד משתלם להיות חבר מועדון

אל שוק ההנחות בתחנות הדלק, הצטרפו בשנים האחרונות גם חברות האשראי, שיחד עם רשתות השיווק החלו להנפיק כרטיסי אשראי המעניקים לצד ההטבות במועדון החברים ברשת השיווק גם הנחות ברכישת דלק.

* כרטיס אשראי שופרסל ולאומי קארד: מעניק הנחה של 20 אג' לליטר בנזין ו-1.7 שקל לליטר סולר ממחיר שירות מלא ב-243 תחנות של חברת פז. הכרטיס פטור מדמי שימוש למשך שנה, ולאחריה נגבים דמי ניהול בסך 12.90 שקל לחודש.

*כרטיס YOU של רבוע כחול ודיינרס: הנחה של 30 אג' לליטר בנזין ו-2.60 שקל לליטר סולר ממחיר שירות מלא בתחנות דור אלון. הכרטיס פטור מדמי שימוש למשך שנה, ולאחריה נגבים דמי ניהול בסך 12.90 שקל לחודש .

האם זה משתלם? לא בטוח ולא תמיד. "עבור מי שמתדלק בבנזין, ההנחה לרוב מתקזזת עם מחיר דמי הניהול החודשיים הנגבים אחרי שנה", אומר יונתן מור מאתר fulltank.

"בכל הנוגע לתדלוק בסולר, אטרקטיביות ההנחה נגזרת ממחיר הסולר בתחנות החברה עימה קשור הכרטיס. הניסיון שלנו מראה כי הכרטיסים האלה בעיקר גורמים לנאמנות של מחזיקיהם לחברות התדלוק, וזו בעצם כוונתם מראש".