עובדים במדבר, מחכים לשכר

גם בדובאי מרגישים את המשבר: הממשלה לא משלמת לקבלנים וליועצים זרים

גם במפרץ הפרסי מרגישים בהאטה: קבלנים ויועצים מקומיים וזרים שעובדים בדובאי ניצבים בפני בעיות מזומנים חריפות, מאחר שחברות הבנייה הממשלתיות ששכרו אותם אינן עומדות בהתחייבויותיהן הכספיות.

לפי מקורות בקרב קבלנים, עורכי דין ומנהלי חברות בנייה, מספר קבלנים ויועצים לא קיבלו תשלומים זה שישה חודשים, וחברות בנייה מקומיות חייבות להם מיליארדי דולרים. המקורות אמרו שגם חברות בנייה גדולות שבשליטת ממשלת דובאי כמו "נאחיל" ו"אמאר", לא פורעות את חשבונותיהן.

מבטלים מיזמים

עד נובמבר 2008, דובאי נחשבה לאלדורדו (ארץ הזהב) של קבלני בנייה ושל חברות נדל"ן מכל העולם, שנמשכו אל המיזמים הראוותניים והיקרים של האמירות הזו, ששואפת להפוך את עצמה למטרופולין אולטרה-מודרני.

לפי הערכות כלכלנים בבנק המסחר הלאומי, הבנק הגדול בערב הסעודית, פרויקטים בשווי 250 מיליארד דולר באיחוד האמירויות הערביות, בוטלו או נדחו. רוב המיזמים הללו היו בדובאי. "הכלכלה המקומית פשוט נעצרה באמצע נובמבר", אומר כריס קול, מנכ"ל WSP, חברה בריטית לייעוץ בעיצוב הפועלת בדובאי.

ההוצאה על שני החוזים של WSP - מרכז הסחר העולמי בדובאי ופרויקט מראס - נעצרה החל מנובמבר, והחברה נאלצה להפריש במאזנה כ-7 מיליון דולר כדי לכסות על חובות רעים שמגיעים לה מגורמים באמירות הזו.

ג'סטין אטקינסון, מנכ"ל קלר, מומחית בריטית ליסודות בניין, אומרת שהחברה עדיין ממתינה לתשלומים שמגיעים לה על מיזם פאלם דיירה, אי מלאכותי בצורת עץ תמר, שבנייתו צומצמה בסוף 2008.

"הקו הרשמי של הקבלנים הוא שאנחנו נקבל את הכסף, אך כנראה לא השנה", אומר המנהל האזורי של חברה אירופית גדולה לייעוץ בנדל"ן. "לנו קשה להסביר זאת למטה החברה שלנו. יש לנו גם חשבונות משלנו לשלם".

אף אחת מחברות הבנייה הגדולות בדובאי לא מאשרת שהיו עיכובים בתשלומים, וכולן מוסרות שהן ימשיכו לכבד את החוזים שחתמו עליהם. "התשלומים לקבלנים וליועצים מבוססים על מחזור אשראי ועל תנאים שהוסכמו יחד איתם", אמר דובר של חברת אמאר. "כל התשלומים שעומדים בדרישות הללו כובדו וימשיכו להיות מסולקים, לפי ההסכמים החוזיים שלנו". דובר של נאחיל אמר שכל החוזים יכובדו, אם כי החברה מבקשת לדון מחדש בכמה חוזים, על רקע צניחת העלויות של החומרים.

כמה קבלנים אומרים כי קשה יותר לחזות מתי יבוצעו התשלומים, מאחר שבמקרים רבים הם תלויים בשיווק הפרויקט, שהתייבש בינתיים בהעדר קונים. "בימים אלה, תזרימי המזומנים הם עניין של ניחוש", אומר עביד ג'ונאיד, מנהל בחברת הנדל"ן ETA סטאר בדובאי.

עורכי-דין אומרים שקשה לפתוח מחדש חוזים חתומים. "בתי המשפט ומרכזי הבוררות כורעים תחת עומס", אומר גרהם לובט, שותף בחברת עורכי-הדין קליפורד צ'אנס. "כמות הפניות כה גדולה, שיש סכנה שכל המערכת המשפטית תיסתם במחלוקת הללו".

כורעת תחת החובות

סעוד מסעוד, אנליסט של UBS, מעריך שחדלות הפירעון של רוכשי בתים ומשקיעי נדל"ן בדובאי לבדה עלולה לעלות לחברות הבנייה 25 מיליארד דולר בשנתיים הבאות.

הממשלה הפדרלית של איחוד האמירויות הודיעה שהיא תלווה לדובאי 10 מיליארד דולר כדי לסייע לחברות הממשלתיות שלה לפרוע את החובות שלהן. אך מאחר שדובאי כורעת תחת נטל חוב של 80 מיליארד דולר, מתוכם 15 מיליארד דולר יעמדו לפירעון כבר השנה, רוב הכספים שיתקבלו ישמשו כנראה לפירעון של אג"ח ממשלתיות למחצה, ולא לכיבוד התחייבויות לקבלנים. *