לוי קושניר: איזי שוחט סחט אותי בעת חתימת העסקה למכירת אמריס לגאידמק

קושניר תובע 10.4 מיליון שקל משותפו לשעבר בחברת אמריס: סחט ממני כסף עבור מימוש אופציה כתנאי להסכמתו לעסקה ; עוד טוען קושניר כי שוחט הוציא את דיבתו רעה כשהשמיץ אותו באוזני נציגי בנק דיסקונט

איש העסקים לוי קושניר הגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך 10.4 מיליון שקל נגד שותפו לשעבר בחברת אמריס החזקות, איש העסקים ישראל סורין (איזי) שוחט. זאת, בטענה כי שוחט סחט אותו במעמד חתימת העסקה בינו לבין ארקדי גאידמק לרכישת השליטה באמריס, ובטענה כי שוחט הוציא את דיבתו רעה.

לטענת קושניר, שותפיו לשעבר לבעלות באמריס, שוחט ובלרם צ'אנראי מהונג-קונג, העניקו לו אופציית מכר (PUT), לפיה הוא יוכל לחייב כל אחד מהם למכור לו 8.33% ממניות החברה, כך שהוא יגדיל את חלקו בחברה ל-50% - וזאת לגבי שווי חברה של מעל 75 מיליון דולר.

לדברי קושניר, במועד שנקבע לסגירת העסקה עם גאידמק לרכישת השליטה באמריס, ביצע שוחט סחיטה כפולה - הוא דרש ממנו לשלם סכום גבוה יותר עבור מימוש אופציית המכר; ובמקביל דרש מבלרם לרכוש ממנו את אופציית המכר שניתנה על-ידי גאידמק לרכישת יתרת 35% ממניות אמריס לאחר שנה באותו מחיר. זאת, כאשר הוא מאיים שאם לא ייענו דרישותיו - הוא לא יחתום על העסקה עם גאידמק.

"ניצול מחפיר"

קושניר מדגיש כי במעמד סגירת העסקה, תוך ניצול ציני ומחפיר של הסיטואציה שנוצרה, הודיע שוחט כי הוא אינו מוכן לחתום ומבחינתו אפשר "לפוצץ" את עסקת גאידמק, אם קושניר לא יסכים לתנאיו. לדברי קושניר, בסופו של דבר הוא ובלרם נאלצו להיכנע לסחיטה מצד שוחט ולחתום על הסכם, לפיו הוא ישלם לשוחט ולבלרם בגין 16.66% מהמניות (השלמה ל-50% מהבעלות) סך של 4.5 מיליון דולר במקום כחצי מיליון דולר בלבד.

קושניר מבקש מבית המשפט לחייב את שוחט לשלם לו את הסך של 9.4 מיליון שקל שסחט ממנו שלא בתום-לב במעמד החתימה למכירת אמריס לגאידמק; וסכום נוסף של מיליון שקל בשל הפגיעה הקשה בשמו הטוב, כשהשמיץ אותו באוזני נציגי בנק דיסקונט ובפני יוסף ביליג, המנהל של חברת אמדאוס, שהילוותה לאמריס סכומים ניכרים. שוחט טרם הגיש כתב הגנה.

כזכור, לאחר מכירת השליטה באמריס לגאידמק נקלעה החברה למשבר קשה, הוגשה בקשה לפירוקה והוטל כינוס על הנכס המרכזי שלה - מניות חברת פטרו גרופ . הליכי הכינוס החלו לאחר שלא הצליחה לעמוד בהחזר החוב לבעלי האג"ח.

לוי קושניר מחזיק היום ב-12.5% ממניות החברה, ובלרם צ'יינראי מחזיק ב-12.5%. גאידמק מחזיק אמנם באופן רשמי ב-75% מהמניות הנותרות, אך מרביתן הועברו לידי רו"ח גיל הוכבוים, המחזיק בהן בנאמנות בעקבות חובות של גאידמק למספר נושים. מטיס קפיטל, הנמצאת בשליטת אמנון ברזילי ומוני הראל, מחזיקה ב-70% מהאג"ח של אמריס. (ת.א. 1259/09).