ממשל אובמה השיק תוכנית בהיקף 75 מיליארד דולר לעצירת עיקולי הבתים

חמישית מכלל הנכסים המשועבדים באמצעות משכנתא שווים פחות מההלוואה שנלקחה

ממשל אובמה השיק אתמול (ד') תוכנית לעצירה של גל עיקולי הבתים של נוטלי משכנתאות במצוקה בהיקף 75 מיליארד דולר, כאשר נתונים חדשים הראו שאחד מכל חמישה בתים ודירות שנרכשו בעזרת משכנתאות בארה"ב סובל מערך נקי שלילי - כלומר שסכום המשכנתא גדול מערך הנכס המשועבד.

התוכנית, שהיא חלק מתוכנית רחבה יותר בהיקף 275 מיליארד דולר להמרצת שוק הדיור, שהוכרזה בחודש שעבר, מאפשרת לבעלי הלוואות לשנות את תנאי ההחזר, אפילו אם המשכנתאות נמצאות "מתחת למים", כלומר עוברות את ערכו הריאלי של הנכס.

בסוף 2008 היו בארה"ב כ-8.3 מיליון דירות שענו על ההגדרה הזו, והכמות הזו עלתה מאז, על רקע הירידה הנמשכת במחירי הנכסים, להערכת חברת המחקר First American CoreLogic.

להקל על המצוקה

תנאי הזכאות להשתתפות בתוכנית שפרסם אתמול האוצר האמריקני מיועדים בראש ובראשונה להקל על נוטלי ההלוואות שמצויים במצוקה מיידית. נוטלי משכנתאות שמפגרים בתשלומי ההחזרים, או שעלולים להתחיל לפגר בהם, יכולים מאתמול לפנות למוסדות המלווים בבקשה לשינוי תנאי ההלוואות.

התוכנית, שמציעה תמריצים כספיים לחברות המטפלות בהלוואות כדי להפחית את ההחזרים החודשיים, נוגעת רק לבתים פרטיים בשווי של עד 729,750 דולר (עם רף גבוה יותר לבעלי דירות בבניינים משותפים), ורק למשכנתאות שנלקחו לפני 1 בינואר 2009.

בעלי בתים שישנו את תנאי המשכנתאות שלהם ייהנו גם מהפחתה של עד 5,000 דולר על תשלומי הקרן. מוסדות הלוואה יקבלו תמריצים נוספים לביטול הלוואות נוספות כנגד שיעבוד בתים בבעלות, נוהג שמכונה "הלוואות הום אקוויטי".

משרד האוצר גם הודיע שהמלווים יוכלו להתחיל לפרוס מחדש או להחליף משכנתאות שבבעלות או בערבות של פאני מיי ופרדי מק, על בתים שערכם ירד.

עד כה, בעלות על בתים בערך נקי שלילי פסלה את הבעלים משינוי בתנאי המשכנתא. התוכנית של ממשל אובמה מיועדת להקל את ההחזרים ולמנוע עיקולי בתים של לווים במצוקה, ובמקביל לאפשר פריסה מחודשת סטנדרטית של משכנתאות של לווים חזקים יותר, שערך בתיהם נשחק.

פעולת ריכוך

הממשל גם מקדם חקיקה שתאפשר לבתי המשפט לפשיטות רגל לשנות את תנאי ההלוואות. בית הנבחרים אמור לאשר היום (ה') חוק כזה, שיאפשר "ריכוך" של המשכנתאות מבלי לחשוף את חברות המשכנתאות לתביעות מצד בעלי המניות שלהן.

מחירי הבתים בארה"ב צנחו ביותר מ-26% מהשיא שלהם במחצית 2006, לפי מדדי S&P וחברת קייס-שילר שמתייחסים לערים הגדולות, והם צפויים בדרך כלל להמשיך לרדת. *