BNP פאריבה ירכוש 75% מפעילות הבנקאות והביטוח של פורטיס בבלגיה ובלוקסמבורג תמורת 2.88 מיליארד אירו

המכירה, תמורת מניות, אושרה לאחר שממשלת בלגיה הסכימה לערוב להפסדים פוטנציאליים של הפעילות הנרכשת - ותהפוך את הבנק הגדול בצרפת גם לקבוצה הבנקאית הגדולה בבלגיה ובלוקסמבורג מבחינת תיק פקדונות הציבור

הבנק הצרפתי BNP פאריבה ירכוש 75% מפעילות הבנקאות והביטוח של קבוצת הפיננסים פורטיס בבלגיה ובלוקסמבורג תמורת 2.88 מיליארד אירו (3.64 מיליארד דולר) במניות, כך שממשלת בלגיה תקבל נתח בבנק הצרפתי. הבנק הצרפתי אישר את הרכישה לאחר שממשלת בלגיה הסכימה לערוב להפסדים פוטנציאליים של הפעילות הנרכשת - ובכך תהפוך את הבנק הגדול בצרפת גם לקבוצה הבנקאית הגדולה בבלגיה ובלוקסמבורג מבחינת תיק פקדונות הציבור, בהנחה ולא יחול גם משיכות של הלקוחות.

"הפיתרון מבטיח את בטחונו של הבנק ואת עתידו", אמר מנכ"ל BNP פאריבה, באודאוין פרו, לעיתונאים בבריסל. "ואני סבור כי זו פעולה חשובה ביותר עבור כלכלת בלגיה בתקופה כזו, בה מערכת הבנקאות מצויה בקשיים".

מי מזרים מה

תחת המתווה ירכוש BNP פאריבה את בנק פורטיס NV (שהתאגד בהולנד) שבשליטת ממשלת בלגיה ויחזיק גם בשליטה בחטיבה הבנקאית של הקבוצה בלוקסמבורג. אז ישלם בנק פורטיס 1.38 מיליארד אירו במזומן תמורת רבע מחטיבת הביטוח הבלגית של הקבוצה. פורטיס, נזכיר, היא קבוצה פיננסית (בעבר - הגדולה בבלגיה) מרובת זרועות וראשים העוסקת בביטוח ובבנקאות כאחד בהולנד, לוקסמבורג ובלגיה.

ממשלת בלגיה תזרים 740 מיליארד אירו להון העצמי של חברה שתשמש כישות משפטית נפרדת ושמטרתה לפצל נכסים פיננסיים מסוכנים מתוך הבנק ההולנדי ואל החברה שתקום. BNP פאריבה עצמה תתרום לחברה זו עוד 200 מיליון אירו להון העצמי וקבוצת פורטיס תנדב 760 מיליון אירו נוספים.

הבנק ההולנדי עצמו יספק את היתרה, 9.7 מיליארד אירו, באמצעות חוב שינפיק שיגובה בערבות מממשלת בלגיה בהיקף של 4.36 מיליארד אירו. זאת, לוק קואן, נגיד הבנק המרכזי בבלגיה, ציין כי שווי השוק של מכשירי החוב שהנפיק הבנק עומד על כ-58% בלבד מהערך המתואם של ההתחייבויות (היקף החוב שטרם נפרע בתוספת הפרשי ריבית והצמדה שטרם שולמו, א"ו).

BNP פאריבה השיגה ערבות של ממשלת בלגיה בהיקף 1.5 מיליארד אירו עבור הפסדים העולים על 3.5 מיליארד אירו ואשר נובעים ממכשירי חוב פיננסיים שיוותרו בתוך המאזן של בנק פורטיס.

בלגיה הסכימה גם לתמוך בהון העצמי הפעילות הבנקאית בבלגיה עד 2 מיליארד אירו, אם יחס הלימות ההון הראשוני שלה תרד אל מתחת ל-9.2%. לשם השוואה, יחס הלימות ההון הכולל (ראשוני ומשני גם יחד) הנדרש מבנקים בישראל עומד כיום על 9% בלבד, ואמור לעלות ל-12% עד סוף השנה. מכל פנים, הזרמת הון נוספת כזו מצידה של בלגיה, תגדיל את חלקה של המדינה בפעילות הבנקאית של פורטיס בתחומיה ל-49.9%.

חילוץ רב-לאומי

בלגיה, יצוין, עסוקה עד מעל הראש בחילוץ מוסדות פיננסים לאחר שבספטמבר האחרון, בהדף קריסתו של בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס והתייבשות שוקי האשראי, נאלצה לחלץ לא רק את פורטיס כי אם גם את הבנק דקסיה, הפועל גם בישראל, כדקסיה ישראל . ממשלת המדינה חיפשה קונים לבנק של הקבוצה, לאחר שבעלי המניות של הקבוצה הפיננסית כבר חסמו הסכם דומה למכירת חטיבות ל-BNP פאריבה ב-11 בפברואר.

לפי אומדן שפרסם הבנק המרכזי של בלגיה, בעקבות החילוצים של המדינה, היא שקועה כעת בחוב לאומי המהווה 88.7% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) שלה, יחס חוב-תוצר השלישי בגודלו מקרב מדינות מרחב האירו.

אסיפת בעלי המניות שתצטרך לאשר את המתווה הנוכחי של העסקה נקבעה ל-8 באפריל בבריסל, בלגיה, ויום למחרת באטרכט ההולנדית. בניגוד להצבעה בפברואר, כל בעלי המניות יוכלו להשתתף בהצבעה.

פורטיס, ששאפה להיות שחקן פיננסי בעל קנה-מידה עולמי, נוצרה ב-1990 ממיזוגם של חברות ביטוח הולנדיות ובלגיות. נראה כי ההדרדרות של פורטיס החלה לאחר רכישת נכסיו של הבנק ההולנדי הכושל ABN אמרו , עבורו שילמה 24.2 מיליארד אירו בעסקה כוללת של 101 מיליארד אירו לה היו שותפים גם הבנק המלכותי של סקוטנלד ובנק סנטנדר הספרדי. פורטיס נאלצה למכור את מרבית עסקי הביטוח והבנקאות לאחר שנותרה ללא נזילות לטווח הקצר ושער המניה צנח במהלך שלושה ימים באוקטובר האחרון.

ממשלת הולנד רכשה את פעילות הביטוח והבנקאות של פורטיס ב-3 באוקטובר תמורת 16.8 מיליארד אירו. שר האוצר ההולנדי, ווטר בוס, מתכנן למזג את ABN אמרו עם חברת האחזקות הבנקאית בבנק פורטיס הולנד או למכור אותו לא יאוחר מאשר 2011 - כאשר פעילות הביטוח בהולנד עשויה אף להימכר מוקדם יותר.

בלגיה, מצידה, הלאימה את בנק פורטיס הפועל בתחומה בשתי פעימות, ב-29 בספטמבר וב-10 באוקטובר. לוקסמבורג הסכימה לרכוש 49.9% מהפעילות הבנקאית של פורטיס בתחומה, אותה הלאימה ופתחתה מחדש כ"בנק הכללי של לוקסמבורג" (Banque Generale du Luxemburg SA) ב-22 בדצמבר, כשהמירה חוב כלפיה למניות.

הלימות ההון של BNP פאריבה תיפגע

נציין, כי רכישת חטיבות מפורטיס לא תועיל, בלשון המעטה, ליציבות הפיננסית של BNP פאריבה, אשר התבטא לאחרונה בדבר הצורך לחזק את יחס הלימות ההון שלו. על פי נתונים מקדמיים, הבנק הבלגי יציג הפסד רבעוני של 6 מיליארד אירו. יחס הלימות ההון הראשוני של BNP פאריבה עמד על 7.8% בסוף דצמבר, נמוך מ-9.1% בקרדיט אגריקול ו-8.8% בסוסייטה ג'נרל המתחרים.

חרף הדברים, אמר פיליפה בורדנב, סמנכ"ל הכספים של הבנק הצרפתי, כי "זה היה המינימום ההכרחי עברונו שלעסקה תהיה השלכה נייטרלית על יחסי הלימות ההון שלנו", בראיון שנערך היום (שבת) בבריסל.