האם עמק הסיליקון ייפגע הפעם חזק יותר? המשרדים ריקים ומשאיות הובלה נוסעות בכיוון אחד

אף שאת האשמה במשבר אי-אפשר להטיל הפעם על תעשיית ההיי-טק, הנתונים בעמק הסיליקון מראים כי האזור סובל מהמצב אפילו יותר מאשר לאחר התפוצצות בועת הדוט.קום ; רמת האבטלה באזור הגיעה לשיא

עמק הסיליקון מתגאה בכך שאינו עומד במרכז המיתון הכלכלי הנוכחי. זאת, בניגוד למשבר הקודם, שהחל כשסטארט-אפים קרסו וגרמו לרעידת אדמה כלכלית. עם זאת, יש מי שטוען כי ייתכן שהסיבוב הנוכחי יהיה אפילו כואב יותר עבור "מכה של תעשיית הטכנולוגיה".

מדד הנאסד"ק מוכוון הטכנולוגיה צנח אמנם ביותר מ-40% בששת החודשים האחרונים, אך טרם הגיע למצולות שבהן שהה בזמן משבר הדוט.קום. ביום שישי הוא היה ברמה של 1,294 נקודות, ערכו הנמוך מזה שש שנים, אך עדיין גבוה יחסית לאן שהגיע בשנת 2002 בעקבות התפוצצות בועת ההיי-טק - 1,140 נקודות. לשם השוואה, השוק הרחב יותר, המיוצג על-ידי מדד S&P 500, נמצא כיום ברמה הנמוכה ביותר מזה 12 שנה.

הסימנים מצביעים שלא הכול בסדר בעמק הסיליקון. סמואל ווילסון, אנליסט ב-JMP Securities המתגורר בעמק הסיליקון ומתמקד בתעשיית ההיי-טק, אומר שניתן בקלות להקיש על הבעיות של התעשייה מכמות המשרדים הריקים וממספר עובדי ההיי-טק המובטלים. עוד ציין האנליסט שכבישי האזור, הנדמים כפקוקים תמיד, חופשיים בימים אלו לתנועה.

ווילסון מציין ששיעור המשרדים הריקים באזור הגיע כמעט לרמתו הגבוהה משנת 2003 (בערך 18%) וכי רמת האבטלה גבוהה כיום מאשר בשיאה של פקיעת הבועה בתחילת העשור. מנתונים שפרסמה בשבוע שעבר מחלקת פיתוח התעסוקה של מדינת קליפורניה עולה כי אחוז האבטלה באזור עמק הסיליקון, הכולל את הערים סן-חוזה, סאניווייל וסנטה קלרה, היה בינואר 9.4%, ובכך עקף את השיא של שנת 2003 - 9.2%.

ענקיות היי-טק רבות, ובהן HP, סיסקו, יאהו ואפילו גוגל, הודיעו זה מכבר על כוונתן לפטר עובדים. לדברי ווילסון, מספר העובדים שמפוטרים ונאלצים לעזוב את האזור כה גבוה, שהמחיר לשכירת משאית להעברת חפצים בכיוון אחד בלבד הכפיל ואף שילש את עצמו בהשוואה למחיר למעבר דירה בכיוון ההפוך. "הדבר מצביע על ביקוש אדיר למשאיות הנוסעות דווקא בכיוון הערים שנראות עכשיו מבטיחות יותר מבחינת עתידן הכלכלי, דוגמת אוסטין ודנבר", טוען ווילסון, "הפעם האחרונה בה ראינו תופעה דומה הייתה אחרי התפוצצות הבועה, כאשר ההיי-טקיסטים המפוטרים חיפשו מקומות אחרים לגור בהם".

סוף המשבר קרוב?

בשונה מווילסון, מספר אנליסטים מצביעים עדיין על נקודות אור, והמשקיעים מחפשים אף הם אחרי סימני ההתעוררות בתעשיית הטכנולוגיה. אחד כזה נוגע למניית Marvell, אשר זינקה ביום שישי אחרי שהחברה הודיעה כי תוצאותיה הכספיות יהיו טובות מהצפוי. אלא שיצרנית השבבים מהעיר סנטה קלרה בקליפורניה (שרכשה בעבר את גלילאו הישראלית) הודיעה כמעט באותה הנשימה על כוונתה לפטר 15% מעובדיה.

האנליסט סוג'י דה סילבה מבית ההשקעות Kaufman Brothers, מצביע על "סימני ייצוב" במגזר השבבים והחומרה. לדבריו, בנושא החומרה יש מקום לאופטימיות זהירה. "חברות רבות מראות סימני ייצוב, ובמקרים מסוימים אף נרשמה צמיחה במארס לעומת פברואר ובפברואר לעומת ינואר. חברות נוספות זהירות אמנם בהערכת העלייה בביקוש, אך מצפות לתקופת החגים של 2009", אמר.

עזרה מהממשלה

עם זאת, האנליסט ריצ'ארד קייזר מ-Bernstein Research, הצביע בפני לקוחותיו על "כוחות חשובים שמאיימים כיום על תעשיית החומרה המסורתית". כוחות אלה כוללים לדבריו "קיבולת גבוהה מדי, שנוצרה מהפחתת מצבת העובדים ומפעילות כלכלית נמוכה יותר, הקפאת תקציבים בטווח הקצר והתגברות התחרות בין השחקנים הכבדים בשדה". לדבריו, מקצת הסימנים אמנם מורים על אפשרות ההגעה לשיא המשבר בטווח הקצר, ולכן על המשקיעים לנהוג בתבונה ובזהירות, במיוחד בתחום החומרה.

לדברי פרופ' אלכסנדר פילד, מאוניברסיטת סנטה קלרה שבעמק הסיליקון ומומחה לתקופת השפל הכלכלי הגדול, עתידה התחזית לגבי עתיד מגזר ההיי-טק ולגבי הכלכלה בכללותה, להישאר קודרת בעתיד הקרוב. "מדובר במיתון עמוק וארוך", אומר פילד, "השאלה היחידה היא האם השפל הכלכלי יחזור על עצמו". לדבריו, כמה מרכיבים מחבילת התמריצים הכלכליים של ממשל ברק אובמה עשויים להקל על מגזר ההיי-טק, כמו למשל הניסיון להרחיב את הגישה לאינטרנט המהיר וההצעה למחשב את כל המידע הרפואי במדינה.

קייזר חוזה ש"הוצאות הממשל על הטכנולוגיה יעלו ב-15%-20% בשנתיים הקרובות". לדברי ווילסון, "אמנם, תעשיית הבנקאות היא שעומדת במרכז המשבר, אך המיתון עמוק, חובק עולם וגורם ללא מעט כאב גם בבירת הטכנולוגיה".

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2009