עליות חדות בסיום המסחר באירופה: הדאקס קפץ ב-5.3%; ברקליס טיפסה ב-9.9% HSBC זינקה ב-14.4%

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] הייצור התעשייתי בבריטניה נפל ב-2.9% בינואר ; EADS דיווחה על עלייה של 89% ברווחי הרבעון הרביעי ל-490 מיליון אירו ; היקף היצוא מגרמניה ירד ב-4.4% בינואר

המדדים המובילים באירופה סיימו את יום המסחר בעליות שערים חדות בעיקבות העליות החדות בוול סטריט על רקע דבריו של יו"ר הפדרל ריזרב, ברננקי שהעריך כי "אם מצבם של הבנקים יתייצב, המיתון יסתיים בתוך כשנה" ואמר: "לא נאפשר לבנקים הגדולים לקרוס". נעילה חיובית נרשמה גם במרבית השווקים באסיה . את העליות הובילו מניות מגזר הפיננסים.

מדד פוטסי של לונדון סגר בעליות חדות , על אף פרסום נתוני מאקרו מדאיגים ובראשם, התפוקה התעשייתית לחודש ינואר שנפלה בשיעור גבוה מהתחזיות לירידה שנתית של 12.8%.

נראה כי המשקיעים באירופה אינם מתרשמים גם מהתחזית של סוכנות הידיעות "בלומברג" לפיה שיעור האבטלה בארה"ב עלול להגיע השנה ל-9.4% ולהישאר ברמות גבוהות עד שנת 2011, כשהוא מאיים על תחזית הצמיחה ארוכת הטווח של הכלכלה הגדולה ביותר בעולם.

ברקע, קרנות גידור ברחבי העולם עלולות לפטר כ-20 אלף עובדים במהלך שנת 2009, המהווים כ-14% מכוח העבודה של הענף. כך על פי הערכות של חברת המחקר Options Group בניו יורק.

בשנה שעברה, קרנות גידור פיטרו כ-10,000 עובדים ברחבי העולם. בשנת 2007 מספר העובדים בקרנות הגידור הגיע לשיא של 155 אלף איש, ומאז ירד ל-145 אלף. כ-920 קרנות גידור נסגרו בשנה שעברה, המהווים 12% מהתעשייה.

סקר של חטיבת המסחר של "האקונומיסט" מצביע על כך שהתחזקותו של הין היפני הוביל את הערים טוקיו ואוסקה להוביל את דירוג הערים היקרות ביותר בעולם, לעומת זאת הירידה החדה בשוויו של הדולר האוסטרלי והניו זילנדי הוריד את עלות המחייה באותן מדינות. בסקר הקודם של האקונומיסט שנערך בספטמבר 2008 היו הערים אוסלו ופריז היקרות ביותר.

פריז ירדה מהמקום השני למקום השלישי ואחריה ממוקמות קופנהגן ואוסלו שהובילה את הרשימה בסקר הקודם עברה למקום החמישי, אחריה ממוקמת ציריך, כאשר פרנקפורט והלסינקי צמודות במקום השביעי, ואחריהן נמצאת ג'נבה. סינגפור ממוקמת במקום העשירי ואחריה זינקה למקום ה-11 מהמקום ה-28 העיר הונג קונג. לונדון הידרדרה מהמקום ה-8 למקום ה-27 ברשימת הערים היקרות בעולם, ונמצאת כעת מאחורי ניו יורק, שטיפסה מהמקום ה-39 למקום ה-23.

הירידה בשער החליפין של המטבעות האירופיים, ובעיקר בשער האירו, הליש"ט והקרונה הנורבגית הובילו לירידה משמעותית ביוקר המחייה רבות מהערים האירופיות.

מדד פוטסי 100 של לונדון עלה ב-4.88% ; מדד דאקס 30 של פרנקפורט זינק ב-5.28% ; מדד קאק 40 של פריז קפץ ב-5.72% ; מדד SMI של ציריך עלה ב-4.76%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-1.46% ל-1.2786 דולר והליש"ט מוסיפה 0.66% ל-1.3861 דולר.

בזירת המאקרו

התפוקה התעשייתית בצרפת פחתה בחודש ינואר בשיעור של 4.1%, כאשר בחישוב שנתי מסתכמת הירידה בתפוקה ב-16.5%. הירידה הגדולה ביותר נרשמה בסעיף מוצרי הצריכה (15%), מה שמלמד על מגמת הצמצום בקרב בצרכנים על רקע המיתון המעמיק

הייצור התעשייתי בבריטניה נפל ב-2.9% בינואר. כך מסרה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של בריטניה. בהשוואה לינואר 2008, התפוקה התעשייתית נפלה ב-12.8%. אנליסטים חזו ירידה חודשית של 1.5% בלבד ונסיגה שנתית של 11.7%.

מחירי הבתים בבריטניה ממשיכים לרדת. סקר של RICS הצביע על כך ש-78.3% מהנשאלים העריכו כי מחירי הבתים ימשיכו לרדת, לעומת 76.6% בינואר.

המכירות הקמעונאיות בבריטניה ירדו ב-1.8% בפברואר לרמה שלא נראתה מאז פברואר 2008.

היקף היצוא מגרמניה ירד ב-4.4% בינואר, במונחים מתואמים עונתית, והיבוא הצטמצם ב-0.8%. כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של גרמניה. היצוא נפל ב-20.7% במונחים שנתיים ל-66.6 מיליארד אירו והיבוא ירד ב-12.9% ל-58.1 מיליארד אירו. העודף המסחרי עמד על 8.5 מיליארד אירו בינואר.

מניות בכותרות

הבנק הבריטי ברקליס הזהיר אתמול (ב') כי מאזנו עלול להיחשף לבדיקה משפטית מטעם משרד האוצר, אם יחליט הבנק למכור נכסים רעילים למשלם המסים. האזהרה יצאה על רקע סימנים שהבנק עלול למצוא את עצמו מתמודד עם השלכות חמורות יותר משצפה בתמורה לשימוש בתוכנית הממשלתית לביטוח נכסים שבידי הבנקים.

EADS החברה האם של יצרנית המטוסים איירבוס, העוסקת בייצור ופיתוח של מסוקים, מטוסים ומטוסי קרב דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2008 שבו רשמה החברה זינוק של 89% ברווח הנקי שהסתכם ב-490 מיליון אירו. הרווח התפעולי זינק ביותר מ-100% כשעלה ל-812 מיליון אירו לעומת 405 מיליון אירו ברבעון המקביל. העלייה ברווחיות נבעה מגידול בצבר ההזמנות למטוסים ומסוקים שהחברה מייצרת.

מניית יצרנית כלי הרכב דיימלר ריכזה עניין לאחר שמורגן סטנלי עדכן מעלה את המלצתו למניה ל"תשואת יתר" מ"תשואת חסר".

"הוול סטריט ג'ורנל" פרסם אתמול ידיעה לפיה חברת התרופות מקליפורניה, ג'ננטק עשויה להימכר לחברת רוש השוויצרית לפי 95 דולר למניה המשקף לעסקה שווי של כ-46.7 מיליארד דולר.

מניות חברות הכרייה והאנרגיה, BHP ביליטון וריו טינטו ריכזו עניין על רקע התייקרותו של הנפט שנסחר מעל רף 47 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניית HSBC , שאיבדה אתמול 24.1% בהונג קונג, ריכזה עניין על רקע דיווחים כי הבנק אינו מתכוון להקפיא את הנפקת הזכויות. עם זאת, סוכנות הדירוג מוד'יס הפחית את אופק דירוג האשראי של הבנק ל"שלילי" מ"יציב".

ישראליות באירופה

מניית 888 ריכזה עניין לאחר שחבר בכיר בבית המחוקקים האמריקני אמר כי בכוונתו לפעול לביטול חוק בן שלוש שנים האוסר על הימורים באינטרנט.