עוד סימן להחרפת המיתון במשק: צניחה של 30% בתנועת המטענים בנמלים בינואר

תנועת המכולות ירדה ב-13% ; הירידה בתנועת המטענים הושפעה בין השאר מההאטה בייבוא כלי רכב, כימיקלים ותוצרת חקלאית

גוברים הסימנים להחרפת המיתון במשק הישראלי. בינואר נרשמה ירידה חדה של 30% בתנועת המטענים בשלושת נמלי הים (חיפה, אשדוד ואילת), כך נודע ל"גלובס".

תנועת המטענים בנמלי הים בינואר (פריקה וטעינה) הסתכמה ב-2.36 מיליון טון, לעומת 3.34 מיליון טון בינואר אשתקד. בתנועת המכולות בנמלים נרשמה ירידה מתונה יותר בשיעור של 13%, והיא הסתכמה ב-150.2 אלף מכולות (TEU) לעומת 172.2 אלף מכולות בתקופה המקבילה.

נמלי הים מרכזים כיום 98% מהסחר לישראל וממנה כך שהנתונים מצביעים בבירור על ההאטה הגוברת במשק. מהנתונים של מינהל הספנות במשרד התחבורה עולה, כי נמל חיפה, נמל הבית של חברת צים, שנחשב לנמל הייצוא העיקרי, ספג את הירידה החדה ביותר - 22.8%. לעומת זאת נמל אשדוד שמר על יציבות בתנועת המכולות שהסתכמה ב-62.6 אלף מכולות לעומת 60.5 אלף מכולות אשתקד.

יחד עם זאת, נמל אשדוד, בראשות היו"ר יעקב רז והמנכ"ל שוקי סגיס, שנחשב לנמל המרכזי ליבוא הסחורות, ספג ירידה חדה בתנועת המטענים, וזאת על רקע ההאטה בייבוא וייצוא של חומרי גלם, תוצרת חקלאית והכימיקלים. יצוין כי כימיקלים לישראל (כי"ל) היא לקוח מרכזי של הנמל.

נמל אילת הושפע ממשבר הרכב

גם נמל אילת הושפע בבירור מהצניחה החדה בייבוא כלי רכב חדשים. תנועת המטענים בנמל הסתכמה בינואר האחרון ב-26 אלף טון בלבד, לעומת 269 אלף טון בתקופה המקבילה. נמל אילת לעומת זאת יכול להתנחם בחידוש פעולת המכולות שהניבה פריקה וטעינה של 1,344 מכולות, לעומת אפס מכולות בתקופה המקבילה.

הנתונים כאמור מצביעים על החרפת ההאטה במשק. בכירים בממשלה מעריכים, כי בעקבות הצניחה בתנועת המטענים צפויה ירידה חדה בהכנסות הנמלים בשנת 2009, וכן בתמלוגים שיועברו למדינה באמצעות חברת נמלי ישראל. באחרונה סיכמה רשות החברות הממשלתיות על משיכת דיבידנד של 200 מיליון שקל משלושת הנמלים (חיפה, אשדוד ואילת) בגין הרווחים לשנים 2005-2007.

הרפורמה בתעריפים תידחה

המיתון המחריף עשוי לגרום לדחייה נוספת ביישום הרפורמה המתוכננת בתעריפי הנמלים לפחות עד לסוף שנת 2009, ואולי מעבר לכך. הסיבה לדחייה הנוספת ברפורמה היא שמשרד האוצר יידרש לעדכן את תחזית הביקושים שהתבססה על קצב גידול של 3%-4% בכמות המטענים.

הירידה בתנועת המטענים בנמלים היא גם בשורה רעה מאוד לתוכניות הממשלה לקדם את הפרטת נמלי חיפה ואשדוד. כזכור, במסגרת הרפורמה בנמלי הים, המדינה תוכל להנפיק 15% ממניות הנמלים החל משנת 2010. ההערכות בענף הספנות הן שהממשלה הבאה תעדיף לקדם את האופציה של כניסת מפעילים נוספים לנמלים עוד לפני ההנפקה. *