קום והצטלם בארץ

ההיסטוריה המצולמת של ישראל במבט אישי - פיקיוויקי: www.pikiwiki.org.il - מאגר תמונות וסרטים שיתופי חדש ברשת

בראשית החודש הושק בכנס איגוד האינטרנט הישראלי פרויקט מקוון חשוב ומסקרן מאין כמוהו: ה"פיקיוויקי" - מאגר שיתופי לתמונות ולקובצי מדיה דיגיטלית, המתעדים את מדינת וארץ ישראל. הרעיון פשוט ומבריק - מעין "פליקר" אישי של מקום, ובו ביוגרפיה מצולמת מהעבר וההווה, קווים לדמותו, וחיי התרבות, האמנות, הגיאוגרפיה והחברה שניהל לפני ואחרי שהיה לישות מדינית.

זהו מיזם עם פוטנציאל עצום, שבכוחו לחשוף ולשמר נרטיבים רבים, אישיים וקבוצתיים, בלי הצורך לעבור במסננת השיח ההגמוני. "נכסים ציבוריים צריכים לחזור לידי הציבור לשימושו החופשי ובחינם", אמר נשיא איגוד האינטרנט הישראלי, רימון לוי, על המאגר. "בידי רשויות רבות, גורמים ציבוריים וגופים ממשלתיים מצויים כיום אוצרות מצולמים ומוסרטים. במרבית המקרים, כשאזרח מהשורה רוצה לעשות בהם שימוש, הוא נדרש לשלם - אם הצליח בכלל להגיע לארכיון הנכון. אין כל סיבה שהתמונות המצויות בידי הארכיונים הללו לא ייכנסו למיזם החדש ויהפכו לנחלת הכלל ולשימוש חופשי ונטול הגבלות".

לכבוד המאגר הצעיר הוכרזה גם תחרות נושאת פרסים, "תמונה של פעם" - תחרות תמונות שצולמו בין השנים 1938 ל-1958. המועד האחרון להעלאתן של התמונות הוא מוצאי יום העצמאות הקרוב - ה-30 באפריל. בינתיים, היצע הדימויים במאגר דליל למדי ופולקלוריסטי-קנוני להפתיע. אבל זה יופיו של מאגר מידע שיתופי פתוח. הכל נזיל. האם בעתיד הקרוב או הרחוק נגלה שם, למשל, תמונות נסתרות מהטרגדיה של המושבה "הר כינרת" וההתיישבות הטבעונית הכושלת באזור עין קדש? דימויים מההיסטוריה ההומוסקסואלית של תקופת המנדט הבריטי בארץ? וידוי מצולם של רחל המשוררת? סרטונים המנציחים את ביזת יפו? המקלדת בידיים שלנו.