3 שנים ללא דו"חות, 80% צניחה במניה, מנכ"ל שחדל להתראיין ומאות עובדים בסכנה - מה קורה בקומברס?

בקרוב ימלאו שנתיים למינוי אנדריי דהן למנכ"ל, ומצבה של מי שהיתה פעם ספינת דגל טכנולוגית עדיין לוט בערפל ; דניאל מירון, אנליסט בבנק ההשקעות RBC: "לכסות את מניית קומברס זה להתמודד עם משוואה בכמה נעלמים"

אנחנו מתקרבים יותר ויותר למצב שבו אנו עומדים בכל התנאים המקובלים לדיווחים כספיים". הדובר: אנדריי דהן, אז מנכ"ל קומברס טכנולוג'י מזה שישה חודשים. המועד: ספטמבר 2007, שנה וחצי אחרי שקומברס הפסיקה לפרסם דו"חות כספיים מלאים ומבוקרים.

שנה וחצי נוספות אחרי, ונדמה שדהן היה שמח למחוק את הציטוט לעיל, שעדיין מופיע, שחור על גבי לבן, בהודעה לעיתונות שפרסמה החברה בפעם האחרונה שבה סיפקה לציבור המשקיעים נתונים חלקיים על תוצאותיה הכספיות. חודשיים מאוחר יותר הודתה קומברס כי פרט לבקדייטינג (תיארוך לאחור של מועדי מימוש של אופציות) ולשימוש הבלתי תקין ברזרבות חשבונאיות, התגלו בדו"חותיה גם ליקויים במועדי ההכרה בהכנסות. סחרור תיקון הדו"חות הכספיים בקומברס החל מחדש.

קומברס טכנולוג'י , למי ששכח, הייתה פעם ספינת דגל של ענף הטכנולוגיה הישראלי. בעזרת חברות הבת - CNS, ורינט , אולטיקום וסטארהום - היא הייתה מעין ענק טכנולוגי שקשה לאיים עליו, אך בשלוש השנים האחרונות היא יותר מאוימת מאשר מאיימת. קומברס יותר מובלת ופחות מובילה, והעובדה שמנייתה - הנסחרת עדיין ברשימת הפינק שיטס - איבדה בשנה האחרונה 60%, והחברה נסחרת כעת לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר "בלבד", היא אחת ההוכחות לכך.

"היעד שלנו היה להשלים את הדו"חות עד הסתיו, אבל ההיקף הגדול של העבודה יגרום לדחייה נוספת". אמר דהן באוגוסט האחרון, וסביר להניח שעם הציטוט הזה הוא יכול להרגיש בנוח, גם היום. אתמול מלאו שלוש שנים בדיוק ליום בו קומברס הודתה בפני המשקיעים כי נתגלו ליקויים בדו"חותיה, וגם כעת קרוב לוודאי שתהיה "דחייה נוספת", אם לנקוט בלשונו הזהירה של דהן. דו"חות קומברס המתוקנים והמבוקרים יפורסמו באביב או בקיץ, ואולי באמת בסתיו, אך ציניקנים ומשקיעים ממורמרים עשויים לשאול בסתיו של איזו שנה.

למען האמת, היו לנו סיבות לא מעטות להפנות הפעם את הזרקור אל עבר קומברס. בחודש הבא ימלאו שנתיים להצנחתו של דהן אל עמדת הפיקוד בחברה. בשנתו הראשונה בתפקיד, שבה עוד הקפיד להתראיין, הבטיח מנכ"ל קומברס גדולות ונצורות, ולכן הרגשנו כי הגיעה העת למבחן התוצאה. רק לצורך תחילת הדיון בנושא נציין כי מניית קומברס איבדה 80% בשלוש השנים האחרונות. פרט שולי.

בנוסף, ראוי וחשוב לנסות להבין מה מתרחש בחברה בימים אלו. בלי דו"חות, אין כל דרך לדעת בוודאות כיצד משפיע המשבר הכלכלי העולמי על החברה, אך אין ספק שהוא משפיע, ועובדי החברה יודעים זאת. בימים אלו שוקדת קומברס טכנולוג'י על הכנת רשימה של מאות מפוטרים, חלקם בישראל, וייתכן כי לא תסתפק בכך.

הרבה מה להסביר

כזכור, את פרשת הבקדייטינג חשפה החברה בעצמה לפני שלוש שנים, בעקבות פנייה שהגיעה אליה מצד תחקירני העיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל. באותם ימים לא הייתה קומברס החברה היחידה שהתמודדה עם חשדות דומים, וגם לא היחידה שנאלצה לתקן עקב כך את דו"חותיה. שלוש שנים אחרי, היא מהבודדות שעדיין לא סיימו את הבדיקות החשבונאיות, וההסברים של החברה לכך לא ממש מספקים.

ההסבר העיקרי של קומברס, כפי שהוא עולה מהעדכונים הלא רבים שפרסמה בנושא בשלוש השנים האחרונות, הוא שהסתעפות חקירת הליקויים גרמה להתארכות הפרשה. בנובמבר 2006, כשחקירת הבקדייטינג כבר עמדה בפני סיום ובזמן שהחומרים כבר הועברו לרואי החשבון לבדיקה חיצונית, נתגלו בדו"חות החברה ליקויים חמורים נוספים. רזרבות פיננסיות בדמות הכנסות והזמנות חדשות שנרשמו בצד ולא הופיעו בדו"חות, שימשו את מנהלי החברה כדי ליצור מצגי שווא. אנשי הכספים של קומברס נאלצו להתחיל את המלאכה מחדש.

כעבור שנה התסריט חזר על עצמו. קומברס הודתה כי לא עמדה בכללים הנוגעים למועדי ההכרה בהכנסות, בהתאם לתקן אמריקני חדש הנוגע למועדי ההכרה בהכנסות מחוזים ארוכים ומורכבים, ומלאכת התיקון חייבה את קומברס לחזור אחורה למסמכים המקוריים של החוזים עליהם חתמה במשך שנים של פעילות. מאז ועד היום לא התפרסם עדכון חדש לגבי הנקודה שבה עומדת קומברס בכל הקשור לתיקון הדו"חות, ולכן ניתן רק להעריך שמזה 16 חודשים ממשיכים בקומברס לעבור על כל חוזי העבר. בשלב זה נאלצה קומברס להפסיק ולפרסם גם את הנתונים החלקיים שפרסמה בעבר.

המרוויחים האמיתיים

בקרב בעלי המניות בקומברס, בוודאי המיואשים שבהם, יש מי שמציין במרירות, כי בעלי המניות נפגעים יותר מאשר מנהלי החברה הבכירים. נכון, המנהלים כבר לא יכולים לקבל אופציות מהחברה ומהחברות הבנות, אך הם יכולים לקבל, והם אכן מקבלים, מניות חסומות.

מענק המניות החסומות של מנכ"ל ורינט, דן בודנר, זינק השנה כמעט פי ארבעה, אולי בתור פיצוי על כך שהמניה התכווצה באותה תקופה לכדי רבע מערכה. שכרו השנתי של דהן עומד על כמיליון דולר, ועבור שנת 2007 הוא זכה לבונוס של 1.8 מיליון דולר.

יש גם מי שחושב שבשעה של משבר עמוק, לבכירי החברה נוח יותר להימצא מחוץ לטווח העין הבוחנת של המשקיעים והאנליסטים, ומחוץ למרוץ הרבעוני לעמידה בתחזיות. לפי הגישה הזו, להנהלה אין תמריץ גדול במיוחד לסיים את עבודת הדו"חות במהירות.

ואכן, ניתן להבין מדוע בעלי המניות מהרהרים כך בליבם, אך חשוב לציין כי להנהלת החברה יש דווקא תמריץ אחד ופשוט לסיים בהקדם את תיקון הדו"חות - הרצון לפעול בגמישות שמאפיינת חברה מן השורה. במציאות הנוכחית, למשל, לקומברס אסור לבצע הנפקות של חוב או אקוויטי, וגם יכולתה למכור את אחת מחברות הבת - מהלך אותו ניסה דהן לקדם במהלך השנה האחרונה - היא מאוד מוגבלת.

ולכן, מי שמרוויח מפרשת הדו"חות של קומברס הם בעיקר עורכי הדין, רואי החשבון והצוותים המיוחדים שקומברס שכרה לצורך תיקון הדו"חות. באחרונה הודתה קומברס שבמהלך השנה שקדמה לתאריך 31 ביולי 2008 היא הוציאה 75 מיליון דולר בגין עלויות הקשורות לתיקון הדו"חות. בשנה וחצי שלפני הוציאה החברה, מאותה הסיבה, 102.4 מיליון דולר נוספים.

חסינה בפני המשבר?

"הסיפור הזה לקח יותר זמן ממה שציפו האנשים הפסימיים ביותר", אומר ל"גלובס" האנליסט דניאל מירון, המכסה את קומברס טכנולוג'י מטעם הבנק הקנדי RBC. "לכסות היום את מניית קומברס זה להתמודד עם משוואה בכמה וכמה נעלמים", אומר מירון.

על אף הנעלמים הרבים, מירון מאמין שבתמחור הנוכחי קומברס היא הזדמנות קנייה, אך בסיכון גבוה. "ברור שקומברס נפגעה מהמשבר הכלכלי, אך השאלה היא מה קורה לנתחי השוק שהיא מחזיקה, והאם היא נפגעת יותר ממתחרותיה. קומברס חשופה יותר לשווקים מתעוררים, ולרוב הפרויקטים שלה הם יותר קטנים. יכול להיות שדווקא שני נתונים אלו יהפכו אותה לקצת יותר חסינה למשבר".

מירון מעריך כי אשתקד רשמה קומברס הכנסות של 1.97 מיליארד דולר, 1.1 עד 1.2 מיליארד מתוכם, בגין פעילות CNS (קומברס מערכות תקשורת).

"יש פה הרבה 'בערך'. מרווח הטעות שאני לוקח בהערכותיי הוא רחב, ורק במרווח הזה אפשר להכניס תוצאות של חברת טכנולוגיה ישראלית שלמה", מסכם מירון.

ואכן, המרווח שלוקח מירון הוא רחב, אך לא בטוח שאורך הנשימה של ציבור המשקיעים בחברה ייוותר בעינו. אלו צמאים לנתונים, וכמה שיותר מהר - במיוחד אחרי שלוש שנים - כך יותר טוב.

dan-s@globes.co.il