מדד המחירים לפברואר ירד 0.1% - בהתאם לציפיות; האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 3.4%

קצב האינפלציה עדיין גבוה מהיעד שהציבה הממשלה ; סעיפי הביגוד וההנעלה הובילו עם ירידה של 9% בשני הסעיפים כל אחד ; של כ-7% במחירי הדלק והשמנים לכלי רכב הובילה ליציבות במדד ; מחירי העגבניות בלטו בירידה של 21%

מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר ירד ב-0.1% כך דיווחה לפני זמן קצר הלמ"ס. הירידה היא בהתאם לצפי האנליסטים שכן התחזית דיברה על שיעור שינוי שנע בין 0.2%- לעלייה של 0.2%.

צניחה של 9% כצפוי רשם סעיף ההלבשה שתרם את רוב הירידה במדד זה. בנוסף, הוזלו הוצאות על נסיעות לחו"ל, למרות הפיחות שרשם הדולר אל מול השקל.

ירידות נרשמו בסעיך ההנעלה (9%-) בסעיף המכוניות (-2%) ובסעיף ביטוח רכב שנחלש ב-1%. צניחה חדה במיוחד נרשמה במחירי העגבניות שירד בכ-21%. לעומת זאת, נרשמה התייקרות משמעותית של כ-7% במחיר הדלק והשמנים לכלי רכב שניטרל כמעט במלואן את הירידות שנרשמו בשאר הסעיפים. בהתאם לציפיות ובעקבות הפיחות של 2.5% של השקל מול הדולר נרשמה עלייה בסעיף שכר הדירה. נזכיר כי מחצית מחוזי שכר הדירה עדיין נקובים בדולרים ולכן העלייה במחיר.

לעומת הציפיות נרשמה גם התייקרות בסעיף שירותי דיור בבעלות הדיירים המשקף בעיקר את החוזים הנקובים בשקלים. מדובר בתופעה מעניינת שכן רוב החזאים סברו כי המיתון יבוא לידי ביטוי דרך הוזלת מחירי השכירות בשקלים והנתון שהתפרסם היום כי מגמת שוק הדיור טרם נקבעה למרות שהמשק כבר גלש למיתון. עוד התייקרות שהשפיעה על עלייה במדד, היא עלייה במחיר הפירות הטריים שעלה ב-5.6%.

כתוצאה ממדד פברואר האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 3.4%, עדיין כמחצית האחוז מעל הגבול העליון של יעד המחירים שקבעה הממשלה, (בין 1% ל-3%). עם זאת ניכרת הירידה בנתוני המגמה: קצת הגידול השנתי של מדד המחירים לצרכן הגיע בחודש פברואר ל-0.3% בלבד.

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי 78% מסך חוזי השכירות הקיימים במשק כבר נקובים בשקלים. רק לצורך השוואה, לפני שנה בדיוק שיעור החוזים שהיו נקובים בשקלים עמד על 30%. כיום בקושי מתחדשים בדולרים כש-85% מהחוזים המחודשים מתחדשים על בסיס של שקלים לעומת 50% בשנה שעברה.

נשיא להב, יהודה טלמון: "זה הזמן להוציא לפועל תוכניות להאצת הפעילות הכלכלית"

עו"ד יהודה טלמון נשיא להב אמר כי "זה הזמן להוציא לפועל תוכניות להאצת הפעילות הכלכלית במשק. המדדים השליליים לא ימשכו לנצח ובעולם מיישמים כבר חודשים רבים צעדים להגברת הצריכה והביקושים שיביאו בעקבותיהם עליות מחירים".

"ההנהגה הכלכלית שלנו ממשיכה להתמהמה ובינתיים אנו שומעים רק על תוכניות ותכנונים כשבשטח המגזר העסקי מופקר לגורלו. חוסר היציבות השלטוני והבחירות פגעו קשה בהתמודדותה של ישראל עם המשבר וכעת ללא ישום מיידי של צעדים נדרשים והזרמת משאבים מסיבית להשקעות ולהגדלת מצאי האשראי, נמצא עצמנו בקרוב מול שוקת שבורה", אמר טלמון והוסיף כי "למרות האזהרות החוזרות ונשנות וזעקות העזרה הנשמעות ללא הרף ממגזר העסקים הקטנים והבינוניים, עדיין לא רואים פעולה בשטח, אלא רק תילי תילים של מילים".

מזרחי טפחות: מעריכים כי הירידות במדדים הבאים צפויות להיבלם

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, בבנק מזרחי טפחות אמר כי "עיון בנתונים מצביע על כך שהמחיר המקומי ממשיך להיות גבוה. לולא כן, היה קצב האינפלציה נמוך יותר, בהינתן הירידה במחיר התשומות המיובאות והפיחות המדוד בשער השקל כנגד הדולר בתקופת המדידה".

במזרחי טפחות ציינו כי המדד ללא מוצרי מזון ואנרגיה עלה ב-4.2% ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.1% בחודש הקודם. למוצרים אלה נתח נכבד (כ-20%) במדד. לפיכך, עלייה במחיר המקומי קיזזה את הירידה במחיר התשומות בחו"ל.

עוד ציינו בבנק כי המדד ללא דיור עלה ב-0.5% בלבד ב-12 החודשים האחרונים, כנגד עלייה בת 0.9% בחודש הקודם. סעיף הדיור עצמו קפץ ב-14.9%, עדיין גבוה משיעור הפיחות בשער השקל כנגד הדולר בשנה האחרונה (כ-13%). סעיף הדיור מהווה 1/5מהמדד, כשרק חמישית מהחוזים המשמשים לחישובו נקובים במט"ח.

מנחם ציין כי מדד ה-diffusion, הבוחן את שיעור הסעיפים שירדו בקרב עשרת סעיפי המדד, ירד מ-50% ל-30%, נתון המצביע על כך שהמדד הרוחבי שב לטריטוריה שלילית פחות. בראייה להמשך, מעריכים במזרחי טפחות שמגמת העלייה במחיר המקומי תיבלם.