לשכות התעסוקה: הביקוש לעובדים ירד בינואר-פברואר ב-8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

בפועל, הירידה בביקוש מעידה על יציבות ; עדיין דרושים מאבטחים, אנשי ניקיון, נציגי שירות לקוחות וקופאים

הביקוש לעובדים באמצעות לשכות התעסוקה ירד בחודשים ינואר-פברואר ב-8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ג') שירות התעסוקה, בניהולו של יוסי פרחי. בפועל, הירידה בביקוש נמוכה יותר ואף מעידה על יציבות, אם לוקחים בחשבון את העובדה שבינואר-פברואר האחרונים היו פחות ימי עבודה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ולכן אל לשכות התעסוקה הגיעו פחות דרישות מצד מעסיקים. כמו כן, כאשר מבודדים את חודש פברואר האחרון, מגלים עלייה קלה בביקוש.

הביקוש לעובדים באמצעות שירות התעסוקה רושם ירידות מינוריות ביחס לביקוש הכללי לעובדים במשק כפי שבא לידי ביטוי בנתוני חברות ההשמה למשל, וזאת משום שמעסיקים נוטים לפנות אל שירות התעסוקה בדרישה למקצועות שבהם קיים מחסור תמידי בכוח אדם. כך למשל, עיקר הביקוש שמופיע בנתוני שירות התעסוקה הוא לעובדים כלליים בתעשייה, מאבטחים, עובדי ניקיון ותחזוקה, טלפנים למוקדי שירות, נציגי שירות לקוחות, מלצרים וקופאים. רק 5.4% מסך הביקוש הוא לאקדמאים, ואילו רק 2.7% מהביקוש הוא למנהלים.

הירידה החדה ביותר בביקוש לעובדים חלה במחוז צפון, שם בפברואר האחרון נרשמה ירידה של 27% לעומת פברואר 2008. הנתון הזה צריך להדאיג במיוחד את העובדים במפעלי הצפון, שמדווחים לאחרונה על קשיים ואף על סכנה לגל פיטורים. במחוז מרכז והעמקים, שם ממוקם בין היתר מפעל "עוף העמק" שנמצא בסכנת סגירה, ירד הביקוש לעובדים ב-5.6% לעומת פברואר אשתקד. הביקוש במחוז גוש דן ירד ב-4.8% ואילו הביקוש במחוז דרום ירד ב-2.4%.

מחר יתפרסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שצפויים לבשר על עלייה נוספת במספר המובטלים בישראל. כפי הנראה, בפברואר האחרון הצטרפו למעלה מ-20 אלף מפוטרים חדשים אל מעגל מחפשי העבודה. הנתונים האחרונים של הלמ"ס הצביעו על רמת אבטלה של 6.3% ברבעון האחרון של 2008, אולם כיום על פי ההערכות עומד שיעור האבטלה על כ-7%, כאשר הצפי הוא לרמה של 7.5% כבר בסוף הרבעון השני.