המוסד לביטוח לאומי נאלץ להתקפל: בקרוב ניתן יהיה לקבל דמי אבטלה אחרי 9 חודשי עבודה במקום 12

הגמשת הזכאות לקבלת דמי אבטלה עוגנה בהוראת שעה ולא בחקיקה ; הרצוג: ההתמודדות עם האבטלה חייבת להיות אתגר מרכזי בפתחה של הממשלה החדשה

אחרי עיכוב של מספר חודשים, נחתם היום (ג') הסכם בין משרד האוצר למוסד לביטוח לאומי ולמשרד הרווחה, המבטיח את הגמשת הזכאות לקבלת דמי אבטלה בישראל. התוכנית אושרה בין הצדדים כבר לפני זמן רב, אולם אז התעורר ויכוח בנושא עקרוני: במוסד לביטוח לאומי דרשו להעביר את התוכנית באמצעות חקיקה, ואילו במשרד האוצר התעקשו על "הוראת שעה" בלבד כזו שתפוג לאחר המשבר הכלכלי.

על פי התוכנית, ברגע שבו רמת האבטלה במשק תגיע ל-7.5%, ניתן יהיה לזכות בדמי אבטלה גם אחרי 9 חודשי עבודה רצופים בלבד, זאת במקום 12 חודשים כיום. הדבר משמעותי בעיקר עבור עובדי קבלן שפוטרו עד היום לפני שמלאו להם 12 חודשי העסקה, לרוב כדי להימנע מתשלום זכויות סוציאליות. יצוין כי במוסד לביטוח לאומי מעריכים כי רמת האבטלה תגיע ל-7.5% כבר בסוף הרבעון השני, ולכן ויתרו על הדרישה לחקיקה, כדי לאפשר את יישום התוכנית.

בנוסף, אושר מהלך לפיו יתווספו עד ארבע שעות סיעוד לקשישים שמעסיקים עובד ישראלי, זאת משום שבמשרד הרווחה מאמינים כי הדבר יעודד את העסקתם של עובדים ישראלים בתחום הסיעוד על פני העסקה של עובד זר. החלטה זו תביא לדעת משרד הרווחה גם ליצירת מקומות עבודה ותאפשר שילוב מובטלים בענף הסיעוד.

שר הרווחה, יצחק הרצוג, התעלם היום מהוויכוח על אופן יישום התוכנית, ובחר לברך על המוגמר: "זו הבשורה הראשונה האמיתית לאזרחים רבים המצויים בעיצומו של נחשול האבטלה הגדול. ההתמודדות עם האבטלה חייבת להיות אתגר מרכזי בפתחה של הממשלה החדשה. הנתונים הקשים שכולנו עדים להם מידי יום המצביעים על המשך מגמת הפיטורים במשק חייבו לעשות מעשה. אני מאמין שהסכם זה יסייע לחלק מציבור גדול, הנמצא בחרדה ואי ודאות, להתמודד עם השלכותיו של המשבר הכלכלי שפקד את המשק בישראל".