יד שנייה צוברת תאוצה: אמזון נכנסת לשוק משחקי הווידיאו המשומשים

במסגרת היוזמה החדשה יוכלו גולשים באתר אמזון לסחור ביניהם במשחקי וידיאו משומשים - בתמורה לזיכוי שישמש לביצוע קניות באתר

ענקית הקמעונות המקוונת אמזון החלה ביוזמה חדשה, במסגרתה יוכלו גולשים באתרה לסחור ביניהם במשחקי וידיאו משומשים בתמורה לזיכוי שישמש לביצוע קניות באתר. יוזמה זו הביאה לצניחה של יותר מ-20% במניית GameStop, חברת הבידור ומשחקי הווידיאו, שעיקר רווחיה מושתתים על מסחר במשחקי וידיאו משומשים. המשקיעים בחברה נכנסו לפאניקה, אבל מצד שני, יש הטוענים שדווקא המשבר הכלכלי יכול לגרום לצמיחת שוק משחקי הווידיאו כך שיהיה מקום גם למתחרות נוספות.

מסקר שערכה חברת מחקרי שוק המתמחה בשוק הבידור הביתי (Electronic Entertainment) עולה כי אין בסיס לחשש משקיעי GameStop. "אמזון אמנם תצליח כנראה במיזם החדש, אך הדבר לא יפגע בנתח השוק של חברות דוגמת GameStop או eBay, מכיוון שיש מקום להתרחבות בשוק הקיים", כותבים עורכי הסקר.

המכירות של אמזון בתחום הבידור הביתי, כולל DVD, משחקים, ספרים ומוזיקה, היו בשנה שעברה 11.1 מיליארד דולר, יותר ממחצית מהמכירות הכוללות של החברה, אך לא ידוע כמה מתוך זה מהווים משחקי הווידיאו. אצל GameStop המכירות השנתיות הן כ-8.8 מיליארד דולר.

בדומה ליוזמה החדשה של אמזון, גם ב-GameStop מזמינים את הלקוחות להחליף משחקי וידיאו משומשים בתמורה לזיכוי בו יוכלו להשתמש כדי לרכוש מוצרים ברשת. עורכי הסקר מציינים כי העובדה שב-GameStop ניתן להשתמש בזיכוי באופן מיידי, מבלי להידרש לתקופת המתנה עד להגעת המוצר לבית הלקוח, עשויה להוות יתרון עבור החברה בתחרות מול אמזון.

היתרון של אמזון, כך הם סבורים, נובע מהאפשרות שהיא מעניקה ללקוחותיה להישאר אנונימיים. לדעתם, יש אנשים שנפגעו מהמיתון אך מעדיפים שלא לסחור פנים מול פנים במשחקיהם המשומשים. הבמה הדיסקרטית שמעניקה להם אמזון, פותרת להם את הדילמה הזו.

באופן כללי, המשבר מועיל לשוק משחקי הווידאו המשומשים. הסקר מצא שהרווח הגולמי לקמעונאיות במכירת משחק וידיאו משומש הוא 50% בממוצע, לעומת 20% בלבד במכירת משחק מחשב חדש.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2009