רכישות עצמיות באג"ח העבירו את דן רכב לרווח רבעוני

הרוויחה 5.9 מיליון שקל ברבעון הרביעי * ב-2008 כולה ירד הרווח הנקי ב-28.4% ל-51 מיליון שקל *הרוויחה 33 מיליון שקל מרכישות עצמיות

הרבעון האחרון היה סוער למדי עבור חברות הליסינג, אם בשל המשבר הכלכלי ואם עקב הודעת האוצר מחודש ספטמבר על שינוי בקבוצות הרישוי בתחילת 2009, שהביאה לקיפאון במכירותיהן.

הצצה ראשונה למצב הענף הליסינג סיפקה היום חברת דן רכב, שהייתה הראשונה לפרסם תוצאות לסיכום 2008. בשורה התחתונה היא אמנם הרוויחה 5.9 מיליון שקל ברבעון הרביעי, אך לולא הרכישות העצמיות שביצעה, הייתה החברה רושמת הפסד. בהשוואה לרבעון הקודם מדובר בירידה של 42% ברווח, ובסיכום שנתי ירד הרווח הנקי ב-28.4% והסתכם ב-51 מיליון שקל.

הכנסות החברה ברבעון הרביעי הסתכמו ב-277.4 מיליון שקל, בדומה לרבעון השלישי, ואולם נרשמה ירידה חדה בשיעור הרווח הגולמי, לרמה של 19.4% מ-26.9% ברבעון הקודם. ירידה זו נבעה מקיטון ברווחי הון ממימוש כלי רכב, מירידה במחירי המכוניות שמשפיעים על שווי צי הרכב, וכן מהמשך השחיקה בתעריפי הליסינג.

סעיף הוצאות המימון הוא סעיף קריטי עבור חברות הליסינג, שרוב פעילותן מתבססת על חוב, וכאן רשמה דן רכב עלייה של 28.1% לסך של 44.6 מיליון שקל, לעומת הוצאות המימון של 34.8 מיליון שקל ברבעון השלישי.

ואולם, את ההפסד שהיו אמורות לגרום הוצאות המימון, קיזז הרווח מרכישה עצמית של אג"ח שביצעה החברה במהלך הרבעון, שהניבה לה רווח של 33 מיליון שקל. האג"ח של החברה, בהיקף של מעל מיליארד שקל, נסחר כיום בתשואה ממוצעת של כ-12%.

בשנה האחרונה נכנסה דן רכב לפעילות באוקראינה, בגינה רשמה ברבעון הפרשה של 7.2 מיליון שקל. "שוק הרכב באוקראינה מעניין, ובבוא היום, כאשר הכלכלה העולמית תשתפר, המשקיעים יחזרו לשם", מאמין מנכ"ל החברה, יואב הורוביץ. "תכננו לגדול שם מהר יותר, אבל יש לנו סבלנות להמתין לימים טובים יותר".

על-אף שהתוצאות התפעוליות של החברה נחלשו ברבעון האחרון, תזרים המזומנים שלה נותר חיובי ואף גדל ל-206.9 מיליון שקל. "תזרים המזומנים הגבוה נובע מהקטנת רכישות של כלי רכב, ומכירה מואצת של רכב יד שנייה", מסביר הורוביץ. "על-אף המשבר בענף הליסינג, נקטנו אסטרטגיה ברורה של שמרנות, שנועדה להמשיך ולשמר את איתנותה הפיננסית של החברה מול שוק ההון והמערכת הבנקאית". *