התערבות ה'פד' בשוק האג"ח האמריקני מעכבת את תמחור גיוס החוב של ממשלת ישראל; משרד האוצר: "נשלים את ההליך רק מחר"

(עדכון) - ה'פד' הודיע כי ירכוש אג"ח ממשלתיות ארוכות ב-300 מיליארד דולר בששת החודשים הקרובים ; מדובר בגיוס החוב הגדול ביותר שביצעה ממשלת ישראל אי פעם בחו"ל - 1.5 מיליארד דולר, פי שלושה מהסכום הראשוני שהאוצר התכוון לגייס ; המרווח נסגר על 2.62% מעל לתשואה לפדיון של אגרות החוב ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב

בעקבות החלטת הנגיד האמריקני להתערב בשוק האג"ח הממשלתי ישנם עיכובים בתהליך התמחור של הנפקת החוב שביצע היום (ד') האוצר בניו יורק. מהאוצר נמסר כי בעקבות כך ההליך יושלם רק מחר.

בשעות הערב הסתמן כי הביקושים לאגרות החוב של ממשלת ישראל הסתכמו בכ-12 מיליארד דולר, מהם כ-60%-70% של גופים זרים וכי גויסו כ-1.5 מיליארד דולר, כאשר המרווח היה צפוי להיסגר על 2.62% מעל לתשואה של אגרות החוב ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב.

עם זאת, לאחר הודעת הפדרל ריזרב על כוונתו להתערב באופן מאסיבי בשוק האג"ח האמריקני בהיקף כולל של מעל לטריליון דולר, שהובילה לירידת שערים חדה בשיעור של 15.6% בתשואות על האג"ח ל-10 שנים לרמה של 2.53% לעומת רמת תשואה של כ-3% אמש, שיעור נפילה שכמוהו לא זכור מאז שנות השישים של המאה הקודמת, החליטו במשרד האוצר לעכב את סגירת תהליך התמחור של ההנפקה.

זהו הגיוס הגדול ביותר שביצעה ממשלת ישראל אי-פעם בחו"ל. הגיוס נעשה ללא ערבויות של ממשלת ארה"ב. במשרד האוצר רואים בגיוס הצלחה גדולה והבעת אמון של הגופים הזרים באטרקטיביות של המשק הישראלי, במיוחד בתקופה בה הכלכלה העולמית נמצאת במשבר. את ההנפקה הוביל החשכ"ל, שוקי אורן. בכך מסתכם הגיוס בסכום הגדול פי 3 מהסכום הראשוני אותו התכוון האוצר לגייס. אתמול (ג') דווח כי היקף הגיוס יהיה חצי מיליארד דולר באג"ח דולריות ממשלתיות ל-10 שנים.

גיוס בחו''ל הוא שלב קריטי בניהול המדיניות הפיסקאלית של מדינת ישראל בעת הזו, שכן על פי ההערכות האופטימיות, הגירעון הממשלתי של מדינת ישראל צפוי להסתכם בלא פחות מ-6% תוצר, קרי כ-40 מיליארד שקל, רובו עקב "בור ענק" של 35 מיליארד שקלים בגביית מיסוי.

הכספים שיגיעו מחו''ל צפויים להיות קריטיים לצורך מימון הגירעון. לא חל כל שינוי בדירוג החוב של ישראל במסגרתו מתבצעת ההנפקה, והוא עומד על "A1" בסוכנות דירוג האשראי הבילנאומית מוד'יס, "A" בסוכנות פיץ' ו-"A" בסטנדרד אנד פור'ס (S&P) - דירוגים מקבילים כולם. האגרות ירשמו למסחר באמצעות המסלקה הבלגית Euroclear. חתמי ההנפקה הם סיטיגרופ , דויטשה בנק וגולדמן זאקס .