בנק ישראל: לישראל יתרון יחסי בייצוא מוצרי ושירותי היי-טק; שנייה מקרב מדינות ה-OECD לאחר אירלנד

כך עולה מהדו"ח השנתי של בנק ישראל שיפורסם במלואו באפריל ; ישראל שומרת על מקומה מאז שנות ה-90 - יתרונה גדול יותר בייצוא שירותים מאשר בייצוא מוצרים

המשק הישראלי נחשב כבעל יתרון יחסי ביצוא של מוצרי טכנולוגיה עילית. כך עולה מהדו"ח השנתי של בנק ישראל שיפורסם במלואו באפריל, ואשר קטע ממנו אושר היום (ד' לפרסום). על פי הדו"ח של הבנק המרכזי, לישראל יתרון יחסי בייצוא מוצרי ושירותי היי-טק, והיא ממוקמת שנייה מקרב מדינות הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (ה-OECD) לאחר אירלנד.

יצוין, כי ישראל שומרת על מקומה מאז שנות התשעים - ויתרונה גדול יותר בייצוא שירותים מאשר בייצוא מוצרים. הנתונים עולים מיישומו של מדד כמותי לראשונה על ענף הטכנולוגיה העילית בישראל. היתרון המוטה לטובת ייצוא ייצוא שירותים על פני ייצוא מוצרים נובע כנראה משום שייצור שירותי טכנולוגיה עילית מצריך יותר הון אנושי (במונחי תמורה לעבודה)מאשר ייצור מוצרי טכנולוגיה עילית.

המדד בוחן פרמטרים שונים, כגון ההשקעה והייצור של חברות היי-טק בינלאומיות בישראל, הצמיחה בשנים האחרונות, המובלת על ידי היצוא של ההיי-טק - אך מנגד, מובילה גם חשיפת יתר של המשק הישראלי - מה שבא למשל לידי ביטוי במשבר בועת ההיי-טק בתחילת העשור הנוכחי.

לדברי בנק ישראל, עד כה לא היה מדד אחיד וסימטרי שבחן באופן מובהק את היתרון היחסי של ישראל - מבחינת דירוגה הבין-לאומי של ישראל והתפתחות הדירוג במשך השנים - לרבות בדיקת השפעותיה של מדיניות ממשלתית עליו. המדד, "מדד יתרון יחסי נגלה", בוחן את היחס בין שיעורו של המוצר ביצוא של מדינה לבין שיעורו הממוצע ביצוא של מדינות OECD.

כאמור, ישראל ממוקמת במקום השני ב OECD לאחר אירלנד ומשקל היצוא המסווג כטכנולוגיה עילית בסך היצוא הישראלי הוא כפול מן הממוצע במדינות המפותחות. על אף מיתאם מסוים בין רמת החיים במדינה למדרג כמובילה בתחום ההיי-טק, בבנק ישראל מציינים כי הקשר אינו חד-חד ערכי. כך למשל, שוויץ ונורבגיה ממוקמות בחלקון התחתון של המדד למרות תוצר גבוה יחסית לנפש - ובניגוד הפוך מצויות הונגריה וקוריאה.