צנועות, חסודות ואופנתיות

"הוד והדר לבושה", יריד המעצבים הראשון לציבור הדתי הנשי, נפתח היום בגני התערוכה ; הכניסה לנשים בלבד - ולא מטעמי דת

בגני התערוכה בתל-אביב נפתחו היום אחר הצהריים דלתותיו של יריד המעצבים הראשון לציבור הדתי, "הוד והדר לבושה", שיתקיים במשך ארבעה ימים. במסגרת היריד, שמופק בהשקעה של כמיליון שקל, יוצגו קולקציות קיץ חדשות של בגדי מעצבים ומותגים שמתאימים במיוחד לאישה הדתית, לצד אביזרים משלימים, בגדי ילדים ומתנות לחג בהנחות של 20%-70%. בין המעצבים שמשתתפים באירוע: ML, קדס קידס, ג'אמפ, רונית טאקו, טלי אימבר, סיגל דקל, רעומה, אירית, יעל אורגד, בי-גוד, מקווה, אנה מאייר, דייזי דיזיין, לימור אביחיל ואחרים. הכניסה ליריד מותרת לנשים בלבד; פרט למתחם הקפה, שפתוח גם לגברים.

יוזמי הפרויקט - הפרסומאית לשעבר נורית כהן ואיש העסקים דב פליישמן (הבעלים של חברת "פסטיבל הגורמה הכשר" (הגרסה הדתית ל"טעם העיר") - מספרים על הסיבות שהובילו אותם להשיק את המיזם התקדימי.

כהן: "כאישה דתית, אני יודעת שקיים צורך מהותי בקרב נשים דתיות להעשיר את המלתחה ואת אביזרי האופנה המיוחדים לנו. בירידים ובחנויות האופנה הרגילות אנחנו צריכות לחפש הרבה כדי למצוא פריט הולם, שמתאים לסגנון הלבוש שלנו. בניגוד לציבור החילוני, שאצלו אירועים חגיגיים שמחייבים קוד לבוש מכובד הם לאו דווקא חלק מהשגרה, במגזר הדתי אנחנו מדי שבוע מבקרים בבית הכנסת וכל אירוע, כמו חתונה למשל, מלווה בכמה וכמה אירועים מקדימים. "ב'הוד והדר לבושה' המטרה היא להציע לנשים הדתיות מתחם שלם הפונה ומכוון במיוחד לצורכיהן".

פליישמן: "מחקרים כלכליים הוכיחו כי הציבור הדתי מוציא על בגדים כ-50% יותר בתקופה זו שלפני הפסח, בהשוואה לחודשים אחרים של השנה. הציבור הדתי בכלל, וקהל הנשים שבתוכו בפרט, תר אחרי הזדמנויות להעשיר את המלתחה ואביזרי האופנה והיופי המיוחדים לו. אנחנו צופים כי יותר מ-20 אלף נשים יבקרו במתחם היריד".

*איזה תגובות קיבלתם עד כה?

כהן: "התגובות היו מדהימות. נשים מתקשרות אלי במיוחד כדי להגיד לי 'תודה שחשבת עלינו'. בקרב המעצבים, דווקא עם המעצבות החילוניות היה הרבה יותר קל. הן מכירות את קודי הלבוש של המגזרים הדתיים ויש להן ניסיון בירידים. המעצבות הדתיות חששו בהתחלה, אך בעקבות הפידבקים החיוביים שהן קיבלו מהלקוחות, הן גם נרתמו לעניין".

גברים - לא פרטנר לשופינג

המתחם, כפי שציינו, פתוח לנשים בלבד. האם בשל דרישה הלכתית? כהן ממהרת לשלול את האפשרות: "בוודאי שאין דרישה הלכתית כזו. עשינו את זה כדי שהאירוע יהפוך להפנינג של נשים. בנוסף, במגזר הדתי הגברים, ברובם, ידועים כפרטנרים לא הכי טובים לסיבובי קניות. חשבנו שיהיה נחמד להעניק לנשים יריד שהוא כולו שלהן".

"אני מאמינה שאישה נאה ודירה נאה וכלים נאים מרחיבים את דעתו של האדם, כמאמר חז"ל. נשים, בימינו, עוסקות במגוון תחומי עיסוק, והביגוד הוא כרטיס הביקור שלהן. לכן, אני חושבת שיריד מעצבים לנשים דתיות הוא רעיון מבורך", אומרת גילה פינקלשטיין, הח"כ לשעבר (מפד"ל) ודיקנית המכללה האקדמית להוראה.

"אי אפשר להתעלם מההיגד 'הלבוש עושה את האדם'", מוסיפה פינקלשטיין, "ולצערי, נשים דתיות נתקלות בקשיים רבים לממש את ההיגד הזה. צו האופנה מכתיב פריטי לבוש שברובם אינם צנועים, ונשים דתיות צריכות לכתת רגליים כדי לחפש בגדים מתאימים; או להיעזר בשירות של תופרת פרטית, דבר שמאוד מכביד כלכלית.

"היריד זוכה להמון תמיכה והערכה במגזר הדתי, והשיח עליו משמעותי. אני יודעת שנשים רבות שריינו לעצמן את התאריכים מראש כדי לא לפספס את האירוע".

השיק של הדתיות

המעצבת סיגל דקל, שמציגה ביריד, מחזקת את הכדאיות הכלכלית שטמונה בפרויקט החדש. דקל: "בניגוד לסברה המקובלת שדת ואופנה הם שני עולמות שלא בהכרח נפגשים, כמי שעובדת באופן שוטף גם עם לקוחות מהמגזר הדתי, אני יכולה להגיד שלנשים הדתיות יש טעם משגע. הן יודעות להתלבש ויש להן הרבה שיק. מדובר בפלח שוק משמעותי עם כוח קנייה מאוד חזק, שאסור להתעלם ממנו".

*עיצבת קולקציה מיוחדת ליריד?

"בכל קולקציה שלי תמיד יש ליין צנוע - ולא כי אני מייעדת אותו במיוחד לנשים דתיות, אלא כי זה כתב היד העיצובי שלי. באופן טבעי, דתיות רבות מתחברות לקו הזה. בנוסף, אנחנו תמיד מקפידים שבכל עונה יהיה מגוון אופציות הולמות לקהל הדתי: מחשוף פחות עמוק, שרוול שמסתיר את המרפק, חצאיות ארוכות. זאת, מתוך ההבנה שהנשים הדתיות הן חלק מהותי מקהל הצרכניות הישראליות".

*בשנים האחרונות קיימת עלייה במודעות האופנתית במגזר הדתי?

"לדעתי, המודעות האופנתית תמיד הייתה קיימת. מה שכן, אני שמה לב שקיימת עלייה בדרישה לבגדי מעצבים ולמותגים בינלאומיים".

"הוד והדר לבושה" - גני התערוכה תל-אביב, 18-21 במרץ, ד' - 16:00-24:00, ה' - 9:00-24:00, ו' - 9:00-14:00, מוצ"ש 19:30-24:00, כניסה: 15 שקל