יו"ר ההסתדרות הרפואית: "אם לא יונהג בעתיד הקרוב שר"פ בבתיה"ח הממשלתיים, זה יגרום להרס הרפואה הציבורית"

ד"ר יורם בלשר: "מי שיגיע לשיבא, איכילוב ובילינסון יהיו או כאלה שחייבים לעבור ניתוחים מורכבים שבבתי החולים הפרטיים לא רוצים להתעסק איתם, או כאלה שלא מסוגלים לשלם לביטוח המשלים"

"אם לא יונהגו בעתיד הקרוב שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) בבתי החולים הממשלתיים, זה יגרום להרס הרפואה הציבורית" - כך אמר היום (ד') ל"גלובס" ד"ר יורם בלשר, יו"ר ההסתדרות הרפואית, בתגובה להחלטת בג"ץ מאתמול לדחות שתי עתירות שדרשו לבטל את האיסור שהטיל על השר"פ היועץ המשפטי לממשלה בשנת 2002.

"זה נשמע אולי פרדוקס, אבל ברגע שיפתחו את בית החולים החדש של 'אסותא' ברמת החיל וברגע שההשקעה של קופת חולים כללית במדיקל סנטר בהרצליה תבשיל, אז בתי החולים הציבוריים שנמצאים במרכז, כמו שיבא, איכילוב ובילינסון, יהיו בבעיה בלתי רגילה", טוען בלשר. לדבריו, "מי שיגיע לבתי החולים האלה יהיו או כאלה שחייבים לעבור ניתוחים מורכבים שבבתי החולים הפרטיים לא רוצים להתעסק איתם, או כאלה שלא מסוגלים לשלם לביטוח המשלים. הרי כל מי שיש לו ביטוח משלים היום יכול לבחור לעצמו את המנתח, והבעיה היא שזה חייב להיעשות כיום בבתי חולים פרטיים".

בסוף שנות התשעים החלו בתי החולים הממשלתיים להנהיג שר"פ בשעות אחר הצהריים, מה שאיפשר למנותחים לבחור את הרופאים, וזאת בתוספת תשלום כיאה לפרקטיקה פרטית. בשנת 2002 היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, אסר על הנהגת השר"פ בטענה כי הדבר מפלה בין חולים לחולים. בהמשך להחלטתו, קבעה הממשלה כי לא יתאפשר השר"פ אלא רק לאחר תאגוד בתי החולים הממשלתיים - כלומר העברת השליטה בהם מידי המדינה לידי תאגיד ציבורי אחר כדוגמת קופות החולים. גם שופטי העליון קבעו אתמול כי החלטת הממשלה דאז בעניין התניית הנושא בתאגוד בתי החולים, היא "החלטה סבירה".

בלשר טוען כי במשרד האוצר לא מעוניינים באמת בתאגוד בתי החולים, ומציין כי הדרך היחידה להנהגה מחדש של השר"פ תהיה על ידי החלטת ממשלה שתסיר את הקשר בין תאגוד בתי החולים לבין הנהגת השר"פ.