אובמה בהופעתו ההיסטורית אצל ג'יי לנו: "אתה יודע איך זה בוושינגטון, אם אתה רוצה חבר שם, חפש כלב"

הנשיא ניסה להיות מצחיק, לפעמים אפילו הצליח, אבל הוא דיבר בעיקר על הכלכלה ; אובמה חזר על קריאתו לציבור לתת אמון מלא בבנקים: "הפקדונות בהם מוגנים, אנשים לא צריכים להניח את כספם מתחת למזרנים"

הנשיא ברק אובמה עשה אמש היסטוריה בהופיעו בתכנית הבידור הלילית של הקומיקאי ג'יי לנו, ברשת אן.בי.סי. זו היתה הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב שנשיא מכהן מופיע בתכנית כזו, שמארחת בדרך כלל מאורות עם רזומה הוליוודי, לא את האזרח מס' 1, שבעברו היה סנטור ומרצה למשפט תחוקתי.

אובמה אמנם התראיין בתכנית של לנו אשתקד, כאשר התמודד על המפתחות לבית הלבן, אבל אז לא ליווה אותו גדוד של שומרי ראש חמושים באזניות ואקדוחים מתחת לז'קט, והמועמד היה אסיר תודה על ההזמנה לתכנית עם חשיפה לעשרות מיליוני צופים. אמש היה ברור מי עושה טובה למי.

הנשיא ניסה להיות מצחיק, ולפעמים הא אפילו הצליח, אבל הוא דיבר בעיקר על הכלכלה. בעבר הלא רחוק, בתקופת הבחירות, אמרו לו עוזריו: השתדל לא להיראות מלומד מדי, חנוני מדי. הוא אולי שעה לעצתם אז, אבל אמש חבש אובמה, כהרגלו, את כובע הפרשן הלאומי והסביר שוב למאזינים באולפן ולמיליונים בבית למה ואיך ירדה הכלכלה הלאומית מהפסים.

לא שחסרו רגעים קלילים. "אתן לכם דוגמה לחיים שלי בתוך הבועה", אמר אובמה. הוא קבל על כך שאנשי השירות החשאי אוסרים עליו ללכת אפילו מרחקים קצרים ברגל, וכאשר כבר ניתן היתר "הולך מאחוריי רופא עם דפיבריליטור (מכשיר החייאה).... מישל מתבדחת על שיירת כלי-הרכב שבה אנו נוסעים; יש אמבולנס, וקרון רכבת, ומגלשת כלבים, וצוללת". (צחוקים אדירים בקהל).

ובהזדמנות אחרת: "אתה יודע איך זה בוושינגטון; אם אתה רוצה חבר שם, חפש כלב".

אתה מכהן רק 59 יום, אמר המנחה לנשיא. האם זה הוגן שאתה נבחן כאילו אתה נמצא מתחת לזכוכית מגדלת?

"אני חושב שוושינגטון דומה קצת ל'אמריקן איידול', אבל כל אחד מתנהג כאילו הוא סיימון קאואל (אחד מהשופטים בתכנית הריאליטי)", השיב אובמה. "לכל אחד יש דעה. אבל זה מה שעושה דמוקרטיה".

חלק מהשיחה הוקדש לסוגיית הבונוסים ב-AIG. אובמה אמר, כי "הוכה בהלם" כאשר למד על פרטי הפרשה: "איזה אדם נורמלי מחליט לשלם חבילת בונוסים ענקית לעובדים כאשר החברה שלו שרועה על הקרשים? אני חושב שזה מצביע על היבט רחב יותר של התרבות שמאפיינת את וול סטריט, תרבות שמקנה לאנשים שם תחושה של 'מגיע לי', תרבות שמקנה להם את ההרגשה שהם הטובים ביותר, המבריקים ביותר, ולכן מגיע להם לקבל 10 מיליון דולר, או 50 מיליון דולר, או 100 מיליון דולר".

"הבונוסים ב-AIG הם בעיה מיידית", הוסיף אובמה. "אבל בעיה רחבה יותר היא שעלינו לחזור להלך רוח של 'מספיק ודי', לתחושה של אחריות , להבנה שלפעולות מסוימות של יחידים יש השלכה על כל החברה. אם נוכל לחזור לערכים האלה, שעליהם נבנתה אמריקה, אנחנו נהיה בסדר" (תשואות אדירות).

לנו שאל האם אנשים מסוימים אינם צריכים ללכת לכלא בגין השערוריות הפיננסיות שעושות כותרות.

אובמה: "הנה סוד קטן ומלוכלך. רוב הדברים שהכניסו אותנו לצרות האלה חוקיים בהחלט. וזה מראה לנו עד כמה אנחנו צריכים לשנות את החוקים שלנו. התשובה היא, שאנו צריכים לעשות רפורמה בחוקים האלה בדרך שתיטיב עם הצרכן הממוצע. כאשר אתה קונה מצנם, והוא מתפוצץ לך בפרצוף, יש חוק שמגדיר את בטיחות המצנם. אבל כאשר אתה מקבל כרטיס אשראי, או משכנתא, אין בנמצא שום חוק שמגן עליך אם כרטיס האשראי הוא המשכנתא מתפוצצים לך בפרצוף".

הנשיא נחלץ שוב להגנתו של שר האוצר, טימותי גייתנר, שמשמש בימים האחרונים מטרה לחיצי ביקורת של מחוקקים רפובליקניים.

"גייתנר הוא בחור פיקח, רגוע ויציב", אמר הנשיא. "אני חושב שאנשים לא כל כך מבינים את הקלפים הגרועים שניתנו לו. לאיש הזה יש לא רק משבר בנקאות על הצלחת. הוא צריך לטפל גם במיתון הכלכלי הקשה ביותר מאז המיתון של 1929. הוא צריך לטפל במשבר תעשיית הרכב שנמצאת על סף התמוטטות. אנו צריכים למצוא דרכים לתיאום עם מדינות אחרות. הוא צריך להתעסק אתי. הוא צריך להתעסק עם הקונגרס. והוא עושה כל זאת באלגנטיות ובהומור".

אובמה חזר על קריאתו לציבור לתת אמון מלא בבנקים: "הפקדונות בהם מוגנים, אנשים לא צריכים להניח את כספם מתחת למזרנים".

בהתחשב בעובדה שרוב האמריקנים צורכים חדשות לא מעיתונים או משידורי חדשות בטלוויזיה אלא מתכניות בידור, הופעתו של אובמה בתכנית של לנו היתה הצלחה גדולה. היא היוותה חלק מקמפיין נמרץ למכור את התכנית הכלכלית של הממשל לציבור ולהדוף מתקפה מרוכזת של מחוקקים דפובליקניים נגד האג'נדה של אובמה. הנשיא מתוכנן גם להופיע בתכנית החדשות היוקרתית 60 דקות ולערוך מסיבת עיתונאים רבת משתתפים כדי לקדם את תכניתו.