מוטי ויזל, מנכ"ל חברת Vcell: "יש הנעת גלגלים ברומניה"

"נוצר מצב מעניין כי זה תלוי באיזה נקודת זמן כדור השלג תפס אותך. יש חברות עם מזל אדיר, שהמשבר תפס אותן רגע לפני היציאה למכירות מוקדמות, ואז אין להן התחייבויות ללקוחות או לקבלנים. לעומתן, מי שכבר החל במכירות אז אין לו ברירה והוא חייב להתקדם, למרות הבעיות"

"השלטון ברומניה מבין שהנדל"ן הוא קטליזאטור, והבנק המרכזי הוריד את רף ההחזר (יחס בין כושר החזר לרמת הכנסה) כדי לעודד משכנתאות. בנוסף, בקרוב עומדות לצאת תקנות חדשות בנושא המע"מ על דירות, וככל הנראה בעסקאות של עד 100 אלף אירו המע"מ ירד מ-19% ל-5%. בתקופה האחרונה משנים את תכנון הדירות לקטנות יותר, 2-3 חדרים, ומקטינים את שטחי הדירות כדי להיות באזור של ה-100 אלף אירו" - מוטי ויזל, מנכ"ל חברת Vcell, מרגיש שהמגמה השלילית בנדל"ן ברומניה הגיעה לתחתית.

חברת Vcell מעניקה ייעוץ אסטרטגי בתחום השיווק לעשרות חברות בנייה ישראליות. ויזל מלווה חברות נדל"ן ישראליות ב-5 מדינות באירופה: רומניה, אוקראינה, פולין, רוסיה ופורטוגל. "היזם הישראלי רוצה לדבריו לקבל בחו"ל מידע עסקי באותה צורה שבה הוא מקבל בישראל. החברה מעניקה ייעוץ וליווי שיווקי לחברות ישראליות, ותיווך לחברות המכירות המקומיות. אחרת, איכות המכירות בחו"ל ברמה מאוד נמוכה, כי הם פחות מנוסים", אמר.

גלובס: מה מצב הנדל"ן למגורים היום ברומניה?

ויזל: "במחצית השנייה של 2008 מכרו בכל רומניה רק 1,800 דירות מגורים חדשות, ובינואר 2009 מכרו בבוקרשט כ-120 דירות. יש המון יחידות מתוכננות בעיר, כיוון שמדובר באוכלוסיה של 3 מיליון תושבים. יש 3,500 דירות בבנייה, ויש מכירות - העסק לא תקוע. רומני ממוצע, בדומה לישראלי, רוצה להיות בעלים של דירה".

האם נעשות פעולות לעודד את הענף?

"כדי לשפר את הנזילות של הבנקים ואת היכולת לתת אשראי, פועלים להפחתת הלימות ההון. זאת סיבה נוספת שרומניה נפגעה פחות, כי לא חילקו יותר מדי אשראי, הבלמים של הבנק המרכזי סייעו בכך. יש היום תהליך של הנעת הגלגלים, זה ייקח זמן ויהיה מאוד סלקטיבי".

אילו חברות נדל"ן ישראליות אתה פוגש ברומניה?

"ברומניה היה תהליך של בהלה לזהב. אנו עובדים ברומניה עם שני סוגי חברות: הסוג הראשון הן חברות שהנפיקו אג"חים לטווח זמן בינוני. לא תמיד היה להן זמן לבחון את הקרקע, ובתקופה של שפע הן קיבלו החלטות מהירות לפעמים, חלק מהחברות האלה רצו לממש את הכסף שקיבלו בהנפקה. הסוג השני - חברות גדולות כמו GTC, בסר אירופה, אדמה הולדינג או אפריקה ישראל. הן הקימו מטות, גייסו אנשים ורכשו קרקעות במיליארדי שקלים. המחירים רק עלו ועלו, עד שבא המשבר העולמי".

אז אילו חברות נפגעו יותר?

"נוצר מצב מעניין כי זה תלוי באיזה נקודת זמן כדור השלג תפס אותך. יש חברות עם מזל אדיר, שהמשבר תפס אותן רגע לפני היציאה למכירות מוקדמות, ואז אין להן התחייבויות ללקוחות או לקבלנים. לעומתן, מי שכבר החל במכירות אז אין לו ברירה והוא חייב להתקדם, למרות הבעיות".

מה מצב היזמים היום?

"נוצר מצב שהיזם נכלא מ-4 כיוונים: אחד זה ברז המימון - המשבר עדיין קיים, לא קל היום לקבל כסף. הבנקים רוצים לראות מכירות מוקדמות כדי לתת מימון, 20 דירות ומעלה. שתיים - הריבית על המשכנתאות עלתה והוקשחו תנאי המימון, שלישית הצרכן הרומני נכנס לבונקר בגלל סדרה של כתבות שכדאי להמתין כי המחירים עשויים לרדת, וארבע - יזם לא יכול למכור את הקרקע, כי אין קונים. זה מעגל קסמים".

ומה לגבי השינוי שהזכרת?

"בחודש האחרון יש התעוררות, עושים רוד שואו כדי לנסות להשיג מימון, עושים מחקרי שוק. בחורף יש דעיכה במכירות, ירידה עונתית טבעית בכל שנה. מאפריל מתחילה התקופה הטובה".

מה אתה צופה בטווח הנראה לעין לתחום הנדל"ן ברומניה?

"רומניה כמעט ולא נפגעה מהמשבר, האבטלה היא סביב 5%, זאת כלכלה צעירה ואין בה תרבות של חיסכון. הרומני שרף את הכסף שהרוויח, קנה דירה קטנה או ששמר בשחור בבית. אין תרבות של בורסה, השקעה בחו"ל או חסכון בבנק, כי אין אמון כמו במערב. הצרכנים נכנסו למשבר עם מעט הלוואות והשקעות מסוכנות".