נשיא הבנק המרכזי של גרמניה: "יש לנו עוד מרחב תמרון לקיצוץ ריבית"

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] אקסל וובר, מקובעי המדיניות של הבנק האירופי המרכזי, הציע שה-ECB יגדיל את האשראי לטווח ארוך

בקרוב יוגברו צעדי החירום להמרצת הכלכלה בגוש האירו. כך רמז בסוף השבוע (ו') בכיר בבנק המרכזי של אירופה(ECB), לאחר פרסומם של נתונים חדשים שהצביעו על החרפת המיתון באירופה.

אקסל וובר, נשיא הבנק המרכזי של גרמניה (בונדסבנק), אמר בנאום שנשא בברלין כי ל-ECB יש "מרחב תמרון" בקיצוץ ריבית הבסיס שלו, והוא יכול להגביר את הצעדים שהוא נוקט למאבק במיתון, באמצעות הצעת הזרמות הון נוספות וגדולות לבנקים לתקופות ממושכות יותר, כדי לשפר את הנזילות.

וובר נשא את הנאום שעות ספורות לאחר פרסומם של נתונים שהראו כי בינואר היתה התפוקה התעשייתית בגוש האירו נמוכה ב-17.3% לעומת החודש המקביל אשתקד - הירידה השנתית החדה ביותר מאז הוחל במעקב אחר הנתונים, ב-1990.

התשובה ל'פד'

מדבריו של וובר עלה שה-ECB מעריך כי עדיין יש ביכולתו להרחיב את סיוע החירום שהוא מעניק למוסדות פיננסיים באירופה, לפני שיחליט ללכת בעקבות בנקים מרכזיים אחרים ולהכריז על רכישת נכסים בקנה מידה גדול.

במסגרת התוכנית החדשה של ה-ECB, שנקראת "תמיכת אשראי מורחבת", יספק הבנק את מלוא הביקוש להלוואות לתקופה של שישה חודשים. התוכנית היא התשובה של ה-ECB ל"הקלה הכמותית" שמציע הפד בארה"ב.

וובר, המכהן גם כחבר במועצת הנגידים של ה-ECB, אמר עוד כי כינונה של מסגרת ארוכת טווח לאספקת נזילות תשפר את אמון השוק, ותנמיך את הריבית ארוכת הטווח. כלכלנים מעריכים שפירושו של דבר הוא שה-ECB שוקל להציע הלוואות לתשעה חודשים ואף ל-12 חודשים, למרות שוובר עצמו לא אמר דברים ברורים לגבי המגבלות שיוטלו על הסכומים שיסופקו.

עוד 0.5%?

דבריו של נשיא הבונסדבנק הגבירו את הספקולציות שה-ECB יקצץ את הריבית בעוד 0.5% ב-2 באפריל, למרות שהבנק יכול להמתין עם הקיצוץ עד מאי. הריבית הנוכחית, 1.5%, היא הנמוכה ביותר בעשר שנות פעילותו של ה-ECB.

דרך פעולה אחרת שאותה יכול ה-ECB לנקוט, ושאותה מעדיף נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, היא להרחיב את סוגי הנכסים שאותם הוא מסכים לקבל כבטוחות כנגד ההלוואות שהוא מעניק לבנקים.