"הקפאת הסכמי השכר במגזר הציבורי תתרום 3 מיליארד שקל בשנתיים ותבלום את ההסכמים הייחודיים"

כך אמר הערב הממונה על השכר, אילן לוין, בכנס השנתי שערכה לשכת רו"ח לחשבי שכר ; "ה-5% של עופר עיני זה רק למסכנים, כי מעל זה יש הסכמים ייחודיים: המרצים קיבלו 25%, הרופאים קיבלו 24.2%"

"הקפאת הסכמי השכר במיזר הציבורי, תתרום 3 מיליארד שקל בשנתיים ותבלום את ההסכמים הייחודיים". כך אמר הערב הממונה על השכר, אילן לוין, שנשא דברים בכנס השנתי שערכה לשכת רואי החשבון לחשבי שכר.

לוין הביע ספק בדבר נכונותם של עובדי המגזר הציבורי להוריד את שכרם על רקע הגרעון העצום בתקציב 2009, על אף ההצדקה שבכך. לוין ציין, כי תוספות השכר הצפויות בשירות המדינה גבוהות בהרבה מאלו שבהסכם הקיבוצי. לוין: "ה-5% של עופר עיני זה רק למסכנים, כי מעל זה יש הסכמים ייחודיים: ברשות שדות התעופה רוצים תוספת, המרצים קיבלו 25%, הרופאים קיבלו 24.2%".

על רקע כוונת האוצר להקפיא את הסכמי השכר במיגזר הציבורי, ציין לוין: "כלכלנים יסבירו לכם: אילן לא יודע מה שהוא מדבר, הבעיה עכשיו היא הצריכה, צריך לתת תוספות שכר כדי להניע את המשק. יש הטוענים כי בכל פעם שיש בעיה נכנסים לכיסם של עובדי המדינה ורוצים שהם יתרמו את חלקם. ההמלצה שלי: מי שבמגזר הציבורי צריך להיכנס מתחת לאלונקה ולתת כתף. אבל כלל לא בטוח שדעתי תתקבל".

נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, סבר כי יש סיכוי להביא את המיגזר הציבורי להוריד את שכרו. אדלר: "אני יודע מניסיון, שכאשר יש מלחמה הציבור מתאחד. רוב אנשי הוועדים הגדולים הם אנשים מאוד אחראים. ברוב הסכסוכים, כאשר התחילו לדבר בצורה עניינית אנשי הוועדים וההסתדרות היו די ענייניים. אז יש תקווה. אני מאמין שאם יהיו שיתוף פעולה ורצון ותום לב, נוכל לעבור את המשבר מבלי ליפול".

בהתייחסו לפיטורים במגזר הפרטי אמר השופט אדלר, כי לצד פיטורים מחויבי המציאות, ישנם מעסיקים "המפטרים את מי שהם רוצים, בלי הידברות ובלי לקבוע קריטריונים". בדרך כלל, הוסיף, מפוטרים העובדים הזמניים החלשים. תופעה נוספת, אמר, היא של מעסיקים המפטרים עובדים גם ללא הצדקה, אלא רק תוך ניצול המצב.

בהתייחסו להתארגנות בתי הדין לעבודה להתמודדות עם המשבר אמר השופט אדלר, כי בכוונתו להרחיב את השימוש במסלול מהיר בתביעות פשוטות, בעיקר בנוגע לפיטורים ואי תשלום שכר. במסגרת זו, מוזמנים הצדדים עוד לפני הגשת כתב ההגנה אל אחד מנציגי הציבור, להליך גישור בחינם. "הרבה סכסוכים פשוטים מסתיימים כך במהירות, ומשרד האוצר הבטיח לנו תקציב כדי שנוכל להרחיב את זה".

מכשיר נוסף שהשימוש בו יורחב הוא הערכה מוקדמת בתביעות נגד הביטוח הלאומי. בית הדין מזמן את הצדדים לדיון מקדמי בפני מומחה לנושא, המעריך את סיכוייהם ובכך מביא לידי סיום שליש מהתיקים עוד לפני תחילת הדיונים. בתיקים שאינם מוכרעים בדרך זו, אמר השופט אדלר, שואפים עמיתיו בבית הדין הארצי לתת את פסק הדין ביום בו הם מקבלים את טיעוני הצדדים.

בהתייחסו למעמדם של עובדים בעת הקפאת הליכים ציין השופט אדלר, כי כל הסמכויות מוקנות לבית המשפט המחוזי. ואולם, שופט מחוזי (בשמו לא נקב) הציע לאחרונה להעביר את הדיונים בנושאי העובדים אל בית הדין לעבודה, באומרו שלו ולחבריו אין די ניסיון ויכולת להכריע בגורלם של מאות עובדים.