כרית הביטחון של רייפמן: מחזיק ב-22% ממפעל פלדה בפולין

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים]חברת HUTA POKOJ מקטוביץ' מעסיקה 1,300 עובדים רשמה בתשעת החודשים הראשונים של 2008 הכנסות של 1.3 מיליארד שקל ורווח נקי של 57.2 מיליון שקל

אלי רייפמן שהצליח להדוף את ניסיון ההשתלטות על חברת אמבלייז , מחזיק בכרית ביטחון שעשויה לעזור לו לעבור את המשבר הנוכחי: אחזקה של 21.6% במפעל פלדה בפולין. נושיו של רייפמן, החייב עשרות מיליוני דולרים לגורמים שונים, יישאו כעת את עיניהם לפולין, אך הם עלולים להיתקל ברשימת נושים אחרים, להם משועבדות מניות המפעל.

נזכיר שבמאבק השליטה על אמבלייז, רייפמן רשם הצלחה ביום רביעי שעבר, כשחסם את ניסיון ההשתלטות עליה מכיוונם של צמד הפיננסיירים, רועי גיל ואיתן אלדר. מטרת ההצבעה שהתקיימה בלונדון הייתה החלפת כל חברי הדירקטוריון, והחזר החוב של רייפמן לשלי נרקיס בהיקף של כ-20 מיליון דולר.

חברת HUTA POKOJ הוקמה בשנת 1840 על ידי שני שותפים יהודים, ובשנת 1934 הועברה לבעלות הממשלה. בשנת 1995 הופרטה שוב, ועל פי אתר החברה, אחזקה של 25% נותרה בידי ממשלת פולין, ו-62.3% ממניות החברה מצויות בידי זרים. המפעל הגדול, הנמנה על מפעלי המתכות הספורים באיחוד האירופי, נמצא בקטוביץ' שליד קראקוב בדרום פולין, ומעסיק 1,300 עובדים.

הכנסות החברה הפולנית נעו בין 1.4 מיליארד שקל ל-2 מיליארד שקל בשנים 2005-2007, והסתכמו בכ-1.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2008. הרווח הנקי באותה תקופה אשתקד הסתכם בכ-57.2 מיליון שקל.

רייפמן אינו מוכן להגיב בנוגע לאחזקתו במפעל, אך נתונים שעולים משעבוד של אג"ח שהנפיק ב-2007 קושרים אותו למפעל. שותפו בוריס בנאי, המשמש גם בתפקיד יו"ר החברה, מחזיק במרבית המניות, ואילו רייפמן עצמו מחזיק ב-21.6% מהמניות. האחזקה במניות נעשית באמצעות חברות קפריסאיות.

מקורבים לרייפמן מעריכים את שוויו של מפעל הפלדה בכ-480 מיליון דולר, אך נוכח המשבר העולמי, נפילת מחירי הסחורות וצניחת מטבע הזלוטי, מחירו המעשי מגיע לכל היותר לכדי שליש מכך. רייפמן, שהיה קרוב למכירת המפעל מספר פעמים בחודשים האחרונים, לא הצליח בסופו של דבר להשלים את מהלך ביצוע העסקה.

התמורה ממכירת אחזקותיו במפעל, אם וכאשר זו תגיע, תשמש להחזר חובות ושמירה על השליטה בחברת אמבלייז. רייפמן מימש עד כה את כל נכסי הנדל"ן שהיו ברשותו, והוא מתגורר כיום בשכירות ברעננה. חלק מאנשי העסקים בישראל שהלוו לו כספים, העריכו שהסיכויים לקבל את מלוא כספם בחזרה הולכים וקטנים, ולכן נאלצו להתפשר בחודשים האחרונים, והסכימו להסתפק בתשלום של חלק מהחוב.

באשר לחוב הגדול ביותר של רייפמן, ל"מלך השוק האפור" שלי נרקיס, הרי שהאחרון מתכוון לפנות לבית המשפט כדי לבקש את מימוש השעבוד של מניות רייפמן באמבלייז, בהתאם לחוזה ההלוואה.