אנחנו על החולצה

הפורמט המוגבל לכאורה של טי-שירטס מוכיח את עצמו כבמה ליצירתיות בלתי נדלית. ביריד T market, שייפתח בעוד שבועיים בתל-אביב, יציגו 80 מעצבים את המסרים הוויזואליים שלהם, ששוחרי הז'אנר ישמחו ללבוש

Proud Belly הוא ליין הטי-שירטס של המעצבת הגרפית קרן פרטוק; Spoiled bastard הוא "שם-החולצה" של המעצב הגרפי אילון ברגמן; מאיה גלפמן היא אמנית ומעצבת גרפית בוגרת שנקר, שציורי החולצות שלה נראים כמו רישומי פחם אמנותיים; YONIL הוא יוני לקס, סטודנט לעיצוב במכון הטכנולוגי בחולון.

הם ורבים כמותם, יוצרים רשמיים או מזדמנים, מצאו לעצמם ביטוי הולם על גבי חולצות טי, שמודפסות בסדרות מוגבלות ונלבשות בגאווה על-ידי שוחרי הז'אנר.

איך הפך ה-T market, יריד המוקדש כולו לטי-שירטס ולאופנת רחוב, ליריד עיצוב מסרים ותקשורת אורבנית? הכל התחיל לפני ארבע שנים, כשירון דנוך, מבעלי מועדון ברזילי התל-אביבי, זיהה את החיפוש של חבריו ולקוחותיו הקלאברים אחר חולצות מקוריות ומעניינות, מדליקות ומצחיקות, כאלה שמייצרות נושאים לשיחה או אפילו כאלה שסתם זוכות להרמת גבה. דנוך ושותפו, ספי גולן, החליטו לקיים לראשונה יריד שהוקדש כולו לטי-שירטס. האירוע המחתרתי עבר מפה לאוזן, זכה להצלחה, והשאר היסטוריה.

אותה חולצת T שהפכה למדים הלא רשמיים של העולם המערבי, התגלתה כקנבס משובח הקורץ לאמני גרפיטי, למעצבים גרפיים, לסטודנטים לאופנה, למעצבי אינטרנט ולאנשים יצירתיים באופן כללי, המחפשים דרכים לבטא את עצמם. בניגוד לתמונה או ליצירת אמנות, כאן זהו מדיום נגיש הרבה יותר.

ראשית, מבחינת המחיר - עד 120 שקל; שנית, מבחינת השימוש - לחולצה לא צריך למצוא קיר קבוע בבית; ואף מבחינת הבחירה - לא צריך להתחייב לאהוב אותה לאורך זמן.

"זה פורמט פשוט, נורא נקי ונורא כייפי, בקנה מידה הכי אנושי וגם מאוד תקשורתי", אומר "הטייס", הוא המעצב הגרפי דני מירב, בוגר בצלאל וזוכה פרס העיצוב של משרד התרבות ב-2006, שהצטרף לטי-מרקט לפני כשנתיים. "אתה רואה בנאדם והוא כאילו אומר - הנה אני. הנה הפנים שלי, הנה החולצה שלי".

*עבורך זה ביטוי עצמי כפול - פעם שלך ופעם של מי שלובש את החולצות.

"החולצות הן המשך ישיר של מה שאני עושה בסטודיו. הסמלים התקשורתיים והפשוטים, עם קריצה - זו תקשורת חזותית, זה כמו לעשות אייקון ללקוח. מי שמאמץ את האייקונים שלי ומזדהה איתם, לובש אותם".

*אתה גם קונה?

"מעט. אני קונה בכל יריד אולי חולצה אחת או עושה החלפות. אני לובש בעיקר את החולצות שאני עושה לעצמי".

*אלה מהדורות מוגבלות?

"לא בקטע כזה. אני לא מעצב חולצות כל השנה, אלא רק בשביל הכיף, לטי מרקט. מה שנשאר אני נותן למכירה בכמה חנויות או משאיר עד לטי מרקט הבא. הפעם יש כמה הדפסים חדשים וכמה שנשארו מהפעם שעברה".

אנה קפלן, ממארגני האירוע, מציינת שהפעם יציגו בו כ-80 מעצבים, וכי בדרך-כלל מבקרים ביריד כ-20 אלף איש. "יש תחלופה גבוהה יחסית של המציגים, בכל עונה בין 20 ל-40 מעצבים חדשים", היא אומרת, והביקוש עולה. "זו הבמה היחידה שמאפשרת למעצבים ולציירי גרפיטי למשל להציג משהו שהוא אופנה וגם נגיש לקהל רחב".

כמחצית מהמציגים מגיעים מתחום האופנה, וההבדלים ניכרים בתחכום של הבגד עצמו כמו גם בתוכן הוויזואלי. ביניהם יש שמות מותג כמו "שוגר דדי", "ברבידול", "גורילות" ועוד - לא רשתות ולא מותגים גדולים, רק מעצבים עצמאיים ומותגים צעירים. "גם אם הם כבר פעילים מסחרית, הם שייכים חד-משמעית לסצנה האלטרנטיבית", מצהירה קפלן.

בתחום התקשורת יש "מעצבים" ששמים דגש על הצד הוויזואלי, ולעומתם ה"קופירייטרים", שמשחקים עם שורות מחץ והברקות מילוליות, וזוכים גם הם לפופולריות רבה. מעט מקום מוקצה ביריד למעצבי אביזרים והלוק הכללי הוא של אופנת רחוב.

היריד יתקיים בתל-אביב וינדוד לאחר מכן לבאר-שבע, לחיפה ולירושלים. כשהיא נשאלת על אופי האירוע מחוץ לעיר הולדתו, אומרת קפלן: "זה כמו לייצא את תל-אביב".

מחיר כניסה סמלי, 10 שקלים, מיועד לסייע בכיסוי העלויות.

"טי מרקט", תל-אביב - 9.4-11.4, מועדון ברזילי, הרכב 13; חיפה - 14.4-15.4, מועדון הלונה, רחוב אל פאשה; ירושלים - 8.5-9.5, מועדון המעבדה, דרך חברון 24; באר-שבע - 20.5-21.5, מרכז הצעירים בעיר העתיקה, הרצל 12. www.tmarket09.com