זרם הגולף

בעוד שבועות אחדים ייפתח מגרש הגולף החדש בקיסריה, והקהילה המקומית, קטנה אך תוססת, נושאת עיניים בציפייה. ישראל אמנם רחוקה מלהיות מעצמה, אבל ההשקעה בדור הצעיר מתחילה לשאת פרי > יאיר קדר

נעמדתי בזווית, התכופפתי מעט ועיכסתי קלות, לפי ההוראות שקיבלתי. הנפתי את מקל הגולף מעלה, מעל לאוזניי, וניסיתי להתרכז בשיעור הגולף הפרטי שלי, הראשון בחיי. נתתי למשב הרוחות מן הים לעטוף אותי, וגם לדממה בגבעות מסביב, העטורות דשא קצוץ דק. רק קולו של דחפור בודד נשמע במרחק. התבוננתי בכדור הלבן הקטן, התבוננתי בגומה הקטנה כל-כך, הרחוקה כל-כך, וחבטתי בכל כוחי. למרבה המזל, מגרש הגולף המפורסם של קיסריה, שנבנה על אדמותיו של הברון דה-רוטשילד, הנדבן הידוע, היה כמעט ריק ושרוי בשיפוצים יסודיים, וכך נמנעו נפגעים בנפש.

בועז שגב, מדריך הגולף, וגם המנהל המקצועי של האקדמיה לגולף ושל בית הספר לגולף - (בית הספר לגולף מכין את הילדים לאקדמיה לגולף; הם לומדים שם את חוקי המשחק, תרבותו וערכיו), נוזף בי קלות על בגדיי הבלתי תקינים, ג'ינס וטריקו. "בפעם הבאה תלבש חולצה עם צווארון, תכניס את החולצה למכנסיים, ואלה צריכים להיות ארוכים, או לכל הפחות מכנסי ברמודה", הוא אומר. לו הייתי אישה, אומר בועז, גם אז אותו דבר, חוץ מזה שהייתי יכול ללבוש חצאית גולף. ג'ינסים, טי-שרטים, טרנינגים, בגדי ים וסנדלים - מחוץ לתחום.

מתכוננים לפתיחה

בביקורי הראשון כאן, לפני כמה חודשים, השיפוצים היו בעיצומם. החפירות היו עמוקות, המגרש חציו הפוך וחציו האחר נראה כאתר בנייה. יחד עם הקפיטריה הסגורה ומיעוט המבקרים, שלא לדבר על גילם הקשיש של אלה שכן באים, הרושם היה מדכדך מעט. מאז חלה התקדמות גדולה, אבל עדיין לא הסתיימו העבודות.

בעוד שבועות אחדים, באחד במאי - תאריך מעט אירוני בהקשר האליטיסטי של גולף - ייפתח המגרש החדש, ששופץ בעלות של כ-10 מיליון דולר. בימים אלה מתבצעות עבודות הגינון הנופי, כשלב סופי לפני פתיחת המועדון. לצד בנייה מחדש של המגרש משופץ בימים אלה גם מבנה המועדון, ובו חנות אביזרים, מלתחות, לובי ומסעדה. את המגרש המחודש תכנן פיט דאי, 83, אדריכל גולף אגדי כמעט, שאמור להזניק ל-2009 את המגרש שנחשב כבר שנים אחדות למוזנח משהו. פיט הוסיף לו 300 מטר ומידה מסוימת של יוקרה. ביולי של השנה הבאה כבר ייערכו כאן טורנירי הגולף של המכבייה ה-18.

לפני שבועות אחדים החלה ההרשמה המוקדמת למועדון המחודש. בשנה הראשונה לפעילותו יוגבל מספר המנויים ללא יותר מ-150 איש, כדי לאפשר לדשא הצעיר להתחזק. גם כך הוא מתקשה להתאושש מגשמי סוף החורף. בשנה הראשונה ייהנו הגולפאים ממחירים מיוחדים לרגל הפתיחה (600 שקלים לחודש במקום 680, 100 שקלים לכניסה חד-פעמית ביום חול, ו-120 שקלים לכניסה בשבת, במקום 160-190), תושבי הסביבה ייהנו מהנחה נוספת מתוקף היותם בני המקום.

גולף קידס

ישראל אמנם אינה מעצמת גולף, אומר המדריך הנמרץ בועז, אבל יש סיכוי שהיא תהפוך לכזו. הסיבה: ההשקעה בדור הצעיר. אמנם כיום פרופיל שחקני הגולף נוטה לעבר גילים מבוגרים יותר, וכך גם דמי המנוי: כרטיס רגיל לאדם רגיל לחודש שלם עולה 680 שקל, כניסה חד-פעמית 160-190 שקל - לא מעט בכלל לאנשים שנאלצים לעבוד לפרנסתם.

אבל במועדון הגולף קיסריה, שהוא אחד משני מועדוני הגולף בארץ (השני, הקטן יותר, פועל ליד קיבוץ געש, 180 דונם של מגרש גולף, בתעריפים של 175-325 שקל לכניסה חד-פעמית), חשבו על מענה: הקמת אקדמיה לגולפאים צעירים, והכשרתם בתנאים נאותים. לדברי עפרה סטופ, מאיגוד הגולף הישראלי, יש בימים אלה פריחה די רצינית של האקדמיה לגולף. כארבעים ילדים בני 7-8 ומעלה לומדים שם כעת גולף, בהם גם תלמידים תושבי אור עקיבא הסמוכה. לפני שנים ספורות הוכנס ענף הגולף למערכת הלימודים בתיכון אור עקיבא, ומשרד החינוך אפשר לתלמידי התיכון שבחרו במגמת הגולף אפילו להיבחן לבגרות חמש יחידות בגולף. עתה פותח המועדון ביוזמה חדשה, ומאפשר לילדי מתנ"ס אור עקיבא (לאחר שעברו מיון ושנמצאו מוכשרים ומתאימים), ללמוד גולף ולהתאמן במימון כמעט מלא של החברה לפיתוח קיסריה. ההוכחה הניצחת ביותר להצלחת השיטה אינה נמצאת אמנם בקיסריה גופא, אבל היא בהחלט באה משם - זוהי לטיסיה בק, בת 16 וחצי, תקוות ישראל בתחום הגולף. ביום העצמאות האחרון היא נבחרה לאחת מחמשת ספורטאי העשור של משרד המדע והספורט, יחד עם אברהם גרנט, פיני גרשון, יוסי בניון, ושחקנית הכדורת דשא לעיוורים רחל בוכניק.

בק הצעירה זכתה כבר בגיל 12 במקום הראשון באליפות ישראל הפתוחה לנשים ובאליפות מועדון קיסריה, ונשלחה לפני שנים אחדות לפנימיית גולף יוקרתית ויקרה בפלורידה הרחוקה.

"אני לומדת בפלורידה ב-IMG Academies", מסבירה בק הצעירה בראיון אינטרנטי מעבר לאוקיינוס.

כמה שנים את משחקת?

"מגיל 9, כלומר כבר שבע שנים. אני משחקת גולף כי זה ספורט מאתגר, שדורש מיומנות גבוהה מאוד, קואורדינציה וכושר מנטלי תחרותי מאוד".

תני לי מושג של הדירוג שלך. איך זה עובד בגולף, בעצם?

"אני מדורגת בארצות הברית במקום השלושים מתוך 1,880 בנות. השנה אני מקווה לטפס כמה שיותר גבוה בדירוג האמריקאי, לסביבות המקום החמישי, ובתוך שנתיים לנסות את כוחי ברמות הגבוהות ביותר, אולי אפילו ב-LPGA, הסבב המקצועני. מובן שהדרך לשם יכולה לעבור גם בלימודים בקולג' שיש בו מגמת גולף מתקדמת".

למה לא בארץ, בעצם?

"בארץ לא ניתנים הכלים להכשרת שחקני גולף ברמה עולמית, מכיוון שאין מספיק מגרשים, מאמנים, תקציב מהמדינה לשלוח לתחרויות. אבל מועדון קיסריה סיפק לי את היסודות במסגרת האקדמיה המקומית לגולף, ותומך בי גם כיום. איגוד הגולף עוזר לי במימון השתתפות בתחרויות באירופה, וזו עזרה גדולה מכיוון שמדובר בהוצאה כלכלית גדולה".

איך נראה סדר יום של גולפאית צעירה?

"אני קמה ב-06:30, מתאמנת ומשחקת גולף עד 11:30, הפסקת מקלחת ואוכל. 12:45-17:00 לימודים, ושלוש פעמים בשבוע הולכת לחדר כושר. פעם בשבוע יש לי פסיכולוג גולף. בערך פעם בחודש אני משתתפת בתחרות גדולה".

אחת התחרויות האחרונות שהשתתפה בהן הייתה תחרות בינלאומית יוקרתית, שהתקיימה בינואר האחרון בפלורידה. לטיסיה בק זכתה בה במקום הרביעי.

ישראל כמדינת עולם שלישי

"היינו צריכים להיות מעצמת גולף. יש לנו התנאים האולטימטיביים לכך: אפשר לשחק כאן 365 יום בשנה, אבל אין כאן מודעות של הרשויות. במזרח אירופה ובאסיה עלו על זה. רוסיה, הונגריה, צ'כיה - הפכו למעצמות גולף. בסין יש עיר שכולה מגרשי גולף. זה מביא פרנסה, זה מביא תיירות. אנחנו נותרנו מאחור, כמו מדינת עולם שלישי, ויש לנו כל התנאים להיות במקום טוב", אומרת עפרה סטופ, חברה בוועד המנהל של איגוד הגולף הישראלי ושחקנית גולף מסורה.

ולמה אין מודעות? איך את מסבירה את זה?

"יש בעיה עם הרגולטור. יש הרבה יוזמות להקמת מגרשים, ונתקלים בבעיות של אישורים. אין מודעות ברשויות. לא מבינים את החשיבות של זה מבחינת תיירות ופיתוח נדל"ן".

כמה אנשים משחקים גולף בארץ, להערכתך?

"כולל ילדים, הייתי אומרת כאלף איש".

מעט.

"נכון. יחסית, הספורט הזה לא זכה לפריצה בארץ אם אני משווה אותו לטניס, ואחת הסיבות היא שאין לנו מספיק מגרשים. אז אין לנו מספיק מתקנים, ובנוסף, זה עניין שצריך להחדיר לתודעה".

איך תרמה הצטרפותו של המגרש בגעש לתפריט הגולף הישראלי?

"בסך-הכול, באים יותר אנשים - גם צעירים, גם אנשים בשנות השלושים והארבעים שלהם. הוא בהחלט הרחיב את מעגל השחקנים. גם המיקום שלו במרכז הארץ הוא אחת הסיבות לכך. עכשיו, כשבקיסריה בונים מגרש חדש של פיט דאי, זה יהיה אטרקציה בינלאומית בלתי רגילה, ויבואו יותר אנשים מחו"ל. זה מגרש ברמה בינלאומית גבוהה ביותר, שיביא תיירות גולף בגדול".

אם היית צריכה לתת לי פרופיל סוציו-אקונומי של הגולף בישראל, מה הוא היה?

"הייתי אומרת מעמד בינוני פלוס. בעיקר בגלל גובה דמי החבר. אלה הם דברים יקרים. לנוער זה יותר זול, אבל לבוגרים זה באמת יקר".

כמה זמן את כבר משחקת גולף?

"11 שנה. התחלתי כי שיחקתי טניס, והייתי שחקנית טניס מאוד טובה. הגולף אתגר אותי. חשבתי שאם אני יודעת להכות בכדור הגדול הצהוב, אז אני אדע להכות גם בכדור הלבן הקטן, אבל זה לא היה כל-כך פשוט. לא ויתרתי, והתמדתי. יש לי גם הישגים. הייתי לפני שלוש שנים בנבחרת ישראל למכבייה. בשנה שעברה זכיתי במקום השני ב-Israeli Open, באליפות המועדון בקיסריה, והשנה באליפות המועדון בגעש. עושה קריירה שנייה בספורט. אפשר לעשות את זה רק בגולף".

מה מושך אותך בזה?

"בגולף יש משהו מאוד ממכר. הוא מאתגר כי אתה משחק מול עצמך, מול המגרש. משחקים בקבוצה עד ארבעה אנשים, אפשר להתחרות זה מול זה. משחק מלא של 18 גומות אורך 4.5-5 שעות, שבהן אתה הולך לך במשטחים ירוקים באוויר הצח. משחקים עם חברים, אז יש אלמנט חברתי, וגם תחרותי - יש בזה הכול". **