מייסד אייבלסטר מודה בראיון ל"גלובס": "אם היינו ממשיכים עם ההנפקה - זה היה פשוט לדפוק את הראש בקיר"

אייבלסטר רצתה לגייס בוול-סטריט, אבל אז בא המשבר וטרף את הקלפים ; גל טריפון, המייסד והמנכ"ל, לא מתבייש לומר שהוא מתחרה בגוגל ומיקרוסופט: "לא איבדנו את הרווחיות לרגע"

זו פשוט לא הייתה תקופה טובה, והבנו ש-2009 לא תהיה שנת ההנפקה שלנו ולא חשוב מה יקרה. אנחנו מסוגלים לחיות עם זה בשלום", כך מסכם גל טריפון, מייסד משותף ומנכ"ל Eyeblaster, בראיון בלעדי ל"גלובס", את ניסיון ההנפקה בוול-סטריט, 3 חודשים לאחר שהוחלט לדחות אותו.

במארס 2008 הודיעה החברה כי היא מתכננת להנפיק בנאסד"ק במטרה לגייס 115 מיליון דולר. הייתה זו הודעה חריגה בנוף האינטרנט העולמי, והישראלי בפרט, בעיקר בגלל ששוק ההנפקות הראשוניות נחשב לסגור מזה זמן מה. באוקטובר עדכנה אייבלסטר את התשקיף, ודיווחה על עלייה של 76% בהכנסות לרבעון השני (בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד), שהסתכמו ב-17.6 מיליון דולר, ועל רווח נקי של 2.2 מיליון דולר. בדצמבר, כאמור, נאלצה אייבלסטר לוותר על החלום.

"יש הרבה אי-ודאות בשוק שלנו"

*בכל מקרה, חברות אינטרנט אינן מוצר אידיאלי להנפקה. מדוע לקח כל-כך הרבה זמן להבין שהמשבר רק מעצים את המציאות הזו?

טריפון: "נעזרנו בתהליך ההנפקה בטובי המומחים בתעשייה (בהם ליהמן ברדרס, שמאוחר יותר קרס - נ.פ), וכולם תמכו בהמשך התהליך. יכולנו לצאת להנפקה, אבל זה היה מסתמן כמאמץ לא נחוץ וזה לא היה מייצר אפקט שיווקי". חוץ מזה, לדבריו, אייבלסטר היא לא חברת אינטרנט טיפוסית. "אין הרבה חברות אינטרנט שמציגות עמוד שדרה פיננסי כמו שלנו".

*יש לכם מועד אחר להנפקה?

טריפון: "כעת זה לא בסדר היום שלנו. אם היינו יודעים שבעוד חצי שנה יהיה שיפור משמעותי בצריכה האמריקנית, היינו ממשיכים בתהליך במטרה ליצור מודעות, אבל אף אחד לא יודע מתי תהיה התאוששות. גם אם שוק ההון יחזור לעבוד במתכונת סדירה לקראת סוף 2009, התחום שבו אנחנו עוסקים ימשיך להיות באי-ודאות. זה לא טוב עבור משקיעים, בעיקר הציבוריים, שניזונים מאינפורמציה בלתי פוסקת וחייבים לקבל תחושה של ודאות. מצב כזה בסקטור שבו אנחנו פועלים, לא מייצר סביבה מתאימה להנפקה".

*אז ויתרתם על החלום?

"לא ואולי 2010 תהיה יותר מתאימה. תהליך של הנפקה מחזק את המעמד העצמאי של החברה ולכן זה מאוד מתאים עבורנו. אולם, צריכים לקרות עוד הרבה דברים בשביל שמשקיעים יתחילו להסתכל על חברות כמו אייבלסטר, שכן כרגע חברות כמו גוגל, שמוכרות במיליארדי דולרים, נסחרות בדיסקאונט גדול. עד שזה לא ישתנה, לא תהיה גם עבורנו הזדמנות".

*היו שהגדירו מראש את ההחלטה להנפיק כאקט שמשקף חוצפה ישראלית.

"אף אחד לא ביקר אותנו כשהחלטנו לצאת להנפקה, וגם לא כאשר משכנו את התשקיף. זה היה יהיר מצידנו אם היינו ממשיכים עם התהליך. זה פשוט היה לדפוק את הראש בקיר". לדבריו, החברה לא מתכוונת לגייס כסף וגם לא צריכה. "כבר החזרנו תשואה למשקיעים ויש להם סבלנות. הסיבות היחידות שבגינן נגייס הן אם נרצה לעשות רכישה גדולה או שנמצא שותף אסטרטגי שייתן לנו תועלת".

לדברי עמית רהב, סמנכ"ל השיווק של החברה, "המטרה בהנפקה הייתה גם להראות ללקוחות שיש לנו אסטרטגיה עצמאית, ולחזק את הביטחון של המשקיעים שתרחיש שבו גוגל ומיקרוסופט שולטות, לא יקרה גם פה".

רהב לא מציין לחינם את שמות שתי ענקיות הטכנולוגיה. אייבלסטר נחשבת למתחרה של DoubleClick, שנרכשה ב-2008 על-ידי גוגל תמורת 3.1 מיליארד דולר, ו-aQuantive, שנרכשה על-ידי מיקרוסופט תמורת 6 מיליארד דולר.

"יאהו לא רוצה שניעלם"

*זה שוק קצת מלחיץ לפעול בו, לא?

טריפון: "זה נכון שהחברות שנרכשו מתחרות בנו במובנים מסוימים, אבל מרגע הרכישה הן מתמקדות בטכנולוגיות של ניהול הפרסום המיועדות לאתרים, ואילו הלקוחות שלנו הן דווקא הסוכנויות והמפרסמים. למעשה, הרכישות הללו לא רק שלא הלחיצו אותנו, אלא אף יצרו עבורנו הזדמנויות בן לילה. גוגל, לדוגמה, מוכרת פרסום באתרים שברשת התוכן שלה, ואילו אנחנו מציעים מלאי פרסומי רחב, שכולל גם את אתרי התוכן של גוגל אבל לא רק".

*אז גוגל עשתה לכם טובה?

"יש הרבה חברות שמודאגות מגוגל ומיקרוסופט ומהסכנה שהן מהוות לסוכנויות הפרסום, ולכן זה עזר לנו. נשארנו החברה העצמאית היחידה שפועלת בתחום בקנה מידה גדול, וזה מאפשר לנו להציע למפרסמים קבלת החלטה אובייקטיבית בנוגע למקום שבו הם רוצים לפרסם".

*אבל העובדה שהשחקניות הגדולות כבר רכשו חברות אחרות בתחום אומרת שאקזיט כבר אינו אופציה עבורכם.

"היו לנו הזדמנויות להירכש אבל ויתרנו עליהן, כי אין לנו מוטיבציה כזו. העובדה שאנחנו עצמאיים, דווקא ממקמת אותנו מצוין. הרכישות הללו יוצרות לחצים על שחקניות אחרות. לכן יאהו למשל, לא תרצה שאייבלסטר תיעלם וגוגל ומיקרוסופט יהיו לבד בזירה. חוץ מזה, יש עוד חברות מדיה בתחום האוף-ליין שעשויות להתעניין בנו, כמו ניוז קורפ, סוני ויוניברסל".

*איך המשבר שזולג לשוק הפרסום משפיע עליכם?

"אנחנו לא מצליחים לצמוח בשיעורים שצמחנו בעבר, ויש גם לחץ מחירים, אבל כמות השימוש במערכת שלנו צומחת יפה, ולא איבדנו את הרווחיות לרגע. אפשר לצאת ממשבר כזה מחוזקים, כי יש הרבה מפרסמים שבשבילם לעצור קמפיין, זה להיות או לחדול". רהב אומר כי, "דווקא הרווחנו מהבועה הקודמת, כי נתנו פיתרון לחברות שהיו מצויות במשבר אדיר".