"הבנקים לא מאמינים לאף אחד"

אמיר נחום, מנכ"ל ומבעלי אורתם סהר: "בתחום הבנייה למגורים בפירוש מתחילים להרגיש את השפעת המיתון. ככל שהשבועות חולפים יש פחות עבודה"

חרף המשבר בענף הנדל"ן והחרפת המיתון במשק, מתברר שיש חברות תשתית שמצליחות לשמור על יציבות ולהציג גידול בהכנסות. אחת מאותן חברות היא אורתם סהר, שבשליטת אמיר נחום וחברת דוראה, שהכנסותיה ב-2008 זינקו בכ-46% (כולל ברבעון הרביעי) והיא הציגה שיפור בכל מגזרי פעילותה. היציבות של אורתם נובעת, בין היתר, מכך שהחברה לא תלויה רק בבנייה למגורים, אלא פועלת גם בתחום התשתיות והבנייה הציבורית.

"בתחום הבנייה למגורים בפירוש מתחילים להרגיש את השפעת המיתון. ככל שהשבועות חולפים יש פחות עבודה", אומר נחום, המכהן גם כמנכ"ל החברה. "לעומת זאת, למרות המיתון, אני לא צופה שינוי אלא לטובה בתחום הבנייה הציבורית והתשתיות. במצב של תשומות יורדות חברות חזקות שיש להם צבר הזמנות לטווח ארוך (לאורתם צבר של 1.1 מיליארד שקל ל-2009-2010 - ל.ב) ייהנו מכך, ויוכלו לשפר את הרווחיות הגולמית".

גלובס: אילו שינויים חולל המיתון בתחום הבנייה למגורים?

נחום: "יש בעיה אחת מרכזית. קבלני המשנה של החברות הגדולות הם קבלנים מאוד חלשים בתקופה הזו, כי הבנקים לא נותנים בהם אמון, עוצרים להם אשראי ולכן הם לא יכולים לממן את הפעילות של עצמם. הבנקים היום לא מאמינים לאף אחד בסקטור. העובדה שיזמים או מזמיני עבודה חוששים יותר מהקבלנים גורמת לכך שחברות בנייה שנחשבות ליציבות פיננסית מבוקשות יותר. המממנים דורשים שהיזם שממומן על ידי הבנק יעסיק תחתיו את אחד מקבלני הבניין הגדולים.

"ניהול נכון של קבלני המשנה וספקים בהחלט מהווה אתגר לחברות הגדולות. חברות יצטרכו לעזור במימון ביניים לקבלני המשנה או לקחת על עצמן יותר אחריות בתחומים שבדרך כלל היו נחלתם של קבלני המשנה. לייבא דלתות, זכוכית, לעשות רכש של גופי תאורה, גופי חשמל וכו'".

איך הירידה במחירי התשומות והביצוע תשפיע על מחירי הדירות? יזמים כבר לוחצים עליכם להוריד מחירי ביצוע בגלל המיתון?

"הירידה במחירי הביצוע תאפשר ליזמים שעוד לא בחרו קבלן בפרויקטים חדשים להוריד מחירים. עלויות הבנייה יהיו פחותות מ-2007-2008 וזה יאפשר הוזלת מחיר של הדירות ברמה של 10% במחיר הבנייה, כלומר ברמה של 50-60 אלף שקל לדירה. בפרויקטים שנחתם חוזה אז ההתנהלות היא רגילה ואין לחצים. תזכור שרוב החוזים שנחתמו בין יזמים לחברות בנייה צמודים למדד תשומות הבנייה למגורים".

מה עם כניסה בעצמכם ליזמות?

"לא, בשום פנים ואופן. אנחנו חברת הנדסה ותשתית והמוצר שאנחנו מוכרים הוא ידע הנדסי ויכולת הוצאה לפועל של פרויקטים. אנחנו מאמינים בלהיות מאוד ממוקדים בתחום שלנו, ולספק את המוצר הזה שכולנו צריכים אותו. אנחנו לא מבינים מספיק ביזמות, לא בשיווק ולא במימון, שזה המרכיבים הבסיסיים בעבודה של חברה יזמית".

לבעיות שהיו לדניה סיבוס סביב ההקמה של כביש 431 הייתה השפעה רוחבית?

"אנחנו נפגענו מאוד מכך שדניה דיווחה בשעתו על הפסדים בפרויקט. השוק הגיב ביחס ישיר כלפי רוב חברות התשתיות כפי שהוא הגיב כלפי דניה. אנחנו עדיין לא יודעים, לפחות לא פומבית, מה גרם לחברה טובה כמו דניה להפסיד כל כך הרבה כסף בפרויקט אחד. לדניה יש הנהלה טובה והם יפיקו הלקחים. אורתם, בכל מקרה, לא תהיה ב"מגה פרויקטים" לבד. אפשר להפסיד בפרויקט 5% - זה שכיח. אבל אם אתה מפסיד 5% או 10% בפרויקט של 2 מיליארד שקל מחקת את החברה. לכן בכביש רוחב 531 ובמכרז הענק של עיר הבה"דים העדפנו להישאר בחוץ".

בממשלה מדברים הרבה על השקעה בתשתיות. האם כבר מרגישים תוכנית האצה בשטח?

"כולם מדברים על זה, אבל בפועל לא מרגישים שינוי חד מההתנהלות של 2007 ו-2008. יצאו באחרונה מכרזים גדולים של מעצ והרכבת, אבל עדיין אין מספיק מכרזים חדשים. אולי זה העובדה שעדיין אין שר ואין תקציבים מאושרים. עובדתית לא מרגישים תנופה חדה. לפי ההבטחות זה אמור להגיע ב-2009".